Webinarfestivalen 2020
Sesjonar 2020
Sesjonar 2020
Tirsdag 24. november
Derfor kommer vi til å fortsette med digital undervisning
#19
09:30 - 09:50
Maarten Beerepoot
UiT Norges arktiske universitet
Hvilke muligheter har nettundervisning? Hvordan kan vi bidra til et faglig-sosialt fellesskap blant studentene? Hvilke læringsaktiviteter prioriterer vi i fysisk undervisning? Hvordan kan vi gi ekstra støtte til studentene som trenger det mest? I 2020 har vi ikke bare sett en revolusjon i digital undervisning, men også hatt økt fokus på disse viktige spørsmålene.
Vi presenterer gode og mindre gode erfaringer med digital undervisning fra et innføringskurs i kjemi med 250 studenter. Erfaringene tyder på at digital undervisning har kommet for å bli. Fysisk gruppeundervisning forblir likevel sentral for å bidra til et faglig-sosialt fellesskap blant studentene.
Drive X - et nettkurs i å lage nettkurs
#12
10:00-10:20
Inger Langseth
NTNU
Har du et ønske om å nå ut med din ekspertise, gjøre din faglige kompetanse tilgjengelig for så mange som mulig og slik bidra til at mange kan utvikle sin kompetanse på meningsfulle måter? Da kan et åpent nettkurs eller emne være et aktuelt alternativ for deg.
I dette webinaret får du mer informasjon om hvordan du kan tilegne deg kunnskapene du trenger for å produsere dit eget nettkurs på en åpen plattform. Du introduseres for DriveX, et åpent nettkurs som leder deg gjennom prosessen fra ide til ferdig nettkurs. Det vil også bli anledning til å stille spørsmål og diskutere utviklingen med andre på feltet.
Introduksjonsvideo:
Digitalt samarbeid på tvers av land og campus
#10
10:30 - 10:50
Ida Serneberg
Noroff School Of Technology And Digital Media
Under nedstengningen av campus den 11 mars 2020 snudde Noroff School of Technology and Digital Media over all undervisning til nett på under 24 timer. Campus Corona forble online frem til begynnelsen av juni, da skolen overgikk til en hybrid. Hybriden har fortsatt under høsten og med stor pedagogisk fremgang (og litt teknologisk strev) kjører studenter og lærere på digital markedsføring hybridundervisning, som går på tvers av campus og til og med noen ganger med undervisning fra andre land. Under webinarfestivalen deler Ida Serneberg sine erfaringer om hybrid-undervisning og hvordan digital undervisning kan være inkluderende.
Lessons learned: The role of creative thinking in developing innovative pedagogical approaches in higher education
#16
11:00 - 11:20
Shaun Nykvist
NTNU
The transformation of teaching and learning has been on the agenda for many Higher Education Institutes over the last 10 years, however in the last few months we have seen a more rapid response to transforming the teaching and learning practices for all. It is within this context of transformation and the need for creative thinking and innovation, that this presentation will provide practical examples of international trends in higher education teaching and learning. Throughout the presentation, participants will have an opportunity to reflect on their current pedagogical approaches and identity as they explore new and existing ways of embracing digital tools to support their teaching and learning.
Verden utenfor videoforelesningen - Hva er mulighetene innen video for læring?
#17
12:00 - 12:20
Jonas Langset Hustad
NTNU
Korona-sjokket har tvunget mang en foreleser inn i digitale undervisningsformer, og video for læring er blitt standard praksis. Men formatet brukes stort sett til å etterligne det som fungerer best i et auditorium. Om vi heller tar utgangspunkt i hva video er best på, hvordan kan læringsvideoer se ut da? I denne sesjonen skal jeg gå gjennom noen lure virkemidler for å lage mer engasjerende video, og etterpå kan vi sammen diskutere hvordan ditt fag best kan fanges på film.
Programming for teachers: supporting participants in defining their learning path in a flexible online course
#05
12:30 - 12:50
Majid Rouhani
NTNU
Hvordan kan bruk av webinarer bidra til økt læringsutbytte i nettbaserte kurs? Kan webinarer i slike kurs bidra til lavere frafall? Vi ser på en konkret case der vi studerer bla disse spørsmålene nærmere. Case: «A fully online and flexible learning-trajectory course for in-service teachers.» Dette er et programmeringskurs for lærere i tjeneste som underviser på forskjellige nivå, fagområder og har forskjellige forkunnskaper i programmering. Noen er motiverte for å lære programmering, mens andre ser ikke behovet for det. Hvordan kan et slik kurs skape interesse og engasjement hos deltakerne og føre til økt læringsutbytte hos dem, selv om de har forskjellige mål? Og hvilken rolle kan webinarer ha i denne prosessen?
Studielivskvalitet, svarte skjermer og digitale læringsomgivelser
#08
13:00 - 13:20
Hilde Larsen Damsgaard
USN
I denne sesjonen belyser jeg følgende spørsmål: Hvordan kan vi unngå svarte skjermer i digitale læringsomgivelser? Hva skal til for å få studentene til å «vise ansikt?»
Jeg tar utgangspunkt i begrepet studielivskvalitet som handler om struktur, mestring, aktivitet, relasjoner og transformasjon forstått som utvikling og forandring. Konstruktive og studentsentrerte digitale læringsomgivelser er nært knyttet til de valgene lærere tar. Ett av disse handler om å jobbe systematisk med å etablere læringsrom preget av dialog, studentaktivitet og faglige relasjoner som gjør det både nødvendig og trygt å delta og «vise ansikt.»
The integration of a student response system in an electrical engineering course
#09
13:30 - 13:50
Dimosthenis Peftitsis
NTNU
Anna Mavroudi
NTNU
Student Response Systems (SRS) can promote active learning and provide useful insights regarding students’ progress and understanding. We used an SRS in selected topics of an electrical engineering course, where the tutor knew beforehand from his didactic experience that students face difficulties. We then interviewed the participant students to understand their opinions and their attitudes about the integration of SRS in the course. In the session we will share the results of the interviews and discuss them with the session participants. Before attending the session, the participants can see a video about SRS in education in general: https://www.youtube.com/watch?v=QuEdP53XtUk
From Building to Bildung - Engineering Students’ Motivation Towards Interacting with Society
14:00 - 14:20
Ronny Kjelsberg
NTNU
In this study 567 engineering students are asked about their motivation for becoming engineers, and what non-technical topics engineers should know about. The study is conducted while teaching the course “Introduction to the engineering profession”, that incorporates Bildung-related topics into the engineering education. The data suggests that intrinsic motivations connecting to the engineering profession were common, and that many students have the prospect of building, creating or developing as a central motivational factor. The paper suggests using this as a starting point to raise perspectives of engineers as builders also of society and incorporating discussions around the societal role of an engineer, while also teaching subjects like ethics from a “technology and ethics” starting point. This seems the most fruitful way to dip into the intrinsic motivation of the engineering students when teaching topics where they themselves may not immediately see the connection to their role as engineers in making.
Onsdag 25. november
Det virtuelle biblioteket ved NTNU Universitetsbiblioteket – en ny digital avdeling
#11
09:00-09:20
Gustav Svihus Borgersen
NTNU
Det virtuelle biblioteket er en speiling av NTNU Universitetsbibliotekets tjenester – før koronapandemien levert i fysiske lokaler. Dette tilbudet har på noen måneder vokst seg opp fra noen hektiske planleggingsøkter på hjemmekontor til å bli en fullt ut operativ og likeverdig avdeling ved NTNU Universitetsbiblioteket. I sju måneder har brukere banket på den virtuelle døren vår. Men hva er populært? Hva spør de om? Gjenspeiler bruken av en virtuell bibliotekstjeneste bruken av et «vanlig» universitetsbibliotek? Etter en kort presentasjon blir publikum på Webinarfestivalen med på en lavterskels spørreundersøkelse på Menti.
Modell for veiledning og refleksjon - evaluering av et pedagogisk prosjekt blant sykepleierstudenter
#13
09:30 - 09:50
Lindis Kathrine Helberget
NTNU
Sven Inge Molnes
NTNU
I Norge er bachelor i sykepleie en treårig akademisk profesjonsutdanning, der halvparten av utdanningen er praksisstudier. Ved NTNU, institutt for helsevitenskap i Ålesund har det vært gjennomført et prosjekt i spesialisthelsetjenesten, med fokus på refleksjon og læring hos sykepleierstudenter. Det ble utarbeidet ulike pasientcase, der sykepleierstudentene vil trekke paralleller til pasientene de møter i avdelingen. Sykepleierstudentene syns det var positivt å kunne arbeide med en og samme pasientcase gjennom hele praksisperioden. I sesjonen vil vi dele våre erfaringer med å gjennomføre veiledning og refleksjon knyttet til pasientcase.
Underviserrollens møte med studenters ensomhet på veien mot en inkluderende pedagogisk praksis i høyere utdanning
#03
10:00 - 10:20
Ingrid Lund
Universitetet i Agder
Inkluderende læringsfellesskap har fått et økt fokus etter at både studentbarometeret, SHoT undersøkelsen og undersøkelser fra våren 2020 viser at ensomhet er en sentral tematikk i høyere utdanning. Tilbaketrukken atferd som taushet, svarte skjermer og nedslåtte blikk påvirker oss og læringsfellesskapet. Hva er underviserens rolle og ansvar, hva kan en forvente av studentene?
Innledning for dialogen vil fokusere på hvordan undervisere helt konkret kan møte studenters sårbarhet i underviser-rollen, og hvordan dette må og kan gjenspeiles i pedagogisk praksis.
Læring i IKTPED MOOC: Implikasjoner for epistemiske praksiser og utvikling av læreres digitale handlingsrom
#14
10:30 - 10:50
Irina Engeness
Høgskolen i Østfold
Magnus Nohr
Høgskolen i Østfold
Utvikling av læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK) har fått et større fokus både i grunnskolen og i høyere utdanning. I denne studien undersøker Irina og Magnus hvordan lærere og lærerstudenter engasjerte seg i studier i nettbasert kurs (IKTPED MOOC) rettet mot utvikling av profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK). I tillegg, diskuterer de hvordan deltakers engasjement i studier i IKTPED MOOC kan bidra til utvikling av læreres og lærerstudenters digitale handlingsrom.
Medstudentrespons med Feedback Fruits for førsteårsstudenter i norsk ved grunnskolelærerutdanning
11:00 - 11:20
Lisbeth Elvebakk
OsloMet
Pål Lundberg
OsloMet
I denne presentasjonen legger vi fram funn fra et systematisk arbeid med medstudentrespons på en fagartikkel for norsklærerstudenter ved grunnskolelærerutdanningen ved OsloMet – storbyuniversitetet studieåret 2019-20.
Spillbasert læring - Learning by doing
#04
12:00 - 12:20
Magnus Henrik Sandberg
NTNU
I høst tilbyr NTNU Drive MOOC-en Spillbasert læring - Learning by doing. Kurset er gratis, men forutsetter at deltakeren har elever eller studenter å øve sine nye ferdigheter på samtidig som de tar kurset. Det er nemlig en sentral tanke at MOOC-en ikke primært skal informere deltakerne om spillbasert læring, men at det støtter dem i å faktisk praktisere det. Utviklerne mener dette er en modell med stort potensiale for spesialisering/videreutdanning i de fleste emner. I dette foredraget får du en kort presentasjon av kursets grunnideer og design, og vi forteller litt om foreløpige erfaringer.
Critical reflection on the use of flipped classroom in an engineering university course
#20
12:30 - 12:50
Ashkan Jahanbani Ghahfarokhi
NTNU
Anna Mavroudi
NTNU
This presentation discusses the use of the flipped classroom in a graduate course in petroleum engineering from four viewpoints (Springfield, 2017): (1) students’ eyes, (2) colleagues’ perceptions, (3) own experience, and (4) the literature of flipped classroom. In the session, Ashkan Jahanbani will share results and thoughts related to these four points and he will also invite participants for discussion and feedback.
Two very short introductory youtube video about flipped classroom that the participants could watch before the session:
Fra fysisk til digitalt samarbeid: Studenters erfaringer da campus stengte.
#18
13:00 - 13:20
Thomas Christian Espenes
NTNU
Ela Sjølie
NTNU
Ruth Buø
NTNU
Sven Veine
NTNU
Thor Halvor Haugen
NTNU
Da campus stengte 12. mars ble undervisning og gruppearbeid flyttet til digitale flater over natten. I denne studien har vi undersøkt hva som skjedde i studentgrupper som brått måtte gå fra fysisk til digitalt prosjektsamarbeid. Hvilke erfaringer gjorde studentene seg, og ble samarbeidet i gruppen endret? Vi har data fra 1600 studenter i det tverrfaglige prosjektemnet Eksperter i team, og presenterer foreløpige resultater.
Det kommer en debatt etter pandemien om hva vi får og hva vi mister når vi flytter sosiale læringsprosesser til digitale flater. Deltakerne inviteres til å starte debatten allerede nå: Hvordan ser gruppebasert undervisning ut etter pandemien?
Før du logger deg på denne sesjonen ber vi deg se en video av presentasjonen. Selve økta vil bestå av diskusjon og aktivitet. Lenke til videoen blir publisert på programsidene én uke før konferansen.
Læringsassistenter i aksjon – videobasert opplæring av læringsassistenter på UiO
#15
13:30 - 13:50
Audun Bjerknes
LINK senter for læring og utdanning, UiO
Siri Marie Aamodt
LINK senter for læring og utdanning, UiO
Kan man se læring skje? "Læringsassistenter i aksjon" baserer seg på autentiske videoklipp fra undervisningsøkter ledet av læringsassistenter på UiO. Nettstedet er en opplæringsressurs for alle som vil vite mer om hvordan man kan drive godt arbeid som læringsassistent. Vi forteller om våre erfaringer med å bruke autentisk videomateriale i den nettbaserte opplæringsressursen. Vi vil også dele erfaringer med bruken av denne opplæringsressursen for læringsassistenter høsten 2020 på UiO.