KreTek - ressurser
Lærerressurser fra KreTek-prosjektet
Lærerressurser fra KreTek-prosjektet
Her finner du ressurser for de utviklede undervisningsprosjektene i KreTek. Prosjektene og ressursene er utviklet av pilotlærerne i KreTek-prosjektet i samarbeid med fagpersoner innen teknologi og fagdidaktikk ved NTNU.
Ressursene er laget for bruk på ungdomstrinnet.
Ressurser
Her finner du en generell ramme for undervisningsprosjekter hvor elevene lærer programmering i Scratch og kombinerer dette med arbeid med fagstoff i naturfag og andre fag. Dette gir gode muligheter for tilpasning til elever med ulike ferdighetsnivå både i programmering og i faget.
Å kombinere opplæring i algebra med programmering i Scratch kan gi elevene bedre innsikt i både algebra og hva programmering kan brukes til. Her finner du forslag til oppgaver for elevene og lærerveiledning til et opplegg hvor vi passer på at det ikke blir for stor belastning for elevene ved at de skal lære to ulike fagområder samtidig.
Her finner du nyttige ressurser om micro:bit og sensorer, hvordan vi kan overføre data med radiokommunikasjon og ideer til fenomener elevene kan utforske med micro:bit og sensorer.
La elevene bruke micro:bit til å utforske rekkevidde og signalstyrke som sentrale egenskaper for et system av sender og mottaker. Elevene får også prøve seg som oppfinnere, og komme opp med ideer til hvordan dette kan brukes teknologisk.
Prosjektet lar elevene arbeide kreativt med geometri i matematikk ved å gjenskape kunnskap om en geometrisk form som man tenker seg har gått tapt i samfunnet. De produserer et fysisk eller digitalt produkt hvor mange ulike teknikker kan inngå. Prosjektet kan dermed også inkludere kunst og håndverk.
La elevene programmere en historie i Scratch der de kombinerer programmering og sannsynlighet. Her får de både trening i algoritmisk tenking og de får jobbe kreativt.
La elevene lære om roboter i samfunnet, programmering i micro:bit og skape sitt eget kreative produkt! Vi bygger roboter av enkle materialer og styrer bevegelsen med enkle mini-servoer. Prosjektet kan knyttes til gjenbruk og bærekraftig utvikling ved å bygge roboter av søppel og brukt materiale.
I dette prosjektet undersøker elevene inneklima og andre faktorer som påvirker læringsmiljøet i klasserommet ved å programmere micro:bit og bruke ulike sensorer. I tillegg til programmering kan man gå i dybden på hva vitenskapelig metode og pålitelige målinger innebærer, og hva som er viktig for et godt inneklima og arbeidsmiljø.
I dette prosjektet arbeider elevene med mange deler av naturfag og matematikk ved å bygge og programmere sin egen værstasjon som henter værdata de selv kan analysere. Utformingen av værstasjonen lar elevene være både kreative og analytiske, og gir godt grunnlag for diskusjon av hva som skal til for å få pålitelige målinger.
Dette er et tverrfaglig undervisningsopplegg der elevene får designe, bygge og programmer sin egen smartlampe. De får både utvikle sitt eget produkt, og de lærer om hvordan smarte systemer programmeres.
Bidragsytere
Bidragsytere til utvikling, utprøving og presentasjon av undervisningsprosjektene:
- Ingrid Næss (Sunnland skole)
- Anna Støvneng (tidligere Sunnland skole)
- Kristin Reitstøen (Sunnland skole)
- Joakim Høyland (Charlottenlund ungdomsskole)
- Espen Standal Wangen (Charlottenlund ungdomsskole)
- Tobias Frydenlund (Sverresborg skole)
- Željko Vučić (Sverresborg skole)
- Eirin Nordtømme (Flatåsen skole)
- Eirik Lyngvær (Flatåsen skole)
- Erik Mogstad (Flatåsen skole / NTNU)
- Ingeborg Ranøyen (Trondheim kommune)
- Berit Bungum (NTNU)
- Astrid Johansen (NTNU)
- Anders Sanne (NTNU)
- Per Gunnar Østerlie (NTNU)
- Bojana Gajić (NTNU)
- Nils Kristian Rossing (NTNU)
- Ingeborg Berg (NTNU)