Table of Contents Table of Contents
Previous Page  23 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 100 Next Page
Page Background

21

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

Organisasjonsanalyse

Helt sentralt er å skape et ståsted for hvor en står før en kan gå

videre.

(Levin 2009) kritiserer en del organisasjonsutviklingskonsulenter

for å ta for lett på oppgaven og heller selge inn ferdigløsninger.

En må ta et steg tilbake og gjøre en grundig analyse av

organisasjonen før medisinen skrives ut. Han peker på:

«At det

gjennomføres en analyse av den aktuelle faglige organisasjonen,

er et uomtvistelig og grunnleggende faglig krav til dem som er

ansvarlige for endringsprosesser»

(Levin, 2009:161). Det er også

verdt å merke seg at han mener det er ulike perspektiver på hva

en organisasjonsanalyse er for noe. En kan se på det som leders

eller ekstern ekspert sin analyse. En kan derfor også se på analysen

som noe som både involverer eksterne aktører og lokale aktører på

ulike nivå i organisasjonen og der alle involveres. Da vil analysen

fremstå som en samskapt læringsprosess hvor lokal innsikt kobles

sammen med ekstern ekspertise som representerer en annen

referanseramme (Levin, 2009). Han peker på tre faser som er

sentrale i organisasjonsanalysen. Disse er:

Fase 1: Lytt til ansatte

Fase 2: Kreativ og konstruktiv analyse

Fase 3: Involvering av ansatte i analysen

(Levin, 2009a)

Fase 1: Lytt til ansatte

Det understrekes viktigheten av å gå til kilden, altså de som sitter i

organisasjonen på ulike nivå. Det trenger ikke være mange spørsmål,

enkle spørsmål slik som «Hva består jobben din i? Hva er en god