Table of Contents Table of Contents
Previous Page  26 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 100 Next Page
Page Background

24

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

ledelse. Videre mener vi at fasilitatorer bør ha en formell kompetanse

i organisasjon og ledelse i tillegg til praktisk erfaring. I tillegg vil

vi nevne at en ting er kompetansen, et annet viktig forhold som er

det grunnleggende synet på mennesket. Bruker man fasilitator, bør

organisasjonen spørre om disse fundamentale tingene.

Ulike perspektiver for å forstå organisasjoner

Perspektiv stammer fra det latinske

perspicere

som betyr «se

gjennom» eller «se tydelig». Det er spesielt brukt innen kunst

og arkitektur som vi har sett som både en betraktnings- og

fremstillingsmåte for å kunne både gjengi og forklare virkeligheten

i et bilde (Steiro, 2015). Ledere har behov for å forstå hvilke

perspektiver som man heller mot eller har som grunnleggende

antakelser. Det er også viktig i forhold til hvordan menneskesynet er

med på å påvirke hvordan vi leder. Det handler om man også tolker

og fortolker situasjoner bredt nok og ikke blir for låst til et perspektiv

og blir fanget av det. Perspektivering handler om en bevissthet

om egne grunnleggende forståelse som menneskesyn, hvilke

perspektiver man velger å anvende og hvordan man kan åpne for nye

perspektiver, kunne reflektere og ha et større handlingsrepertoar

(Steiro, 2015). Perspektivering definert er derfor:

”Evne til bevissthet om eget syn og verdier, vilje og evne til å åpne

opp for å se mennesker og saksområder fra ulike vinkler og ha en

villighet til å endre (lære) ut i fra dette. Det handler også om å

anerkjenne ulike måter å se verden på og akseptere at det også kan

være motsetningsfylte måter å tenke på”

(Steiro, 2015:63).

Et mye brukt rammeverk for å forstå organisasjoner er inndelingen

som Bolman og Deal (1989) bruker;

• Strukturelle

• Menneskelige

• Politiske

• Symbolske