Background Image
Previous Page  38 / 58 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 38 / 58 Next Page
Page Background

36

del 3 | resultater

Type mental helseplage

% som har mottatt hjelp for

lidelsen

Odds ratio

Konfidensintervall (95%)

Pedagogiske tiltak

Atferdsvansker (ODD eller CD)

27,9

1,08

0,63

1,85

ADHD

34,9

1,60

0,81

3,17

Angst

30,6

1,35

0,85

2,15

Depresjon

28,1

1,11

0,70

1,78

Asperger

34,7

1,69

0,97

2,96

Reaktiv tilknytningsforstyrrelse

39,7

2,22**

1,26

3,92

Noen diagnose

29,2

1,75

0,95

3,22

Uformell/uorganisert hjelp

Atferdsvansker (ODD eller CD)

29,1

0,82

0,49

1,39

ADHD

32,6

0,95

0,49

1,84

Angst

33,6

1,10

0,70

1,72

Depresjon

28,8

0,77

0,49

1,22

Asperger

32,0

0,92

0,53

1,59

Reaktiv tilknytningsforstyrrelse

29,4

0,79

0,44

1,41

Noen diagnose

32,0

0,89

0,53

1,51

Noen formell hjelp

Atferdsvansker (ODD eller CD)

69,8

1,68*

1,00

2,81

ADHD

60,5

0,95

0,49

1,84

Angst

70,1

1,90**

1,21

2,97

Depresjon

72,7

2,31***

1,47

3,62

Asperger

77,3

2,61***

1,44

4,73

Reaktiv tilknytningsforstyrrelse

72,1

1,82*

1,01

3,26

Noen diagnose

66,8

2,68***

1,62

4,45

Noen hjelp

Atferdsvansker (ODD eller CD)

79,1

1,55

0,87

2,76

ADHD

69,8

0,80

0,40

1,62

Angst

77,6

1,48

0,91

2,42

Depresjon

81,3

2,07**

1,47

3,43

Asperger

82,7

1,96*

1,02

3,79

Reaktiv tilknytningsforstyrrelse

82,4

1,88

0,95

3,72

Noen diagnose

76,8

2,14**

1,26

3,63

Merk: * p < .05, ** p < .01, *** p <.001

Tabell 13 gir svar på i hvilken grad ungdommene i

barnevernsinstitusjon i Norge som har en mental

helseplage i form av en diagnostiserbar psykisk

lidelse mottar hjelp for disse plagene, og viser

også hvilken type hjelpeinstans som er forbundet

med hvilken type lidelse. O.R. står for odds ratio,

dvs. oddsforholdet for å motta hjelp versus å ikke

motta hjelp avhengig av om man har en spesifikk

lidelse eller ikke. En O.R. på 2, innebærer at

oddsforholdet er dobbelt så stort (grovt regnet

betyr det at sannsynligheten er doblet, dvs. økt med

100 %). Tabellen viser at det å ha en diagnose øker

sannsynligheten for å motta hjelp fra psykiatrien og

i en viss grad annen formell hjelp. Psykiske vansker

øker ikke sjansen for å få uformell hjelp for disse i

denne gruppen av unge. Grovt sett er sannsynligheten

for å motta formell hjelp litt over dobbelt så stor

hvis man har en diagnose enn hvis man ikke har det.

Allikevel er det bare litt under 50 % av de med de

vanligste lidelsene (angst, depresjon, atferdsvansker)

som for tiden mottar hjelp fra BUP, men med de

kommunale tiltakene og med tiltak på skolen mottar

de fleste med en diagnose (2/3) noen form for hjelp.

Det er ingen diagnose som peker seg særlig ut,

bortsett fra ADHD, som ikke øker sjansen for å få

hjelp. En må merke seg at diagnostiseringen av

ADHD tar utgangspunkt i de vanskene hovedkontakt

rapporterer. I de tilfellene hvor brukeren får

medisiner for ADHD vil symptomene være dempet

og vedkommende har stor sannsynlighet for å ikke

oppfylle kriteriene for ADHD, men ville fått diagnosen

dersom medisinene ble seponert. Siden de som

Fortsettelse på Tabell 13