Background Image
Previous Page  46 / 58 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 46 / 58 Next Page
Page Background

44

del 4 | diskusjon og konklusjon

flere grunner. En solid fundert diagnostisering har

stor verdi fordi det etter hvert er utviklet effektive,

evidensbaserte behandlingstilbud og intervensjoner

for de ulike psykiatriske lidelsene. For at institusjonen

skal hjelpe ungdommene til å få slik hjelp må de ha

kunnskap om de psykiatriske lidelsenes omfang og

alvorlighetsgrad, slik at lidelsene blir oppdaget og

riktig instanser for helsehjelp blir kontaktet. Også

ut fra et organisasjonsperspektiv er det viktig at

barneverninstitusjonen er organisert på best mulig

måte ut fra både barnas forutsetninger og behov,

og de ansattes kompetanse. Dette krever blant

annet reliabel og valid kunnskap om forekomsten av

psykiatriske lidelser og komorbide lidelser.

Når det gjelder ungdommenes subjektive opplevelse

av livskvalitet er det spesielt to hovedområder

som peker seg ut i våre resultater. Det ene er at

de oppgir å ha lavere livskvalitet enn befolkningen

generelt, og det andre er at de har en subjektiv

opplevelse av dårlig fysisk helse. Årsaken til dette

kan være at ungdommene i barneverninstitusjoner

har livserfaringer (omsorgssvikt, mishandling og

traumer) som den generelle befolkningen ikke har i

samme grad. Forskning har vist at langtidseffektene

av å vokse opp med mishandling er forbundet med

økt forekomst av senere alvorlige helsemessige

komplikasjoner som type II diabetes og hjerte- og

karsykdommer senere i voksenlivet (Springer et

al., 2007; Thurston et al., 2014). Det er derfor lite

hensiktsmessig å operere med et skille mellom

psykisk og fysisk helse.

Resultatene våre viste også at det å være plassert i

barneverninstitusjon uten samtykke ble opplevd som

mer belastende av ungdommene og var forbundet

med å ha hatt flere bosteder utenfor hjemmet, i regi

av barnevernet. Plassering uten samtykke hadde

også sammenheng med høyere forekomst av minst

en DSM-IV diagnose, og særlig høyere forekomst av

alvorlige atferdsforstyrrelser og angstlidelser.

Våre resultater viste at ungdommene synes de har

det ganske bra på institusjonene. Dette bekrefter

Rambølls siste brukerundersøkelse (2014) der

59 % av institusjonsbarna rapporterte at de alt

i alt har det bra. Det var en tydelig diskrepans

mellom ungdommenes og institusjonsledernes

opplevelse av det sosiale miljøet på institusjonen,

der institusjonslederne generelt oppfattet det sosiale

miljøet som mer positivt enn ungdommene. Dette

er ikke et uvanlig resultat når man sammenligner

ungdommers rapport med voksnes rapport. Man

ser det samme mønsteret også for psykisk helse

(Achenbach & Rescorla, 2001) og livskvalitet

(Sattoe, van Staa, & Moll, 2012; Upton, Lawford, &

Eiser, 2008). Det som er spesielt for deltakerne i

vår studie, og som kan ha påvirket resultatet, er

den skjeve maktbalansen det er mellom de som er

plassert i barneverninstitusjonene og de som jobber

der. Divergensen kan føre til omgivelser preget av

konflikter basert på utydelighet og ulike forventninger.

Mange barnevernsbarn har flere flyttinger mellom

ulike omsorgstiltak, og særlig ikke planlagte

eller «utilsiktede» flyttinger blitt sett som en

risiko for barns utvikling (Vinnerljung & Sallnäs,

2008). Det er også forskning som viser at mange

barn er velfungerende og har gode relasjoner til

sine opprinnelige omsorgspersoner til tross for

flyttinger i sine plasseringsforløp (Andersson, 2009).

Christiansen, Havik, og Anderssen (2010) framhever

at situasjonene rundt flyttinger kan være svært ulike.

For enkelte barn kan flytting oppleves å være til det

bedre, mens for andre barn kan en flytting oppleves

som et svik eller en avvisning som det er vanskelig

å leve med (Havnen, 2013). Dette reflekteres også i

våre resultater, der 1/3 av barna opplevde det å bli

plassert i barneverninstitusjon som noe positivt, og

de som var plassert med samtykke opplevde det

som bedre enn de som er plassert uten samtykke.

Tidligere funn om usikre årsakssammenhenger

mellom barns flyttinger og fungering har ført til at

flere forskere har stilt spørsmål ved om prinsippet

om stabilitet i plasseringer bør nyanseres, og

at fokus først og fremst må rettes mot barn og

unges relasjoner og familietilhørighet (Andersson,

2009; Barber & Delfabbro, 2005; Christiansen,

2011; Whittaker, 2010). I den sammenheng vekker

forekomsten av tilknytningsforstyrrelse vi finner i

studien på 21 % bekymring. Til sammenligning vet vi

at forekomsten av tilknytningsforstyrrelse i Barne-

og ungdomspsykiatrien (BUP) ligger på under 5 %

(upubliserte data fra HelBUP, St. Olavs hospital).

Ungdommer med tilknytningsforstyrrelser har

spesielt behov for kontinuitet over lengre tid med

stabile voksne omsorgspersoner, samtidig som de i

større grad også belaster og utfordrer de relasjonene

de har. Dette er behov som er vanskelige å møte på en

god måte slik barneverninstitusjonene er organisert

i dag, der faglige føringer er korte plasseringer og

tilbakeføring til opprinnelsesfamilien. For enkelte

av ungdommene som mottar et institusjonstilbud

er det ikke noe ventende nettverk å sende dem

tilbake til etter institusjonsoppholdet. Dette kan

resultere i flere flyttinger og nye relasjonsbrudd.

Spesielt viser resultatene fra vår studie at jenter

er hyppig representert i gruppen som har flyttet

mer enn 5 ganger. For enkelte ungdommer er det

kanskje det beste alternativet å bli boende i én

barneverninstitusjon over en lang tidsperiode.

Resultatene våre viser også at ungdommene

har vanskeligheter med å knytte vennskap med

ungdommer utenfor institusjonen. Dette kan ha

sammenheng med at institusjonsoppholdene ofte er