KreTek - mer om prosjektet
Mer om prosjektet
Mer om prosjektet
KreTek er et prosjekt hvor Trondheim Kommune samarbeider med NTNU, med støtte fra Norges Forskningsråd 2019–2022. Tildelingen fra Forskningsrådet er som innovasjonsprosjekt i offentlig sektor.
I prosjektet utvikler vi undervisningsdesign, vurderingspraksis og samarbeidsstrukturer for å stimulere elevers læring og skapende virksomhet i realfag gjennom digitale verktøy. Undervisning som utvikles skal kombinere kreativitet, dybdelæring i fag og programmering for å møte utfordringene som kommer med Fagfornyelsen. Utviklingen gjøres kombinert med forskning i flere runder med Design-Based Research som metodisk ramme.
Hovedkomponentene i prosjektets FoU-arbeid er
- Teoriutvikling og eksperimentell utvikling av undervisningsdesign, det vil si innhold, didaktiske prinsipper og konkrete undervisningsaktiviteter hvor elevene får fordype seg faglig og utvikle sine skapende evner gjennom digital teknologi.
- Utvikling av en modell for elevvurdering som inkluderer elevenes kreativitet og innovative kompetanser.
- Utvikling av samarbeidsstrukturer for utvikling og spredning av innovativ praksis og kompetanse, blant annet gjennom digitale arenaer.
Fire pilotskoler inngår i prosjektet. To lærere fra hver pilotskole samarbeider med forskere og didaktikere om utviklingsarbeidet.
Vi har utgangspunkt i realfagene (matematikk og naturfag), men andre fag vil inngå der det er naturlig.
Prosjektets logo er utviklet av Nikolas James Hagen, som er elev på Medier og kommunikasjon ved Byåsen vgs. Vi takker Nikolas for å ha gjort en super og kreativ jobb!