Background Image
Previous Page  45 / 58 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 45 / 58 Next Page
Page Background

del 4 | diskusjon og konklusjon

43

SAMLET DISKUSJON OG KONKLUSJON

Nanna S Kayed, Thomas Jozefiak, Tormod Rimehaug,

Torill Tjelflaat & Lars Wichstrøm

I studien «Psykisk helse hos barn og unge i

barneverninstitusjoner» har forskningsassistenter

reist til barneverninstitusjoner over hele landet og

kartlagt 400 ungdommer i institusjonene der de bor. Vi

har fokusert på følgende forskningsspørsmål i denne

rapporten:

• Å få kunnskap om barn og unge i aldersgruppen

12–20 år som er plassert i barneverninstitusjon

med fokus på psykiske lidelser og ungdommenes

livskvalitet.

• Å få kunnskap om barnas og ungdommenes

behov for og bruk av helsetjenester for psykiske

helseplager.

• Å identifisere forhold ved institusjonen som kan

ha betydning for barna og ungdommenes helse

og tilpasning.

Resultatene gir et tilstandsbilde på hvordan

ungdommene hadde det da forskningsassistentene

var til stede på institusjonene.

Vår studie viser at 76 % av ungdommene som er

plassert i barneverninstitusjon hadde en psykiatrisk

diagnose med funksjonsnedsettelse innenfor de 3

siste månedene. Dette er en svært høy forekomst og

dokumenterer at ungdommene har behov for hjelp

og behandling for det de sliter med. Det er derfor

svært viktig med gode rutiner for en bred kartlegging

før ungdommene plasseres i et institusjonstilbud,

slik at personalet vet hvilke ressurser/sterke sider

ungdommene har, hvilke utfordringer det må jobbes

med og eventuelt hvilken behandling som må

fremskaffes.

Undersøkelsen dokumenterer en bekymringsfull

høy forekomst av komorbiditet (samsykelighet)

mellom atferdsforstyrrelser og internaliserte

lidelser. Det er nylig blitt innført differensiering i

institusjonstilbudet der ulike institusjoner er rettet

mot henholdsvis omsorg, atferd og rus. Behovet for en

slik differensiering er åpenbart, da man ikke ønsker

smitteeffekter. Samtidig vil et økt fokus på regulering

av atferd, med klare regler, belønningssystemer og

konsekvenser ved brudd på regler, «time-out», i liten

grad være gunstig overfor ungdom som samtidig

har angst lidelser og depressive lidelser, eller der

atferden kan forklares ut fra Asperger syndrom

eller tilknytningsforstyrrelser. Våre resultater viser

nemlig at 23 % av ungdommene fyller de diagnostiske

kriteriene for Asperger syndrom, av disse fylte 17 %

kriteriene for en alvorlig atferdsforstyrrelse. Videre er

det 36 % av ungdommene vi har undersøkt som har

en atferdsforstyrrelse eller et rusproblem. Av disse

hadde 72 % også en annen diagnose som kan tenkes

å være den underliggende årsaken eller som kan

komplisere en behandlingsprosess: Depresjon, angst,

ADHD, en tilknytningsforstyrrelse eller Asperger

syndrom. Dette betyr at flertallet av dem som framtrer

med et atferds- eller rusproblem kan bli feilbehandlet

hvis de bare blir forstått og forsøkt hjulpet ut fra

kjennetegnene til atferds- og rusproblemer.

Det kan også være ugunstig å forme enkelte

barneverninstitusjoner spesielt for internaliserte

vansker, grunnet høy komorbiditet med

atferdsvansker (CD), ADHD og Asperger syndrom.

Både den juridiske strukturen og den nye faglige

spesialiseringen av institusjonene forutsetter at

ungdommene kan kategoriseres ut fra en entydig

hovedproblemtikk. Dette stemmer dårlig med

virkeligheten vi har funnet.

Det er en pågående debatt om hvilken betydning

standardiserte kartleggingsverktøy skal ha når

man utreder barn (Backe-Hansen et al., 2011;

Skilbred, Iversen, & Jakobsen, 2013). Standardiserte

kartleggingsverktøy øker muligheten for å avdekke

barnets problemer sammenlignet med å bruke

samtale og klinisk skjønn alene (Levitt, 2009).

Samtidig er man redd for at slike kartleggingsverktøy

ikke er sensitive nok til å fange opp den komplekse

problematikken barnevernsbarn befinner seg i

(Skilbred et al., 2013). En kartlegging ved hjelp av et

standardisert psykiatrisk intervju av barn og unge

som er plassert i barneverninstitusjoner er viktig av

DISKUSJON OG KONKLUSJON

DEL 4