Presentasjoner 2015
Presentasjoner fra Læringsfestivalen 2015
Presentasjoner fra Læringsfestivalen 2015
Jan Alexandersen
seniorrådgiver ved Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result) UiT Norges arktiske universitet
"Organisering av støttetjenester – spiller det noen rolle?"
Debatten om organisering av støttetjenester har vært med oss lenge. Over tid har vi sett mange ulike modeller. Spiller det egentlig noen rolle hvordan disse tjenestene er organisert? Og hva betyr organiseringen for de tjenester som kan tilbys? Med utgangspunkt i organiseringen av støttetjenester ved UiT – Norges arktiske universitet - prøver vi å belyse disse spørsmålene.
Stikkord: støttetjenester – organiseringsmodeller – støttetjenestens arbeidsfelt
Jose Ferreira
administrerende direktør, Knewton
Vi gjør oppmerksom på at foredraget vil bli holdt på engelsk
"The Power of Personalized Learning in Higher Education"
Keynote description: In a digital world, it becomes possible to measure data to discover exactly how lessons, apps, or games really help drive student understanding. Soon, education companies that create the tools and textbooks students use will have to prove how much they actually improve learning. This means publishers will create ever more effective materials to compete in the marketplace, students will get better outside-of class materials, and professors will have ever more insight into student progress. Jose Ferreira, founder and CEO of leading adaptive company Knewton, will explain the impact of the shift from print to digital learning materials in higher education.
Vibeke Flytkjær
seniorrådgiver ved Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result), UiT Norges arktiske universitet
"Bruk av digitale verktøy i høyere utdanning. Må det være ildsjelenes arena? Presentasjon av "uDig" "
uDig er et fleksibelt kompetanseutviklingsprogram som er rettet inn mot det brede lag av undervisere ved UiT Norges arktiske universitet. Programmet er nettbasert med tilbud om workshops underveis og tar sikte på å kombinere teknologisk mestring, didaktisk refleksjon og praksisforankring. De første 4 moduler settes i gang i februar 2015 og omhandler: 1) Digitale læremidler i Fronter, 2) Bruk av video i undervisning, 3) Nettbaserte diskusjoner og webmøter i undervisning og 4) Studentaktive læringsformer. Programmet er utviklet av Ressurssenter for utdanning, læring og teknologi (Result) ved UiT.
Stikkord: - kompetanseutvikling, digitale verktøy, didaktisk refleksjon, ildsjeler, studentaktiv læring
Inge Fottland
studiesjef, Norges teknisk-naturvitenskapelige univeristet
"Endringskompetanse for bedre læringsstøtte"
Hilde S. Gaard
rådgiver, Norgesuniversitet
"DelRett hjelper deg – opphavsrett og undervisning"
DelRett tilbyr en samlende tjeneste for opphavsrettslige spørsmål rettet mot grunnopplæringen og høyere utdanning, med det formål å stimulere til økt bruk av digitale læringsressurser. Dette gjør vi ved å besvare typiske spørsmål om opphavsrett og undervisning. Lurer du på om du kan bruke Spotify i undervisningen eller legge ut opptak av forelesninger i læringsplattformen? Du finner svar på DelRett.no
Stikkord: Opphavsrett. Undervisning. Deling. Gjenbruk. Klarering.
Per Grøttum
professor i medisinsk informatikk ved Seksjon for medisinsk informatikk, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo
"Digital eksamen. Fra behov til gjennomføring"
Det medisinske fakultetet, UiO, hadde tidligere vanlige, essaypregete skole-eksamener. I en ekstern evaluering av studiet og eksamen ble det påvist at denne eksamensformen hadde både lav content validity, sampling validity og reliabilitet. Det ble da satt i gang en stor reform av eksamen med innføring blant annet av OSCE-eksamener og digitale eksamener. Digital eksamen ved med.fak. har således et pedagogisk fundament, ikke et logistisk. I foredraget gjøres det rede for denne bakgrunnen, hvordan digital eksamen ble bygd opp for å svare på de eksamenspedagogiske utfordringene, kvalitetssikringstiltak før og etter eksamen, digital sensur og kort om veien videre: nasjonale prøver, gjenbruk, kobling formative/summative prøver, digital evaluering av praktiske prøver (OSCE), håndtering av flerspråklige eksamenssett.
Marianne Hagelia
høgskolelektor ved Seksjon for medie- og kommunikasjonsteknologi, Høgskulen i Volda
"Digital studieteknikk - å lære i det 21.århundre"
Digitale verktøy endrer tradisjonelle studieteknikk og gir nye læringsmuligheter. Studenter og lærer har mange metoder og verktøy å velge i for å holde orden på enorme mengder informasjon og nye læringsteknikker. Riktig bruk av metoder og verktøy gir betydelig merverdi i læringsarbeidet.
Stikkord for tema/problemstillinger: Digital studieteknikk, lære å lære, informasjonskompetanse, læringsteknikk, digitale verktøy
Katja Hakel
universitetslektor ved Program for lærerutdanning, Uniped, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
"Eksisterer den "digitale" studenten? Om studenters prioriteringer og personlige ressurser"
Studenters bruk av tid og innsats i studiene har blitt diskutert både i forskning og i massemediene. I de fleste publiseringene har fokuset vært på å gi lærere anbefalinger om hvordan de kan bruke teknologi for å forbedre studenters "tilnærming til læring". En fersk studie fra 2014 av studenters arbeidsmåter og ressursbruk har derimot vist at digitale verktøy spiller kun en underordnet rolle i studenters hverdag, og at det er optimaliseringen av personlige ressurser som står i fokus for studentene. Det kan altså spørres om den "digitale" studenten virkelig eksisterer og hva man faktisk klarer å oppnå med digitaliseringen av undervisningen.
Stikkord for tema/problemstillinger: Personlige ressurser, optimalisering, digital student, teknologi i undervisning
Thorleif Hallen
seniorrådgiver, UNINETT
"Nasjonale støttetjenester og verktøykasse"
Cecilie Haraldseid
universitetslektor ved Institutt for helsefag, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Stavanger
"Utvikling av læringsinnhold i samarbeid med studentene"
Cecilie Haraldseid er vinner av regionsfinalen Forsker Grand Prix. Hun har utviklet nytt innhold på et nettbrett som studentene på sykepleierutdanningen ved UiS kan bruke til å trene på ferdigheter med. Innholdet på det spesielle nettbrettet, utviklet hun sammen med tredjeklassestudenter på sykepleien. På forhånd hadde hun intervjuet studentene, og fått vite at de ønsket å få flere kritiske spørsmål underveis i en læringsprosess. Sammen med faglige- og tekniske eksperter utarbeidet Haraldseid en rekke oppgaver studentene kan løse på nettbrettet. Hun skal videre i sitt forskningsarbeid studere hvordan bruk av denne type teknologi påvirker læringsprosessen til studentene.
Tema/problemstillinger: Hvordan kombinere pedagogikk og behov med teknologi. Praktisk gjennomføring: hvordan lage et tilrettelagt og gjennomførbart verktøy. Hvordan få til et aktivt teamarbeid med studenter og fagstab.
Tore Indreråk
Prosjektleder IT i Utdanningen NTNU
"Hva gjøres ved NTNU i 2015 for å tilrettelegge innovative, digitale tjenester for studenter og faglærere? Litt hva, hvorfor og hvordan, på 1200 sekunder"
Maren Jegersberg
Rådgiver USIT, Universitetet i Oslo
"Digital vurdering og eksamen - juridiske rammer"
Jegersberg er juridisk rådgiver i IT-direktørens stab på Universitetets senter for informasjonsteknologi ved UiO, med hovedarbeidsområder innenfor IT og personvern. Innledningen hennes tar utgangspunkt i en juridisk rapport som ble skrevet våren 2014 av en arbeidsgruppe med jurister på oppdrag fra Ekspertgruppen for digital vurdering og eksamen. Rapporten belyser og gjennomgår juridiske utfordringer knyttet til gjennomføringen av digital vurdering og eksamen Hele sektoren må forberede seg på en ny hverdag med digitalisering av læremidler, undervisning og vurderingsformer, og dette betyr at vi alle må tilpasse oss nye juridiske problemstillinger. De fleste problemstillingene eksisterer allerede, men digitaliseringen krever at vi tar nye gjennomganger og ser på dem i et annet lys enn tidligere.
Stikkord: Bruk av utstyr - eget og institusjonens, administrative spørsmål om blant annet lagring og innsyn, rettigheter, plikter, ansvar, krav til autentisering, monitorering, plagiatkontroll og skytjeneste. Rapporten kan leses her
Jon Lanestedt
seniorrådgiver, Norgesuniversitetet
"Digitalisering for kvalitet - Hva må gjøres?"
Nora MacLaren
overingeniør, Norges arktiske universitet UiT
"Fremtidens klasserom gjør studenter mer engasjerte"
Hvordan kan et rom støtte måten studenter jobber på? UiT Norges arktiske universitet har i flere år utviklet rom som er grunnlaget for fremtidens klasserom. Våre "FutureLab" er mer enn teknologi plassert i et rom - den er også en modell for hvordan å skape aktivitet på rommet og utprøving av moderne undervisningsmetoder. Vi har erfart at modellen lykkes og at studenter blir mer engasjerte. Vi vil dele erfaringene våre med å bygge fremtidens klasserom med deg, og sammen kan vi inspirere hverandre til å lage et enda bedre konsept.
Stikkord: Teknologisk og pedagogisk utvikling, gruppearbeid, sosial og faglig aktivitet, studenter
Lage Thune Myrberget
høyskolelektor ved Westerdals ACT, Oslo
"Kreativ pedagogikk med teknologi i høyere utdanning"
Hva skjer når studentene finner all inspirasjon på nett? Instrumentalundervisningen har allerede opplevd dette paradigmeskiftet. Vi har gått fra å være mesterlærere til å bli akademiske VJ. I min undervisningspraksis leter jeg etter nye muligheter for læring. Hva skjer når vi digitaliserer pensum og egen praksis? Mye undervisningspraksis er basert på behaviorisme og kognitivisme, men hva skjer når det digitale sprenger rammene og åpner for høyeffektiv sosialkonstruktivistisk læring og konnektivisme? Med utgangspunkt i WOWmodellen vil jeg vise hvordan jeg gradvis utvikler eksisterende metoder, jobber for individuell integrering i egen praksis og sammen med studentene jobber videre mot en kollektiv integrering av teknologi i læring.
Magnus Nohr
førstekonsulent, IT-drift avdeling lærerutdanning, Høgskolen i Østfold
"Studenter vil ha video! Erfaringer med videobasert undervisning i MOOC og Flipped Classroom"
Nohr er fag ansvarlig for "IKT for lærere – Innføring i IKT". I dette foredraget deler Nohr sine erfaringer med videobasert undervisning. Han underviste Norges største MOOC basert på studiepoengproduksjon høsten 2014 og har de siste to årene undervist 600 campus studenter basert på Flipped Clasroom metoden. Våren 2014 fulførte han masteroppgaven "Hvordan opplever studenter lærerens egenproduserte video som læringsressurs?" (http://bit.ly/m2mmaster) Foredraget vil være en kombinasjon vitenskapelig begrunning for bruk av video i undervisningen og praktiske tips til hvordan selv lage egenproduserte videoer som studentene vil ha.
Stikkord for tema/problemstillinger Videobasert undervisning, Flipped Clasroom, MOOC, Læringsstiler, praktiske tips
Howard Rheingold
Rheingold University
Vi gjør oppmerksom på at foredraget vil bli holdt på engelsk
"Social Media and Co-learning"
Rehingold omtales som den første innbyggeren på Internett. Rheingolds spesialområde er hvordan kommunikasjonsteknologi virker inn på samfunnet sosialt, politisk og kulturelt. Han er spesielt interessert i hvordan dette påvirker læring og utdanning, og er en av verdens mest inviterte talere på konferanser om dette temaet. Rheingold har undervist på universitet som Stanford og Berkeley innen sine spesialområder.
Magnus Aarskaug Rud
student og medlem av Altund, NTNU
"Ideelt digitalt læringsmiljø - Studentperspektiv"
Videoforelesninger, smartboard, moocs og kahoot er bare noen av de digitale hjelpemidlene som tas i bruk ved dagens universiteter. Vi står vi på randen av en digital revolusjon sier mange, men hva mener egentlig studentene? Blir vi noe "smartere" av denne digitaliseringen? Hvilke muligheter finnes for en som ønsker å formidle noe? Hva fungerer ? Og for hvem fungerer det? - Det er mange spørsmål knyttet til en digitalisert hverdag, og vi i Altund ønsker å belyse saken fra studentenes ståsted.
Stikkord: Digitale hjelpemidler, studentperspektiv, teknologi i undervisning
Carl-Fredrik Sørensen
førstelektor ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap, NTNU
"Digital undervisning og omvendt klasserom - Erfaringer med problembasert læring og bruk av digitale læringsverktøy i store emner"
Emner med mye teori med praktisk retting, kan ofte være vanskelig å forholde seg til uten at man selv benytter seg av denne i praksis. I emnet TDT4140 Programvareutvikling ved IDI, NTNU, ble alle forelesninger videofilmet våren 2014. Tilbakemeldinger om forelesningene og noe dårlig oppmøte på disse, gjorde at det våren 2015 ble gjort store omlegginger i hvordan emnet ble undervist.
Emnet har i vår vært bortimot forelesningsfri, og har i stedet hatt gruppe- og problembaserte case/øvingsoppgaver i en form av omvendt klasserom, dvs. en mye mer aktiv læring. Emnet har ca 320 studenter og foredraget vil i kortform presentere noen erfaringer fra bruk av teknologi i forberedelser og gjennomføring, gjennomføringen av omvendt klasserom med tilbakemeldinger fra studenter og læringsassistenter, hvilke utfordringer som kom, og hva som bør forbedres. Carl-Fredrik Sørensen har våren 2015, hatt hovedansvaret for to emner i 4. og 8. semester med henholdsvis 320 og 70 studenter.
Stikkord: Omvendt klasserom, problembasert/gruppebasert/aktiv læring, bruk av videoer, store emners pedagogikk
Hilde Ørnes
seniorrådgiver i Norgesuniversitetet og prosjektleder for undersøkelsen Digital tilstand 2014, Norgesuniversitetets monitor
"Digital tilstand 2014, fra undervisning til læring - et spørsmål om utdanningsledelse?"
Presentasjonen vil gi et oversiktsbilde av den digitale tilstanden i UH-sektoren med utgangspunkt i den nasjonale kvantitative undersøkelsen Digital tilstand 2014. Undersøkelsen ser nærmere på en del forhold knyttet til bruk, tilrettelegging for bruk og betingelser for bruk av teknologi i undervisning. Undersøkelsen ble i 2014 gjennomført for 3. gang, og gir dermed et godt grunnlag for å beskrive både tilstanden, utviklingstrekk og utfordringer knyttet til dagens tilstand.
Stikkord: strategier og handlingsplaner, virkemidler, holdninger, undervisnings- og læringsaktiviteter, teknologibruk