Background Image
Previous Page  42 / 58 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 42 / 58 Next Page
Page Background

40

del 3 | resultater

Figur 5.

En sammenlikning av gjennomsnittsskårer mellom ungdom (N=397) og ledere

(n=142) for subskalaene i dimensjonen «Systemopprettholdelse» i COPES.

Forskjellen er ikke signifikant på subskala «Ansattes kontroll».

Subskala «Orden og organisering» måler hvor viktig aktivitetsplanlegging og orden er i

institusjonen. Beboernes aktiviteter er omhyggelig planlagt. De ansatte sørger for at

institusjonen alltid er i orden. «Programtydelighet» måler hvilke forventninger om mål

og regler som gjelder. Hvis regler brytes, vet beboerne hva som vil skje. «Ansattes

kontroll» måler i hvilken grad ansatte bestemmer regler. Planer blir fulgt. Alle vet

Orden og organisering

Programtydelighet

Ansattes kontroll

Barn

6,2

6

5,5

Ledere

8

8,7

3,9

0

2

4

6

8

10

Gjennomsnittsskårer

Subskalaer i dimensjonen

"Systemopprettholdelse"

61

Figur 4.

En sammenlikning av gjennomsnittsskårer mellom ungdom (n=397) og lederne

(n=142) for subskalaene i dimensjonen «Personlig vekst» i COPES.

Forskjellen er ikke signifikant på subskala «Toleranse for sinne/aggresjon».

Subskala «Autonomi» måler hvor uavhengige beboerne ble oppfordret til å være med

hensyn til å foreta egne beslutninger. Ansatte følger beboernes forslag, og det er

forventet at beboerne tar ledelsen. «Praktisk orientering» måler i hvilken grad

beboerens omgivelser bidrar til å forberede utskriving. Institusjonen vektlegger

jobbtrening. Beboerne oppmuntres til å planlegge for framtiden. «Personlig problem

orientering» måler i hvilken grad beboerne blir oppmuntret til å være opptatte av sine

personlige problemer og følelser og prøver å forstå dem. Beboerne forteller hverandre

om personlige problemer. Ansatte er i hovedsak interessert i å høre om beboernes

følelser. «Toleranse for sinne og aggresjon» måler i hvilken grad beboere er tillatt og

oppmuntret til å argumentere med ansatte, bli åpenlyst sinte, og å utøve annen

aggressive atferd.

Sammenliknet med de valgte normer for gjennomsnittsskårer viste resultatene at

ungdommene skåret på middels nivå på alle de 4 subskalaene, mens lederne skåret på

høyt nivå på «Autonomi» og Praktisk orientering», og på middels nivå på «Personlig

problemorientering» og «Toleranse for sinne/aggresjon». Ungdommene hadde noe

høyere skåre enn lederne på «Toleranse for sinne/aggresjon».

Autonomi

Praktisk orient.

Pers. probl. orient.

Sinne/aggresjon

Barn

5,7

5,9

4,8

5,3

Leder

6,7

7,2

6,3

4,9

0

1

2

3

4

5

6

7

8

Gjennomsnittsskårer

Subskalaer i dimensjonen "Personlig vekst"

Figur 4.

En samme likning av gjennomsnittsskårer mellom ungdom

(n=397) og lederne (n=142) for subskalaene i dimensjonen «Personlig

vekst» i COPES.

Forskjellen er ikke signifikant på subskala «Toleranse

for sinne/aggresjon».

Subsk la «Autonomi» måler hvor uavhengig

beboerne ble oppfordret til å være med hensyn

til å foreta egne beslutninger. Ansatte følger

beboernes forslag, og det er forventet at beboerne

tar ledelsen. «Praktisk orientering» måler i hvilken

grad beboerens omgivelser bidrar til å forberede

utskriving. Institusjonen vek legger jobbtr ning.

Bebo rne oppmuntres til å planlegge for framtiden.

«Personlig problem orientering» måler i hvilken grad

beboerne blir oppmuntret til å være opptatte av sine

personlige problemer og følelser og prøver å forstå

dem. Beboerne forteller hverandre om personlige

problemer. Ansatte er i hovedsak interessert i å

høre om beboernes følelser. «Toleranse for sinne

og aggresjon» måler i hvilken grad beboere er tillatt

og oppmuntret til å argumentere med ansatte, bli

åpenlyst sinte, og å utøve annen aggressive atferd.

Sammenliknet med de valgte normer for

gjennomsnittsskårer viste resultatene at

ungdommene skåret på middels nivå på alle de 4

subskalaene, mens lederne skåret på høyt nivå på

«Autonomi» og Praktisk orientering», og på middels

nivå på «Personlig problemorientering» og «Toleranse

for sinne/aggresjon». Ungdommene hadde noe

høyere skåre enn lederne på «Toleranse for sinne/

aggresjon».

Figur 5.

En sammenlikning av gjennomsnittsskårer mellom

ungdom (N=397) og ledere (n=142) for subskalaene i dimensjonen

«Systemopprettholdelse» i COPES.

Forskjellen er ikke signifikant på subskala «Ansattes

kontroll».

Subskala «Orden og organisering» måler hvor viktig

aktivitetsplanlegging og orden er i institusjonen.

Beboernes aktiviteter er omhyggelig planlagt. De

ansatte sørger for at institusjonen alltid er i orden.

«Programtydelighet» måler hvilke forventninger om

mål og regler som gjelder. Hvis regler brytes, vet

beboerne hva som vil skje. «Ansattes kontroll» måler

i hvilken grad ansatte bestemmer regler. Planer blir

fulgt. Alle vet hvem som er «sjefen».

Sammenliknet med de valgte normer for

gjennomsnittsskårer, viste resultatene at ungdommene

skåret på middels nivå på alle 3 subskalaer, mens

lederne skåret på høyt nivå på «Orden og organisering»

og «Programtydelighet», og på middels nivå på

«Ansattes kontroll». Ungdommene hadde høyere skåre

enn lederne på sistnevnte subskala.

Andre sammenlikninger

Vi undersøkte samvariasjon mellom ungdom og

lederes skårer på COPES dimensjoner og subskalaer

og ungdommenes kjønn, alder, etnisitet, morsmål,

institusjonenes beliggenhet, institusjonenes tilbud

og plasseringsparagraf. Vi fant ingen vesentlige

sammenhenger.

Diskusjon

Resultatene viser at det er det ingen dimensjon eller

subskala som skiller seg spesielt negativt ut selv om

ungdommenes opplevelser av det sosiale miljøet er

gjennomgående noe litt mer negative enn ledernes

opplevelser. Ungdommenes opplevelse av det sosiale

miljøet samsvarer med resultater fra Rambølls siste

brukerundersøkelse (2014) som rapporterte at 59

% av institusjonsbarna opplever å ha det ganske

bra selv om skårene var betydelig lavere enn blant

fosterbarn (se også Gautun et al. (2006)). Liknende

resultater finner vi også i en ny dansk undersøkelse

om plasserte barn (Ottosen, Lausten, Frederiksen,

& Andersen, 2015) hvor et sentralt funn var at barn

blir støttet av de voksne på plasseringsstedet, og

at de gjennomgående trives og har det godt. Også

her var det forskjeller mellom barn i institusjon og

fosterhjem, hvor sistnevnte trivdes bedre.

At ledere oppfatter institusjonsmiljøet som mer

positivt enn ungdommene er i seg selv ikke unaturlig,

og kan være et logisk resultat av institusjonens

asymmetriske struktur, og dermed et skjevt

maktforhold mellom ungdommene og ansatte (Minow,

1987). Det er derimot problematisk hvis slik divergens

skaper konflikter uenighet og utydelighet i hverdagens

forventninger; for eksempel «Hva er reglene, hva

forventes og hvorfor»? Dette er viktig i tolkningen av

«Ansattes kontroll».