Table of Contents Table of Contents
Previous Page  24 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 100 Next Page
Page Background

22

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

jobb? Hvilke utfordringer er det i jobben din?» For vår del vil vi

understreke at spørsmålene må fremstå som genuine og ekte overfor

de som stilles spørsmål og at den som stiller spørsmål virkelig bryr

seg. Spørsmålene bør ha et fokus på læring og dialog.

Fase 2: Kreativ og konstruktiv analyse

Her er det viktig å oppmuntre til flere mulige analyser og

perspektiver og at den som utfører innsamlingen og analyse av

dataene åpner opp for ulike tolkninger og at det ikke konkluderes

for tidlig. Dersom det gjennomføres en spørreundersøkelser så

kan resultater herfra legges ut som helhet så de er tilgjengelige for

alle. Men en bør også som konsulent og som leder gjøre seg opp en

mening om hvor skoen trykker og hvilke bekymringer en har som

leder. Vi vil peke på at det er vår erfaring at en ofte for lett hopper

fra analysen til å identifisere tiltak uten å problematisere det eller

sjekke om det er flere måter å løse problemet på. Det er derfor

involveringen av ansatte er så viktig i fase 3.

Fase 3: Involvering av ansatte i analysen

Involvering av ansatte er helt sentralt da det kan gi grunnlag for

en gjensidig tolkning og ny innsikt for alle parter. Levin (2009)

understreker dette ved å peke på at denne fasen;

«Representerer

e grunnleggende forutsetni g for en medvirkningsbasert

utviklingsprosess»

(Levin, 2009:167).

Fase 1, 2 og 3 vil vare så lenge det er nødvendig for å sikre

tilstrekkelig innsikt i prosessen og at man har et solid nok grunnlag

for innsikt i egen organisasjon.