Meir om sesjonane, LFD 2022
Sesjonar LFD 2022
Sesjonar LFD 2022
Onsdag 23. november
1 Hvordan legge til rette for at våre studenter lærer å lære?
09.00–09.20
Maarten Beerepoot
UiT – Noregs arktiske universitet
Over hundre år med forskning på læring har tydelig vist at noen læringsstrategier er mer effektive enn andre. De fleste studentene og mange undervisere har imidlertid lite kunnskap om effektive læringsstrategier.
I dette bidraget ønsker jeg å formidle noen innsikter fra litteraturen som undervisere i høyere utdanning kan ha nytte av. I tillegg gir jeg eksempler fra egen undervisning hvordan vi kan bruke disse innsiktene for å legge til rette for at våre studenter lærer å lære. Jeg viser også hvordan vi jobber tverrfaglig med temaet læringsstrategier i mitt miljø gjennom artikkelseminarer og erfaringsutveksling rundt implementering av effektive læringsstrategier.
2 Apertium – frå fusk til metaspråkleg medvit
09.30–09.50Petter Bjellås
Universitetet i Søraust-Noreg
Korleis skal læraren møte dataprogram som utfører skulearbeidet for elevane? Jo, det må bli del av fagdidaktikken!
Elevane har lenge hatt kalkulator som hjelp i matematikken, og har no appar som Photomath som gir både svar og utrekning på avanserte likningar. I norsk har dei no apertium.org som omset tekstar frå bokmål til nynorsk og omvendt. Det digitale omsetjingsprogrammet Apertium har eg prøvd i ein kvalitativ studie blant norsklærarstudentar for å sjå korleis avansert datahjelp ikkje berre gjer enkelt arbeid for oss, men kan løfte læringsarbeidet til eit høgare nivå.
Apertium liknar på Google translate, og programmet ligg på denne nettadressa: https://www.apertium.org/index.nob.html#?dir=nob-nno&q=. Prøv deg gjerne i programmet før sesjonen.
3 Studenter som pedagogisk ansatte – en rolle i utvikling?
10.00–10.20Marte Therese Jakobsen
Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Ved NTNU har det i mange fagmiljøer vært tradisjon for å involvere læringsassistenter i både planlegging og gjennomføring av undervisningsaktiviteter. I dag ser vi at stadig flere ønsker å utforske denne muligheten, men hva er det egentlig læringsassistentrollen bidrar med og hvordan er det studenter, faglærere og læringsassistentene selv forstår denne rollen?
Vi som jobber med læringsassistentopplæringen (LAOS) ved NTNU opplever at det er et stort behov for å diskutere læringsassistentrollen og hvordan vi kan forstå denne i høyere utdanning. Våre erfaringer med opplæringen forteller oss at forståelsen av læringsassistentrollen har mye å si for hvordan læringsassistentene blir involvert i undervisningen og for hvordan deres potensial kommer til uttrykk i praksis.
Denne sesjonen vil peke på noen faktorer og faglige begrunnelser som bidrar til den pågående utviklingen mot å involvere læringsassistenter i undervisning og læring. Vi vil dele våre erfaringer fra LAOS og ønsker sammen med dere deltakere å problematisere læringsassistentrollen og spenninger knyttet til denne. Økten er relevant for undervisere, læringsassistenter, studenter og andre med nysgjerrighet for læringsassistentrollen og kollegialt samarbeid.
4 Utprøving av nye eksamensformer – utgangspunkt for nyskaping i relasjonen mellom høgre utdanning og yrkesfagutdanningar?
10.30–10.50Dorthea Sekkingstad
Øyvind Glosvik
Høgskulen på Vestlandet
Raaheim (2021) tek eit oppgjer med tradisjonelle eksamensformer der «vurdering av læring» er framtredande. Han oppmodar til utvikling av alternative eksamensformer som i større grad inkluderer «vurdering for læring» og «vurdering som læring». Inspirert av Raaheim har vi prøvd ut ei ny eksamensform på ei vidareutdanning for lærarar, der vi gjennomfører munnleg eksamen i gruppe på eigen skule med kollegaer og skuleleiing som tilhøyrarar og deltakarar. Erfaringar tyder på at eksamensforma fremjar 1) praksisnærleik, 2) kunnskapsdeling, og 3) samarbeid mellom praksisfelt og utdanningsinstitusjon.
Vi vil drøfta korleis universitets- og høgskulesektoren gjennom utvikling av nye eksamensformer kan bidra til brubygging mellom høgare utdanning og praksisfelt.
5 Implementing student-active learning: use of flipped classroom and project-based assesment
11.00–11.20Ashkan Jahanbani Ghahfarokhi
Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
In the session, Ashkan Jahanbani will share his experience of using flipped classroom and project-based assessment to promote student active learning in a graduate petroleum engineering course. He will also talk about some future plans and invites the participants for a constructive discussion and exchange of ideas and similar experiences. The intention is to get some feedback on the measures and use the participants’ experience for a better design of the course activities.
6 Escape room som studentaktiv, tverrfaglig læringsarena
12.00–12.20Marit Stuedahl
Kjersti Natvig Antonsen
Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Effektiv samhandling og kommunikasjon mellom ulike helseprofesjoner er avgjørende for pasientsikkerheten og krever ferdigheter i kommunikasjon og samhandling fra hver enkelt som inngår i teamet rundt pasienten.
Fokus på tverrfaglig teamarbeid gjennom læringsaktiviteter i utdanningen av anestesi-, barn-, intensiv- og operasjonssykepleiestudenter (ABIO-studenter) kan bidra til deres forståelse av sin fremtidige rolle i ulike teams og fremme utvikling av individuelle ferdigheter i teamarbeid. Vi har utviklet et escape room som pedagogisk aktivitet for å imøtekomme dette for våre ABIO-studenter.
7 Digital uteundervisning med Zoom mobilapp
12.30–12.50Søren Räpple Freudenreich
Universitetet i Søraust-Noreg
I denne sesjonen får du praktiske eksempler på, hvordan studenter har gjennomført biologisk feltarbeid ute i naturen på ulike steder i Norge. De har hatt mulighet til å kommunisere i sanntid både med andre kursdeltagere og med underviseren.
Som digitale verktøy har vi brukt Zoom som mobilapp og Padlet med QR-tilgang. Eksemplene har overføringsverdi til fagområder som ønsker å inkludere andre læringsarenaer enn forelesninger i sin nettbaserte undervisning.
Du som skal delta på denne sesjonen bør legge inn Zoom på mobilen og vite hvordan det fungerer. Sjekk disse korte instruksjonsvideoene før du kommer.
Du kan trenge møte-ID (Meeting ID) og passord (passcode) for Læringsfestivalen digital for å logge inn på mobilen. ID: 959 8965 4559 og kode: 898558 (de virker ikke før konferansen har startet).
8 Digsam – digital sikkerhetskompetanse i helse- og sosialfaglige utdanninger
13.00–13.20Elin Stikbakke
Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Hva bør studenter gjøre hvis de opplever svart PC-skjerm eller hvis de blir kontaktet av pasienter via sosiale medier? Hvilke opplysninger om pasienter kan du egentlig dele med andre digitalt?
I denne sesjonen vil du få en presentasjon av læringsressursen som er utviklet i vårt nasjonale samarbeidsprosjekt Digsam. Temaet er digital sikkerhet, og gjennom seks ulike moduler vil du som underviser få innsikt i ulike temaer innenfor digital sikkerhet, og få vite hvordan du kan undervise dine studenter om dette. Vi benytter quiz, podkast, videofilmer, tekst og refleksjonsoppgaver som studentene kan jobbe med for å oppnå digital sikkerhetskompetanse.
9 Kan teknologi fylle et behov for egenvurdering og trening i en reell eksamenssituasjon i anatomi?
13.30–13.50Michel van Schaardenburgh
Sabina Sagredo-Thackwell
Andreas Grøndalen
Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Antallet studieplasser på medisinstudiet er planlagt å øke fra 160 til 200, noe som skaper utfordringer for de allerede godt etablerte pedagogiske strukturer. Digitale løsninger kan derfor være et supplement som bidrar til en mer fleksibel og individuelt tilpasset læringsprosess.
Gruppen Fremtidens anatomi har gjennomført en formativ objektiv strukturert klinisk eksaminasjon (fOSKE). 75 prosent av førsteårs medisinstudenter deltok og testet eksamensoppgaver i anatomifaget. Studentene fikk to oppgaver; den ene ved hjelp av digitale anatomiske objekter, mens den andre var fysisk. Vår forskning har vært på forskjeller i prestasjon mellom de to, og på hva studentene selv synes om digitale plattformer som læringssupplement.
10 En taksonomi for videobasert undervisning – et felles rammeverk for å organisere og kvalifisere undervisningsvideoer
14.00–14.20Magnus Nohr
Høgskolen i Østfold
Her presenteree en taksonomi for pedagogiske sjangere i videobasert undervisning. Dette er et pågående forskningsprosjekt med to mål.
- Mål 1: Vi må være enige om hvordan videoer kan kategoriseres. Da trenger vi en taksonomi vi kan være enige om, der alle undervisningsvideoer i Norge kan plasseres inn.
- Mål 2: For å kunne ta kvalifiserte valg i egen videoproduksjon må man kjenne til mulighetene. Da trenger vi en oversikt/taksonomi som viser de ulike sjangrene og deres egenart.
Presentasjonen og diskusjonen på Læringsfestivalen blir nok et punkt for innsamling av brukerens oppfattelse av taksonomien.
11 Spill deg til et større utvalg av læringsaktiviteter!
14.30–15.15Camilla Foss
Oslomet
I samtalespillet Learn'A'Lot vil du som underviser få nye idéer til hvordan du kan aktivisere studentene i din undervisning. Du og to–tre andre undervisere vil, gjennom spillets gang, samtale om læringsaktiviteter og hvordan disse kan passe inn i temaene i ditt emne.
Den personen som har besvart flest utfordringer, hedres som "Magister Actio". Møt noen kollegaer fra sektoren for spill og gøy i et grupperom i Zoom! Dere får en kort intro til spillet og en lenke som fører dere til deres eget spill.