Background Image
Previous Page  39 / 58 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 39 / 58 Next Page
Page Background

del 3 | resultater

37

bruker medisiner får disse gjennom kontakt med

helsevesenet vil det følgelig være en større andel

som får hjelp for sin ADHD enn det som fremkommer

av tabellen over. Allikevel er det slik at de unge som

på undersøkelsestidspunktet oppfyller kriteriene for

ADHD, som kanskje er udiagnostisert, i beskjeden

grad får hjelp.

Som vist i Tabell 10 i kapittel 3.2 «Prevalens

av psykiatriske lidelser hos unge i

barneverninstitusjoner» er komorbiditeten

(samsykelighet) ventelig høy mellom de ulike

lidelsene. Eksempelvis hadde 77,9 % av de med

atferdsforstyrrelser også en følelsesmessig lidelse.

På grunn av denne komorbiditet er det ikke lett å

lese ut av tabell 13 om det er de følelsesmessige

eller atferdsmessige vanskene som henger sammen

med helsetjenestebruk, eller om begge er viktige. Vi

har derfor justert effekten av de ulike lidelsene for

hverandre i en såkalt multivariabel-modell (logistisk

regresjon). Denne viste at det var fire forhold som

predikerte hvorvidt man hadde mottatt hjelp fra

psykiatrien:

• å være jente (Justert O.R. = 2,48, 95%: 1,50-4,11,

p <.001)

• å ha atferdsvansker (Justert O.R. = 1,76, 95%:

1,00-3,11, p =.05)

• å ha angstlidelse (Justert O.R. = 1,94, 95%: 1,18-

3,20, p =.01)

• å ha Aspergers syndrom (Justert O.R. = 1,86,

95%: 1,06-3,26, p =.03)

Merk at alle disse effektene er justert for hverandre.

Dette innebærer at jenter får oftere hjelp, uansett

hvilke eller hvor mange vansker de har, samt at desto

flere av disse lidelsene man har, desto mere øker

sjansen for å få hjelp.

Diskusjon

Studier av den generelle befolkningen peker på at

de aller fleste barn og unge med en diagnostiserbar

lidelse ikke mottar hjelp. Siden akkurat hvor mange

som ikke mottar noe tilbud for sine behov varierer

sterkt mellom undersøkelser og mellom land, og det

foreløpig ikke er utført noen undersøkelser i Norge,

vet vi lite om hvor stor andel dette dreier seg om.

En undersøkelse viste at kun 25 % av 1. klassinger

med en lidelse hadde mottatt hjelp (Wichstrøm et al.,

2014). Henvisninger til BUP øker etter denne alderen

(Pedersen, 2009) og man må derfor anta at andelen er

en del høyere hos ungdom. I vår undersøkelse mottok

1/3 av unge med en psykiatrisk lidelse innen 3 siste

måneder hjelp for denne. Dette er kanskje på nivå

med hva man vil forvente blant ungdom i befolkningen

generelt. Selv om andelen ungdommer som har

mottatt hjelp for en psykiatriske lidelse er høyere enn

det man har funnet i andre land (Sainero et al., 2014),

er det overraskende at disse ungdommene som er i

profesjonelle hjelpere og omsorgsyteres konstante lys

ikke får hjelp oftere for sine vansker, og antageligvis

omtrent like ofte som ungdom i den generelle

befolkning.

Resultatene våre viser at det nesten er dobbelt så

mange jenter som gutter som

har fått hjelp for psykiske vansker de

siste 3 månedene, til tross for at gutter på

barnevernsinstitusjon like ofte har en psykisk lidelse

som jenter. Det samme mønsteret er funnet i BUP, der

jenter i alderen 13-18 år litt oftere får hjelp enn gutter,

men forholdstallet er bare 1,1, dvs. 10 % flere jenter.

Disse resultatene er i motsetning til spansk forskning

som viser at blant ungdom i barneverninstitusjon fikk

gutter oftere psykiatrisk hjelp enn jenter (Sainero et

al., 2014), og et tilsvarende mønster i den generelle

befolkning (Wichstrøm et al., 2014; Zwaanswijk et

al., 2005). At jenter i barnevernsinstitusjon nesten

dobbelt så ofte får hjelp fra psykiatrien som gutter

kan ikke godt forklares ut fra de dataene vi har. Det

skyldes ikke at jenter har større behov for helsehjelp

enn gutter, eller at de har andre vansker enn det

gutter har. Uansett årsak, peker disse resultatene

på at systemet rundt ungdommene må være spesielt

oppmerksomme på gutters psykiske vansker og

dermed sannsynligvis udekkede behov for hjelp.

I den generelle barne- og ungdomsbefolkningen er

ADHD den viktigste enkeltgrunnen til henvisning

til barne- og ungdomspsykiatrien. Hos ungdom på

barneverninstitusjon medfører derimot ikke det

å oppfylle diagnosekriteriene på ADHD noen økt

sjanse for hjelp i psykiatrien. En skal også merke

seg at kun 1/3 av de med ADHD hadde mottatt

spesielle pedagogiske tiltak. Det er derfor grunn til

å spørre seg om ADHD for sjeldent blir oppdaget

blant disse unge, eventuelt på grunn av at urolighet

eller konsentrasjonsvansker blir forklart ut fra deres

vanskelige situasjon og mange komorbide lidelser.

Tilknytningsvansker og angst kan eksempelvis ytre

seg som konsentrasjonsvansker og uro, men det

utelukker ikke at den unge også samtidig kan ha

ADHD. Slike forhold er ikke lett å avdekke for legfolk.

Det er derfor grunn til å spørre seg om en bredere

kartlegging av mentale helplager burde settes i

system ovenfor denne høyst utsatte gruppen, også

tatt i betraktning at de fleste av disse unge faktisk

har en psykisk lidelse. På den måten kunne man økt

muligheten for at de fikk den hjelpen de trengte.