Background Image
Previous Page  43 / 58 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 43 / 58 Next Page
Page Background

del 3 | resultater

41

Våre resultater viser to interessante avvik fra

mønsteret med høyere gjennomsnittsskårer blant

lederne: ungdommene skårer på samme nivå som

lederne både på subskala «Toleranse for sinne

og aggresjon» og ungdommene har noe høyere

gjennomsnittsskårer på «Ansattes kontroll».

Ungdommene mener dermed at det stort sett er

tillatt å vise sinne, argumentere og å utvise aggressiv

atferd. I tidligere forskning ved Barnevernets

utviklingssenter i Midt-Norge (BUS) fant vi motsatte

resultater: Ungdom mente det var vanskelig å vise

sinne, argumentere og framsette meninger som

var i strid med de ansattes (Tjelflaat & Ulset, 2007).

Aggressiv atferd var i liten grad akseptert, og kunne

bli bekjempet med tvang; jevnfør også Ulset og (Ulset

& Tjelflaat, 2012). Skårene på COPES viser også at

ungdommene, i litt større grad enn lederne, mener

at de ansatte har kontroll og bestemmer regler.

Tjelflaat og Ulset (2007) fant også, i sin studie, at

ungdommene oppfattet institusjonene som regel- og

rutinestyrte, og at de voksne bestemte. Dette satte

de imidlertid i et negativt perspektiv, og uttrykte at

det var for sterk rutine- og regelstyring; noe som

hindret spontanitet, autonomi og medvirkning. Om

ungdommenes gjennomsnittsskåre på dette tema i

COPES gjenspeiler en positiv eller negativ oppfatning,

kan være vanskelig å bedømme.

For å få mer kunnskap om det sosiale klimaet på

barneverninstitusjoner, er det igangsatt et PhD

arbeid som skal se nærmere på sammenhengen

mellom sosialt klima og andre institusjonelle faktorer

(kandidat ikke ansatt, finansiert av DMF/NTNU og

Universitet i Groningen/Nederland), og et PhD arbeid

som skal se på ungdommenes opplevelse av sosial

støtte når de er plasserte i barneverninstitusjon (M.Sc.

Marianne T. Singstad, finansiert av DMF/NTNU).

Anbefalinger:

Det må være rom for en viss skjevhet i maktbalansen

mellom beboere og ansatte i barneverninstitusjoner,

men denne må gjøres forståelig for ungdommene

og bygge på institusjonens forutsetninger og

målsetting for institusjonsarbeidet. Ungdommene og

de ansatte må komme fram til en felles forståelse

av forventninger og atferd, som er reell og tydelig. I

dette arbeidet kan resultater fra COPES eller liknede

spørreskjemavære et fruktbart grunnlag som kan

danne grunnlaget for diskusjon og endring. Vi vil

foreslå følgende:

• COPES eller liknende spørreskjema om

institusjonens sosiale miljø bør inngå som en del

av de interne kontrollrutinene i institusjonene

og anvendes i en profilevaluering. Både beboere

og ansatte bør fylle ut skjemaene og svarene bør

vurderes i dialog mellom ansatte og beboere,

og føre til et endringsarbeid bygget på en felles

forståelse.

• Det bør utvikles en kortversjon av spørreskjema

som er bedre egnet i praksis (Brunt & Rask,

2012).