22
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
jobb? Hvilke utfordringer er det i jobben din?» For vår del vil vi
understreke at spørsmålene må fremstå som genuine og ekte overfor
de som stilles spørsmål og at den som stiller spørsmål virkelig bryr
seg. Spørsmålene bør ha et fokus på læring og dialog.
Fase 2: Kreativ og konstruktiv analyse
Her er det viktig å oppmuntre til flere mulige analyser og
perspektiver og at den som utfører innsamlingen og analyse av
dataene åpner opp for ulike tolkninger og at det ikke konkluderes
for tidlig. Dersom det gjennomføres en spørreundersøkelser så
kan resultater herfra legges ut som helhet så de er tilgjengelige for
alle. Men en bør også som konsulent og som leder gjøre seg opp en
mening om hvor skoen trykker og hvilke bekymringer en har som
leder. Vi vil peke på at det er vår erfaring at en ofte for lett hopper
fra analysen til å identifisere tiltak uten å problematisere det eller
sjekke om det er flere måter å løse problemet på. Det er derfor
involveringen av ansatte er så viktig i fase 3.
Fase 3: Involvering av ansatte i analysen
Involvering av ansatte er helt sentralt da det kan gi grunnlag for
en gjensidig tolkning og ny innsikt for alle parter. Levin (2009)
understreker dette ved å peke på at denne fasen;
«Representerer
e grunnleggende forutsetni g for en medvirkningsbasert
utviklingsprosess»
(Levin, 2009:167).
Fase 1, 2 og 3 vil vare så lenge det er nødvendig for å sikre
tilstrekkelig innsikt i prosessen og at man har et solid nok grunnlag
for innsikt i egen organisasjon.