Webinarfestivalen 2021
Sesjonar 2021
Sesjonar 2021
Onsdag 24. november
Å slippe opp drager – om studentmedvirking i høyere utdanning
#1
09.00–09.20
Ida Serneberg
Noroff School of Technology and Digital Media
I årets Webinarfestival kommer Ida Serneberg til å vise til hvordan studenten eller deltakeren kan medvirke i egen læring og i undervisningsinnholdet ved å bruke noen av de teknikker hun normalt bruker i en undervisingsøkt. Konferansedeltakeren vil altså bli tatt med på en økt der vi sammen skaper og utforsker en tematikk. Metodikkene vi undersøker i økten er blant annet pomodore-skriving, tenkehatter og pollbasert undervisning.
Ta med penn og papir!
Økt motivasjon, oppmerksomhet og læringsutbytte gjennom pollbasert undervisning på nett
#2
09.30–09.50
Maarten Beerepoot
David Coucheron
UiT – Norges arktiske universitet
Undervisning på nett har for mange betydd lange monologer foran svarte skjermer. Men hva om undervisere enkelt kunne tilpasse undervisningen til det studentene sliter med i hver eneste økt? Og hva om studentene kunne være oppmerksomme og aktive gjennom hele økten samt få kontinuerlig tilbakemelding?
I dette bidraget viser vi hvordan vi jobber med pollbasert undervisning på nett i to introduksjonsemner i fysikk og kjemi. Gjennom egne erfaringer og resultater fra en studentevaluering viser vi hvordan vi kan oppnå økt motivasjon for faget, høy oppmerksomhet i undervisningen og stort læringsutbytte.
Ikke strøm på papiret! Om sjangerkrav til digitale faglitterære tekster for undervisningsformål
#3
10.00–10.20
Helge Høivik
Oslomet
Fagstoffet vi underviser i gjøres nå digitalt tilgjengelig for deling i de omvendte klasserom.
- Forelesningsnotatene legges ut som åpne nettsider før forelesningene, – ikke kun til egne studenter i bakkant på papir og powerpoint.
- Forelesningene framføres kortere/tettere som audio eller video og legges ut på de samme sidene.
- Øvelsesoppgaver kan gjøres der og da, fullt ut på nett eller som blanding. De nettbaserte delene legges også ut på samme måte.
De to video-innspillingene nedenfor sier litt mer om dette.
I denne sesjonen tar jeg utgangspunkt i nettsidene i digitale læreverk. Vi ser på de mest sentrale teksttypene, editorene for å produsere dem og spør hvilke sjangerkrav vi kan stille til dem. Det gjelder blant annet sidetitler som fugetekst, brødtekst, multimedial presentasjon i stillbilde, audio, video og animasjon, interaktive læringsobjekter og paratekst.
Jeg begrunner denne inndelingen/taksonomien, foreslår noen kvalitetskrav og inviterer til meningsutveksling mellom deltakernes på grunnlag av deres erfaringer.
Videoer på Youtube:
Hvorfor er ikke studentene fornøyde når alt går som en drøm?
#4
10.30–10.50
Ingvil Lid Schow
Høyskolen Kristiania
Der jeg jobbet før hadde vi jevnlige samlinger som het Fuck-up Friday (beklager ordbruken) der vi delte prosjekter som ikke ble en suksess. Denne sesjonen på Webinarfestivalen vil ligne på dette. Hva skjedde da jeg konverterte en av Høyskolen Kristianias tradisjonsrike og populære CASE-dager til heldigitalt format? Her kommer den usminkede sannheten om valgene jeg tok og følgene det fikk. Samarbeidet var med treningskjeden SATS, målgruppen var 500 HR-studenter, gjennomføringen gikk som en drøm … og evalueringen viste at studentene var misfornøyde.
I god læringsånd inviterer jeg dere som deltar i sesjonen om å komme med forslag til forbedringer. Vi gir oss nemlig ikke – det blir ny heldigital CASE-dag våren 2022, forhåpentligvis med dine innspill inkludert. Velkommen til å oppholde deg 20 minutter i et særdeles ærlig hjørne av akademia.
Mimesis i krise – en estetisk bevegelse fra det fysiske til det virtuelle
#5
11.00–11.20
Mimesis Heidi Dahlsveen
Oslomet
Hva skjer når man skal være kreativ i et nettbasert rom? Hvordan være performativ i digitale omgivelser? Hvilke elementer bør man ta hensyn til når man skal skape et felleskap som ikke befinner seg på samme sted?
Dahlsveen viser praktisk hvordan hun har håndtert en forflytning mellom det fysiske og det virtuelle rommet. Hun presenterer erfaringer fra forestillinger og undervisning i nettbaserte sammenhenger. Presentasjonen vil inneholde performative elementer.
Autoretting i formativ og summativ vurdering: Fordelar og ulemper med ulike oppgåvetyper
#6
12.00–12.20
Guttorm Sindre
NTNU
Autoretting av studentar sine svar på oppgåver kan ha fordelar både for formativ og summativ vurdering. Formativt kan det frigjere tid for faglærarar, læringsassistentar og studenten sjølv med å finne ut om svar var korrekte, for istaden å kunne fokusere meir på diskusjon, refleksjon og forslag til oppfølgjing. Summativt kan autoretting gjere det lettare å nå knappe sensurfristar, særleg i klassar med mange studentar, og karakterar kan opplevast som meir pålitelege sidan subjektive faktorar i vurderinga er redusert.
Samstundes kan autoretting vere uheldig dersom slike oppgåvetypar ikkje passar til læringsutbytta som ein ønsker å teste. Verkty som Blackboard, Canvas, Inspera, WISEflow tilbyr ei rekkje ulike oppgåvetypar som kan autorettast. I denne presentasjonen ser vi på ein del ulike typar av autoretta oppgåver og diskuterer fordelar og ulemper og kva dei ulike oppgåvetypane kan passe for.
Digital samhandling og underveisvurdering i Teams – videreutdanning for lærere
#7
12.30–12.50
Johan Kristian Andreasen
Universitetet i Agder
Hvilke muligheter gir Microsoft Teams når vi skal legge til rette for faglig og sosialt felleskap mellom studenter? Hvordan kan vi jobbe med underveisvurdering når studentene er i full jobb og lite til stede på kampus?
I denne sesjonen vil jeg vise hvordan Teams har åpnet nye muligheter for samhandling og læring i en samlingsbasert videreutdanning for lærere. Studentene møtes som læringspartnere i lukkede digitale grupper. Veiledning på semesteroppgave foregår nå gjennom samskriving og digitale veiledningsmøter mellom student og faglærere. De digitale mulighetene bidrar dermed til å skape tettere koblinger mellom læringsmål, studentaktive læringsaktiviteter og vurderingsform.
Likeverdig og fleksibel flercampus-undervisning. Stemmer fra prosjektene SALTO og SALTOMORTALE
#8
13.00–13.20
Veruska De Caro-Barek
Dag Atle Lysne
Robin Støckert
Kari Anne Flem Røren
Ole Kristen Solbjørg
NTNU
Norge har gjenåpnet samfunnet, og livet normaliseres. Hva bør den nye normalen i høyere utdanning være i fremtiden?
Resultatene fra prosjektene SALTO og forlengelsen SALTOMORTALE identifiserer både utfordringer og løsninger knyttet til opplevd likeverdighet og fleksibilitet i undervisningen i en flercampus-setting. Fysisk tilstedeværelse på campus blir først og fremst begrunnet av behovet for å styrke samarbeidslæring, relasjonsbygging og sosial kontakt. Formidlingspreget undervisning kan med fordel gjennomføres på nett. Samarbeidslæring mellom campuser stiller store krav til læringsareal, teknologi, undervisere og studenter for å ivareta fleksibilitet og opplevd likeverdighet. Det samme gjelder for deltakere på nett.
Hvordan blir da fremtidens ideelle campus?
MOOC om MOOC – Et prosjekt å undervise på nett og lage fleksible nettbaserte undervisningsopplegg
#9
13.30–13.50
Halvdan Haugsbakken
Magnus Nohr
Høgskolen i Østfold
Kunne du tenke deg å ta et nettstudie hvor du får en praktiskteoretisk tilnærming og veiledning til å lage et nettkurs som du kan ta i bruk i din nettundervisning? Hvis ja, da er dette åpenbart en presentasjon du bør få med deg! Webinaret presenterer nettstudiet Nettpedagogikk og fleksibel opplæring som er under utvikling ved Høgskolen i Østfold. Studiet gir studentene en teoretisk innføring i å undervise på nett og muligheten til å lage et eget nettkurs. Undervisningsopplegget og erfaringer fra den første gjennomføringen vil bli presentert.
Utvikling av et digitalt læreverk om kunnskapsbasert praksis i Canvas: KBP på tvers
#10
14.00–14.20
Nina Rydland Olsen
Høgskulen på Vestlandet
Hvilke muligheter har vi for å dele digitale ressurser på tvers av utdanninger og institusjoner (for eksempel i Canvas, DLR, YouTube)? Hva skal til for å lykkes med implementering av digitale ressurser via andre emner gjennom studieforløpet? Hvilke utfordringer kan slike prosjekter gi?
I dette webinaret presenteres innholdet i det digitale læringsverket KBP på tvers og dere får vite mer om våre erfaringer med dette prosjektet, inkludert oppretting av et «blueprint-rom» og erfaringer med å distribuere/dele innhold innad i egen institusjon og på tvers av utdanningssteder.
På nettsiden til Høgskulen på Vestlandet (HVL) kan dere lese mer om paraplyprosjektet KBP på tvers. Utviklingen av det digitale læreverket KBP på tvers i Canvas er en del av dette paraplyprosjektet. På denne nettsiden finner dere også en video som ble laget i 2020 for å presentere Canvas-rommet KBP på tvers i forkant av et instituttmøte ved fakultet for helse og sosialfag, HVL. Innholdet i KBP på tvers er senere videreutviklet og dette får du vite mer om i sesjonen.
Spillbasert læring og konflikthåndtering
#11
14.30–14.50
Line Kolås
Robin I. Munkvold
Trond Olav Skevik
Nord universitet
Gjennom tidligere studier innen prosjektbasert læring i SFU Excited, har vi lært om frustrasjonen som mange studenter kjenner på ved langvarig gruppearbeid. Vi har fått utviklet spillet «Cards of conflict» som har som mål å gjøre studenter i høyere utdanning bevisst på ulike konflikthåndteringsstrategier innen prosjektbasert læring. Spillet presenterer studentene for en rekke scenarier/konflikter, hvor man gjennom diskusjoner i mindre grupper skal velge en strategi for å løse konflikten. Strategier for konflikthåndtering er inndelt i hovedstrategiene Imøtekommende, Unnvikende, Kompromiss, Konkurrerende og Samarbeidende.
Vi vil presentere egne og studentenes erfaringer med bruk av spillet blant studenter i høyere utdanning, og beskrive hvordan spillet «Cards of conflict» påvirker studentenes bevissthet og forståelse av konflikthåndtering i akademisk gruppearbeid.