Background Image
Previous Page  37 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 37 / 40 Next Page
Page Background

37

PRAT, LES, KLIKK

Dette heftet viser hvordan bibliotekene i de fem største

byene har arbeidet aktivt for å gjøre biblioteket til

en møteplass og integreringsarena. En raskt økende

innvandrerbefolkning gjør at bibliotekene får nye «kun-

degrupper». Ikke alle er kjent med biblioteket fra før, og

ikke alle har forutsetninger for å lese bøker verken på

norsk eller på de andre store verdensspråkene. Gjennom

prosjektet «Leselyst, språk og IKT» har bibliotekene blitt

tilført midler fra Nasjonalbiblioteket for å utvikle tilbud

til minoritetsbefolkningen.

Flere bibliotek hadde jobbet aktivt med dette også tidli-

gere, men prosjektmidlene har stimulert til nytenking og

bidratt til å finansiere fellesaktiviteter. Det er samtidig

viktig å understreke at prosjektet neppe hadde vært mu-

lig å gjennomføre uten en betydelig egeninnsats fra det

enkelte bibliotek, fra kommunale samarbeidspartnere

og frivillige. I løpet av prosjektperioden har både ansatte

og frivillige jobbet med rekruttering og markedsføring av

tiltakene, tilrettelegging av selve aktivitetene og bidratt

som samtalepartnere i ulike sammenhenger. Prosjektet

har derfor i aller høyeste grad vært et slags spleiselag.

Når noe omtales som et spleiselag, handler det ofte

om aktiviteter som er underfinansiert. Det er utvilsomt

tilfelle når det gjelder dette prosjektet. Men spleise-

lag-begrepet kan også gi assosiasjoner til noe man gjør

sammen ut fra et felles mål, som en slags dugnad. Mye

av det som har vokst fram gjennom prosjektperioden

har karakter av dugnadsinnsats. De lokale aktivitetene

i dette prosjektet har vært helt avhengig av at ansatte

påtok seg ekstra oppgaver – alt fra å koke kaffe til

deltakere på språkkaféene til å drive rekrutteringsarbeid

og markedsføring. Og uten alle de frivillige ville det vært

smått med samtalepartnere på språkkaféene/leksehjel-

pen etc.

Det er mye bra med dugnader, men i lengden er det

vanskelig å basere seg på at viktige samfunnsoppgaver

skal løses gjennom egeninnsats og frivillighet. Dug-

nadene må være et supplement – ikke bærebjelken. Å

gjøre biblioteket til en integreringsarena innebærer å ta

bibliotekenes samfunnsansvar på alvor. Biblioteket er

et lavterskel-tilbud i ordets beste forstand. Her kan du

komme som du er, uten å bestille time – og det er gratis.

Dette er noe av det genuine med biblioteket.

Gjennom prosjektet har biblioteket nådd ut til bruker-

grupper med nye tjenestetilbud. I dette prosjektet har

hovedfokus vært rettet mot ungdom og voksne som

trenger språktrening. I tillegg har prosjektet hatt som

ambisjon å tilby skreddersydde datakurs for denne mål-

gruppa. I et samfunn der internett er blitt en hovedkilde

til informasjon, handler datakunnskap i stor grad om å få

tilgang til informasjon. Kunnskap som befinner seg «just

a click away», kan være lett tilgjengelig for dem som har

tilgang til en PC og vet hvordan den skal brukes. Uten

dette risikerer du å miste mye av det som gjør deg til en

likeverdig deltaker i samfunnet.

Tittelen på dette heftet inneholder tre korte ord: Prat,

les, klikk. På mange måter oppsummerer disse ordene

prosjektet. Det handler om å praktisere språket – å pra-

te, det handler om å skape leselyst, og det handler om

å lære data. Prosjekter som dette kan ikke gjøre jobben

alene, men gjennom prosjektperioden har bibliotekene