“Hestestallen”, ved Domkirkegården – Nettside (videre lesning) – Samisk byvandring
-
Samisk byvandring
- Om prosjektet Samisk byvandring
- Digital guide (for mobiltelefon)
-
Nettside (videre lesning)
- Stopp 1: De gamle samiske navnene på Nidelva
- Stopp 2: Døvstummeinstitutet i Trondhjem, Bispegata 9b
- Stopp 3: Snøfrid Svåsedatter, ved Erkebispegården
- Stopp 4: “Hestestallen”, ved Domkirkegården
- Stopp 5: Tabernaklet, Vår frues gate 2
- Stopp 6: Funn av samisk skje, Søndregate
- Stopp 7: Landsmøtet 1917, Metodistkirka, Krambugata 6
- Stopp 8: Hotel Standard, Brattørgata 3
- Stopp 9: Hotell Gildevangen/Bondeheimen, Søndre gate 22b
- Stopp 10: Samemisjonen, Kongens gate 14b
- Stopp 11: Anders Porsanger, Hospitalskirka, Kongens gate 70a
- Stopp 12: Elen Skum, Tukthuset, Kongens gate 85
- Stopp 13: Galgeberget i Steinberget
Samisk byvandring
Samisk byvandring
Byvandring gjennom samisk historie i Trondheim
“Hestestallen”, ved Domkirkegården
“Hestestallen”, ved Domkirkegården
Last ned teksten som lydfil (mp3)
I 1715 opprettet kongen i København et sentralt kontor for misjon, Misjonskollegiet, for å sørge for utbredelsen av kristendommen. Samene ble ansett som et folk som trengte misjon. Deres egen tro levde fortsatt. Samtidig var det vel så viktig for misjonen at samene hadde det de mente var rett form for kristendom. Presten Thomas von Westen, som var oppvokst i Trondheim, fikk oppdraget med å lede denne misjonen. Det gjorde han her fra Trondheim. Med midler fra misjonskollegiet leide han et lokale i en bygning som stod her på Domkirkegården kalt “Hestestallen”, som ellers fungerte som Katedralskolens bygning. Han fikk i gang to skoler i byen, en i “Hestestallen” og den andre i sitt private hjem bak dagens rådhus, for å utdanne lærere og misjonærer, og la ut på tre lange misjonsreiser nordover. Thomas von Westen og misjonærene la hardt press på samer for å få dem til å ta imot rett tro. Også etter at Thomas von Westen døde, var Trondheim et knutepunkt for misjon blant samene.
Kristendommen var ingen nyhet for samene, men den harde misjonen var noe nytt. Noen samer var motstandere av hva Thomas von Westen og misjonen holdt på med, mens andre ble omvendte og ivrige troende kristne. Lars Nilsen fra Tynset hadde hatt drømmevarsler om at det ville koste ham livet om han tok kontakt med misjonen, fortalte von Westen. Allikevel dro Lars Nilsen til Trondheim i 1724 for å oppsøke von Westen, og ble omvendt til rett tro. Lars Nilsen ønsket også at de andre i hans familie og sïjte skulle bli omvendt, for Lars Nielsen var fra en av fire familier som bodde sammen i en sïjte (siida) i Tynset.
Kilder og videre lesing
Baustad, T. (1986), Harsdorffbygningen – Trondheim Katedralskoles eldste bygning 1787 – 1987, Trondheim Katedralskole, Trondheim
Gaski, H. (2022) “Samisk religion”, Stor norsk leksikon.
Hammond, H (1787). Den Nordiske Missions-Historie i Nordlandene, Finmarken og Trundhiems Amt til Lappers og Finners Omvendelse (...). Gyldendals forlag.
Hermanstrand, H. (2016). “I grenseland - sørsamisk i Midt-Norge", forskning.no.
Wallin-Weihe, H-J. & Willumsen, L.H. (2023), “Thomas von Westen”, Stor norsk leksikon.