21
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
Organisasjonsanalyse
Helt sentralt er å skape et ståsted for hvor en står før en kan gå
videre.
(Levin 2009) kritiserer en del organisasjonsutviklingskonsulenter
for å ta for lett på oppgaven og heller selge inn ferdigløsninger.
En må ta et steg tilbake og gjøre en grundig analyse av
organisasjonen før medisinen skrives ut. Han peker på:
«At det
gjennomføres en analyse av den aktuelle faglige organisasjonen,
er et uomtvistelig og grunnleggende faglig krav til dem som er
ansvarlige for endringsprosesser»
(Levin, 2009:161). Det er også
verdt å merke seg at han mener det er ulike perspektiver på hva
en organisasjonsanalyse er for noe. En kan se på det som leders
eller ekstern ekspert sin analyse. En kan derfor også se på analysen
som noe som både involverer eksterne aktører og lokale aktører på
ulike nivå i organisasjonen og der alle involveres. Da vil analysen
fremstå som en samskapt læringsprosess hvor lokal innsikt kobles
sammen med ekstern ekspertise som representerer en annen
referanseramme (Levin, 2009). Han peker på tre faser som er
sentrale i organisasjonsanalysen. Disse er:
Fase 1: Lytt til ansatte
Fase 2: Kreativ og konstruktiv analyse
Fase 3: Involvering av ansatte i analysen
(Levin, 2009a)
Fase 1: Lytt til ansatte
Det understrekes viktigheten av å gå til kilden, altså de som sitter i
organisasjonen på ulike nivå. Det trenger ikke være mange spørsmål,
enkle spørsmål slik som «Hva består jobben din i? Hva er en god