Table of Contents Table of Contents
Previous Page  27 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 27 / 100 Next Page
Page Background

25

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

Disse rammene er bidrag til å forstå og lede. Noen ganger kan

rammene være i konflikt eller to eller flere kan virke sammen eller

være komplementære og at en ikke bli for låst til en ramme eller

perspektiv.

Det er ofte lett å tenke på de fire perspektivene til Bolman og Deal

(1989) som motsatser. Til en viss grad er de også en oppsummering

av de siste hundre årenes organisasjons- og ledelsesforskning og

hvilke paradigmer som er rådende. Et poeng med å bruke ordet

paradigme er at det nettopp blir en skoleretning og en måte å tenke

som definerer hva som er korrekt og ikke korrekt. Til slutt overlever

paradigmet seg selv og forsvaret av skoleretningen blir viktigere

enn faktisk å forstå det man skal studere. Mens vi tar til ordet for en

åpenhet, nysgjerrighet og en respekt for det som er annerledes.

Det er også det Bolman og Deal (1989) søker å oppnå og derfor

er den boken viktig for å bevisstgjøre om en del rådende og

underliggende perspektiver som ligger til grunn for vår forståelse av

organisasjon og ledelse.

Den strukturelle rammen

• Struktur: arkitektonisk design av organisasjonen,

differensiering, integrering, design av enheter/

underenheter, mål, policy, effektivitet, kommando

og kontroll

Denne fokuserer på det økonomiske, det administrative og

det tekniske. På mange måter er denne rammen den viktigste.

Ikke normativt, men det er ofte det vi intuitivt forbinder med

organisasjoner og ledelse. Det er lett å la seg lede eller forlede ved å

se til bygninger, strukturer, organisasjonskart. Det strukturelle lar seg

gjerne lett måle i form av prestasjoner og profitt og definerer derfor

fort om en organisasjon er vellykket eller ikke. Strukturer skaper

sammenhenger og de kan gi meninger. Den strukturelle rammen

er spesielt nyttig for å skape oversikt. Tydelige strukturer kan også

være med på å sikre sporbarhet og gjøre prosesser transparente.