Table of Contents Table of Contents
Previous Page  29 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 100 Next Page
Page Background

27

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

seg gjennom en kontinuerlig forhandlingsprosess og manøvrering av

posisjoner blant individer og grupper. Fordi det er for lite ressurser

og vedvarende ulikheter og forskjeller, vil makt og konflikter være

sentrale karakteristika ved organisasjoners liv. Makt må forstås

som noe som er tilstede i en hver sosial relasjon. Det nytter i alle

fall ikke å late som den ikke er tilstede. Det blir for naivt og preg av

unngåelsesatferd. Samtidig handler det om hvordan en selv betrakter

makt og på hvilken måte makten anvendes.

Symbolske forhold

Symbolske:

mening og tro, hvordan kultur kan formes,

tilby et formål og mening med arbeidet, felles oppdrag og

identitet.

Den symbolske rammen er den siste rammen i Bolman og Deals

(1989) sin taksonomi. Den symbolske rammen omfatter mening,

metaforer, ritualer, seremonier, historier og helter.

Hvilke metaforer er rådende og hvorfor er akkurat de så viktige?

Innen organisasjonsforskningen er dette gjerne knyttet til

organisasjonskultur. Mange av de viktigste handlinger og prosesser

i organisasjoner er uklare eller usikre. Det er ofte vanskelig eller

umulig å vite hva som hender, hvorfor det hender og hva det vil føre

til. Uklarhet og usikkerhet underminerer rasjonelle metoder for

analyse, problemløsning og beslutninger. Når vi står ansikt til ansikt

med usikkerhet og uklarhet, skaper vi symboler for å redusere det

uklare, ordne opp i forvirringen, øke det forutsigbare og for å gi

retning. Hendelsene i seg selv forblir kanskje ulogiske, tilfeldige og

meningsløse, men våre symboler får dem til å virke annerledes. Vi

knytter det til Edgar Scheins (1987) begrep organisasjonskultur som

ser dette som mønster av grunnleggende antagelser som læres bort

til nye medlemmer som den rette måten å tenke på (Schein, 1987:9).

Scheins begrep består av det øvre laget artefakter som er det vi ser,

det neste nivået er verdier og normene som er det vi er. Det dypeste

nivået er grunnleggende antagelser som er det vi faktisk gjør. De

øverste nivåene må forstås på bakgrunn av de dypeste nivåene. Karl