46
del 4 | diskusjon og konklusjon
4.1 OPPSUMMERENDE KONKLUSJON
Våre resultater tegner et bilde av at mange
ungdommer i barneverninstitusjoner har psykiske
vansker som de i liten grad får psykiatrisk hjelp for.
Institusjonspersonalet som skal gi dem omsorg og
hjelp til å fungere bedre har i liten grad kunnskap
om denne problematikken. Institusjonene er
dessuten ikke utformet for å ta hånd om den
høye komorbiditeten (samsykeligheten) mellom
angst, depresjon og alvorlige atferdsforstyrrelser
som disse ungdommene viser. Dette innebærer
komplekse problemer og komplekse omsorgs- og
behandlingsbehov. Ungdom som er plassert uten
samtykke er ekstra hardt belastet. Ungdommene
rapporterer også lavere livskvalitet enn ungdom
i den generelle befolkningen og pasienter i BUP.
Det sosiale miljøet på barneverninstitusjonene
oppleves av ungdommene likevel som greit. Det
er liten forskjell mellom statlige, private ideelle
og private kommersielle barneverninstitusjoner
i forhold til psykisk helse hos ungdommene,
opplevelsen av institusjonsmiljøet og organisering av
institusjonshverdagen.
4.2 BEGRENSNINGER VED STUDIEN
Når det gjelder rapportering av prevalens av
psykiatriske lidelser, generelt, mener vi at vårt utvalg
er representativt. I den grad ikke-deltakelse hatt
skulle hatt negativ innvirkning på resultatene, måtte
dette være at våre resultater er noe underestimert. Vi
hadde ikke muligheten til å inkludere ungdommenes
foreldre som informanter, og gikk dermed glipp av
informasjon om tidlig utvikling og familiefungering
før ungdommen ble plassert i barneverninstitusjon.
Likeledes har vi ingen eller lite opplysninger om
foreldres rusbruk, svangerskapsforløp og genetiske
faktorer som kan ha hatt innflytelse på senere
psykisk og fysisk helse. For enkelte diagnoser, som
for eksempel Reaktiv tilknytningsforstyrrelse (RAD)
eller ADHD kunne vi derfor ikke gi opplysninger
om symptomenes start, og heller ikke se vanskene
i et nevro-utviklingspsykologisk perspektiv. For
diagnosen ADHD har vi kompensert dettet med å
bruke informasjon både fra hovedkontakten til hver
ungdom, og i tillegg supplere med informasjon fra
lærer og ungdommenes egne opplysninger, samt
medisinering og diagnoser som er satt av spesialister
tidligere. Når det gjaldt diagnosene Asperger syndrom
og RAD krevde dette noen tilpassinger av det originale
instrumentet, ettersom disse diagnosene ikke er
inkludert i CAPA intervjuet. Denne rapporten svarer på
spørsmål om ungdommenes bruk av helsetjenester
for psykiske lidelser. Den sier imidlertidig ikke noe
om hvorvidt denne bruken innholdsmessig har vært
adekvat og effektiv for de kartlagte lidelsene.