37
PRAT, LES, KLIKK
Dette heftet viser hvordan bibliotekene i de fem største
byene har arbeidet aktivt for å gjøre biblioteket til
en møteplass og integreringsarena. En raskt økende
innvandrerbefolkning gjør at bibliotekene får nye «kun-
degrupper». Ikke alle er kjent med biblioteket fra før, og
ikke alle har forutsetninger for å lese bøker verken på
norsk eller på de andre store verdensspråkene. Gjennom
prosjektet «Leselyst, språk og IKT» har bibliotekene blitt
tilført midler fra Nasjonalbiblioteket for å utvikle tilbud
til minoritetsbefolkningen.
Flere bibliotek hadde jobbet aktivt med dette også tidli-
gere, men prosjektmidlene har stimulert til nytenking og
bidratt til å finansiere fellesaktiviteter. Det er samtidig
viktig å understreke at prosjektet neppe hadde vært mu-
lig å gjennomføre uten en betydelig egeninnsats fra det
enkelte bibliotek, fra kommunale samarbeidspartnere
og frivillige. I løpet av prosjektperioden har både ansatte
og frivillige jobbet med rekruttering og markedsføring av
tiltakene, tilrettelegging av selve aktivitetene og bidratt
som samtalepartnere i ulike sammenhenger. Prosjektet
har derfor i aller høyeste grad vært et slags spleiselag.
Når noe omtales som et spleiselag, handler det ofte
om aktiviteter som er underfinansiert. Det er utvilsomt
tilfelle når det gjelder dette prosjektet. Men spleise-
lag-begrepet kan også gi assosiasjoner til noe man gjør
sammen ut fra et felles mål, som en slags dugnad. Mye
av det som har vokst fram gjennom prosjektperioden
har karakter av dugnadsinnsats. De lokale aktivitetene
i dette prosjektet har vært helt avhengig av at ansatte
påtok seg ekstra oppgaver – alt fra å koke kaffe til
deltakere på språkkaféene til å drive rekrutteringsarbeid
og markedsføring. Og uten alle de frivillige ville det vært
smått med samtalepartnere på språkkaféene/leksehjel-
pen etc.
Det er mye bra med dugnader, men i lengden er det
vanskelig å basere seg på at viktige samfunnsoppgaver
skal løses gjennom egeninnsats og frivillighet. Dug-
nadene må være et supplement – ikke bærebjelken. Å
gjøre biblioteket til en integreringsarena innebærer å ta
bibliotekenes samfunnsansvar på alvor. Biblioteket er
et lavterskel-tilbud i ordets beste forstand. Her kan du
komme som du er, uten å bestille time – og det er gratis.
Dette er noe av det genuine med biblioteket.
Gjennom prosjektet har biblioteket nådd ut til bruker-
grupper med nye tjenestetilbud. I dette prosjektet har
hovedfokus vært rettet mot ungdom og voksne som
trenger språktrening. I tillegg har prosjektet hatt som
ambisjon å tilby skreddersydde datakurs for denne mål-
gruppa. I et samfunn der internett er blitt en hovedkilde
til informasjon, handler datakunnskap i stor grad om å få
tilgang til informasjon. Kunnskap som befinner seg «just
a click away», kan være lett tilgjengelig for dem som har
tilgang til en PC og vet hvordan den skal brukes. Uten
dette risikerer du å miste mye av det som gjør deg til en
likeverdig deltaker i samfunnet.
Tittelen på dette heftet inneholder tre korte ord: Prat,
les, klikk. På mange måter oppsummerer disse ordene
prosjektet. Det handler om å praktisere språket – å pra-
te, det handler om å skape leselyst, og det handler om
å lære data. Prosjekter som dette kan ikke gjøre jobben
alene, men gjennom prosjektperioden har bibliotekene