24
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
ledelse. Videre mener vi at fasilitatorer bør ha en formell kompetanse
i organisasjon og ledelse i tillegg til praktisk erfaring. I tillegg vil
vi nevne at en ting er kompetansen, et annet viktig forhold som er
det grunnleggende synet på mennesket. Bruker man fasilitator, bør
organisasjonen spørre om disse fundamentale tingene.
Ulike perspektiver for å forstå organisasjoner
Perspektiv stammer fra det latinske
perspicere
som betyr «se
gjennom» eller «se tydelig». Det er spesielt brukt innen kunst
og arkitektur som vi har sett som både en betraktnings- og
fremstillingsmåte for å kunne både gjengi og forklare virkeligheten
i et bilde (Steiro, 2015). Ledere har behov for å forstå hvilke
perspektiver som man heller mot eller har som grunnleggende
antakelser. Det er også viktig i forhold til hvordan menneskesynet er
med på å påvirke hvordan vi leder. Det handler om man også tolker
og fortolker situasjoner bredt nok og ikke blir for låst til et perspektiv
og blir fanget av det. Perspektivering handler om en bevissthet
om egne grunnleggende forståelse som menneskesyn, hvilke
perspektiver man velger å anvende og hvordan man kan åpne for nye
perspektiver, kunne reflektere og ha et større handlingsrepertoar
(Steiro, 2015). Perspektivering definert er derfor:
”Evne til bevissthet om eget syn og verdier, vilje og evne til å åpne
opp for å se mennesker og saksområder fra ulike vinkler og ha en
villighet til å endre (lære) ut i fra dette. Det handler også om å
anerkjenne ulike måter å se verden på og akseptere at det også kan
være motsetningsfylte måter å tenke på”
(Steiro, 2015:63).
Et mye brukt rammeverk for å forstå organisasjoner er inndelingen
som Bolman og Deal (1989) bruker;
• Strukturelle
• Menneskelige
• Politiske
• Symbolske