Background Image
Previous Page  41 / 58 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 58 Next Page
Page Background

del 3 | resultater

39

3.5. COPES - INSTITUSJONENES SOSIALE MILJØ

Torill Tjelflaat & Tormod Rimehaug

Et godt institusjonsmiljø består av ulike komponenter

som hver for seg og sammen skal danne et

velfungerende system i tråd med faglige og politiske

målsettinger. De 10 subskalaene fordelt på 3

dimensjoner på COPES er ment å fange opp slike

institusjonelle komponenter. Relasjonen er en

sentral komponent i så henseende, og er i COPES

beskrevet i form av opplevelse av trygghet og tillit,

samtidig som framtidig utflytting og mestring

av et liv utenfor institusjonene aktivt forberedes.

Mange barn i institusjoner har manglet gode og

stabile omsorgspersoner i hele eller deler av livet.

De bringer med seg traumatiske opplevelser fra

barndommen i form av mishandling, vanskjøtsel og

seksuelle overgrep, opplevelser av tilknytningsbrudd,

og mange flyttinger. Dette gir svakere forutsetninger

for tillit til voksne og fare for å miste venner og å ha

dårlig selvbilde. Dette er et vanskelig utgangspunkt

for å ha nytte av institusjonsopphold og for å etablere

en ny tilværelse etterpå.

COPES kan være et nyttig redskap for å kartlegge

både beboernes og personalets opplevelse av

institusjonsmiljøet. COPES skjemaet ble utfylt av

397 ungdommer og 142 ledere eller avdelingsledere.

Dess høyere skåren er, dess bedre vurderer

informantene det sosiale miljøet. Dimensjonen

«Personlig vekst» består av fire subskalaer, mens

de to andre har tre subskalaer, slik at dimensjons-

skårene ikke kan sammenliknes direkte. Direkte

vurdert ble det gjennomgående rapportert mer

positiv opplevelse av miljøet fra de voksne enn fra

ungdommene for alle de 3 dimensjonene, i størst grad

for opplevelsen av relasjoner, minst for dimensjonen

«Systemoprettholdelse». Dette er konklusjonen også

ut fra å sammenlikne med svenske normer (Brunt &

Hansson, 2002).

Figur 2.

En sammenlikning av gjennomsnittsskårer mellom ungdom

(N=397) og ledere (n=142) for COPES dimensjonene «Relasjon»,

«Personlig vekst» og «Systemopprettholdelse».

Forskjellene var signifikante på alle tre dimensjonene

(p<.005 for ledere og p<.001 for ungdom).

Sammenliknet med svenske normer var

ungdommenes skårer på middels nivå på alle tre

dimensjonene, mens ledernes skårer var på høyeste

nivå på 1) «Relasjon» og 3) «Systemopprettholdelse»

og middels for 2) «Personlig vekst». Både direkte

vurdert og sammenliknet med svenske normer

opplevde altså ledere en mer positiv forståelse

av institusjonens miljø enn ungdommene.

Hovedkonklusjonen bekreftes for de fleste

subskalaene med unntak av «Toleranse for sinne/

aggresjon» og «Ansattes kontroll».

For å se på i hvilken grad de ulike subskalaene

påvirket de respektive dimensjonene, ble analysen

oppdelt i de enkelte dimensjonene. I Figur 2, 3 og 4

ble ungdommene sammenlignet med og ledere på

subskalaene som inngår i dimensjonene «Relasjon»,

«Personlig vekst» og «Systemopprettholdelse».

Figur 3.

En sammenlikning av gjennomsnittsskårer mellom ungdom

(N=397) og ledere (N=142) for subskalaene i dimensjonen «Relasjon» i

COPES.

Forskjellene var signifikante på alle tre subskalaer.

«Involvering» måler hvor aktive beboerne er i

institusjonen, det vil si om de bruker mye energi i hva

de gjør, og prøver å forbedre institusjonen. «Støtte»

måler i hvilken grad beboerne blir oppmuntret

og støttet av ansatte og andre beboere, og om

velfungerende beboere tar seg av de som fungerer

dårligere. «Spontanitet» måler i hvilken grad

institusjonen oppmuntrer beboerne til å være åpne og

utrykke sine følelser, og hvorvidt beboerne opplever at

de kan si hva de mener til de ansatte.

Sammenliknet med de valgte normer for

gjennomsnittsskårer viste resultatene at

ungdommene skåret på middels nivå på alle de 3

subskalaene, mens lederne skåret på høyt nivå.

Figur 2.

En sammenlikning av gjennomsnittsskårer mellom ungdom (N=397) og ledere

(n=142) for COPES dimensjonene «Relasjon», «Personlig vekst» og

«Systemopprettholdelse».

orskjellene var signifikante på alle tr dimensjonen (p<.005 for led re og p<.001 for

ungdom).

Sammenliknet med svenske normer var ungdommenes skårer på middels nivå på alle

tre dimensjonene, mens ledernes skårer var på høyeste nivå på 1) «Relasjon» og 3)

«Systemopprettholdelse» og middels for 2) «Personlig vekst». Både direkte vurdert og

sammenliknet med svenske normer opplevde altså ledere en mer positiv forståelse av

institusjonens miljø enn ungdommene. Hovedkonklusjonen bekreftes for de fleste

subskalaene med unntak av «Toleranse for sinne/aggresjon» og «Ansattes kontroll».

Relasjon

Personlig vekst

Systemopprettholdelse

Barn

17,9

21,6

17,7

Leder

23,9

25,1

20,6

0

5

10

15

20

25

30

Gjennomsnittsskårer

Dimensjoner i COPES

60

Figur 3.

En sammenlikning av gjennomsnittsskårer mellom ungdom (N=397) og ledere

(N=142) for subskalaene i dimensjonen «Relasjon» i COPES.

Forskjellene var signifikante på alle tre subskalaer.

«Involvering» måler hvor aktive beboerne er i institusjonen, det vil si om de bruker

mye energi i hva de gjør, og prøver å forbedr institusjonen. «Støtte» måler i hvilken

grad beboerne blir oppmuntret g støtt t av ansatte og andr beboere, og om

velfungerende beboere tar seg av de som fungerer dårlig re. «Spontanitet» måler i

hvilken grad institusjonen oppmuntrer beboerne til å være åpne og utrykke sine

følelser, og hvorvidt beboerne opplever at de kan si hva de mener til de ansatte.

Sammenliknet med de valgte normer for gjennomsnittsskårer viste resultatene at

ungdommene skåret på middels nivå på alle de 3 subskalaene, mens lederne skåret på

høyt nivå.

Involvering

Støtte

Spontanitet

Barn

5,3

6,4

6

Leder

7,5

8,6

7,8

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Gjennomsnittsskårer

Subskalaer i dimensjonen "Relasjon"