Meir om sesjonane, LFD 2023
Sesjonar LFD 2023
Sesjonar LFD 2023
Tysdag 28. november 2023
1 Kan læreren erstattes av kunstig intelligens?
12.00–12.20
Magnus Nohr
Høgskolen i Østfold
Om kunstig intelligens (KI) er like god eller bedre enn den menneskelige læreren, burde da KI erstatte læreren? I dette praktiske foredraget vil Magnus Nohr vise hvordan kunstig intelligens kan brukes i innholdsproduksjon, undervisning og veiledning.
2 Alle liker en god historie: et narrativt rammeverk for nettkurs
12.30–12.50
Veruska de Caro-barek
Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Lurer du på hvordan du kan utvikle spennende nettkurs som fanger studentenes oppmerksomhet? Da er denne sesjonen noe for deg. Vi skal snakke om digitale historiefortellinger og hvordan implementere en narrativ struktur i nettkurset ditt som vil bedre dine studenters læringsopplevelse og fremme deres motivasjon og fullføringsevner.
Jeg inviterer deg til refleksjon og diskusjon og ber deg allerede nå å tenke på hvordan du ville ha laget ditt nettkurs. Hvilken form ville en narrativ struktur ha tatt i ditt fag? Hvordan ville du ha utviklet den i ditt nettkurs? Vi skal bruke Mentimeter i webinaret, så du kan bli med og gi innspill til diskusjonen.
3 Simulert praksis i lærerutdanningen – en ny arena for profesjonalisering
13.00–13.20
Magnus Henrik Sandberg og Morten Oddvik
Universitetet i Søraust-Noreg
I prosjektet SIMPROF jobber forskere og lærere sammen med å lage simuleringer av praksissituasjoner lærerstudenter finner utfordrende, og implementere dem i lærerutdanningen.
4 VR som studentaktiv tverrfaglig læringsarena
13.30–13.50
Marit Stuedahl og Kjersti Natvig Antonsen
Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
VR brukes i stadig flere områder innen helse, til både utdanning, fagutvikling og behandling, potensialet er imidlertid enda større. Det presenteres her blant annet hvordan 360-film av et traumemottak lagt i en VR-brille kan skape et godt rom for refleksjon og læring for studenter i videreutdanning og erfaringer med dette. Les gjerne mer om selve prosjektet og resultatet i denne lenken: Lærerik og gøy traumeuke! – NTNU medisin og helse
5 Bærekraftlaboratoriet og utfordringsdrevet læring
14.00–14.20
Sunniva Engh og Ester Fremstad
Universitetet i Oslo
Bærekraftlaboratoriet er et tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid, der psykologer, historikere og universitetspedagoger sammen med UN Global Compact Norge jobber for å fremme bærekraft og arbeidsrelevans i høyere utdanning. UN Global Compact Norges medlemsbedrifter gir studentene reelle bærekraftsproblemer å jobbe med, og studentene arbeider selvstendig, i henhold til prinsippet om utfordringsdrevet læring. Vi ønsker å diskutere hvordan vi best sikrer at utfordringsdrevet læring fungerer godt, gjennom en diskusjon mellom undervisere og tidligere studenter.
Lenke til Bærekraftlaboratoriet.
6 Styrket veiledning i praksis ved intensivutdanningen i Trondheim
14.30–14.50
Tove Engan Paulsby, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Heidi Irene Torgersen, St. Olavs Hospital Universitetssykehuset i Trondheim
I denne sesjonen presenteres SVIP (Styrket veiledning i praksis) som veiledningsmodell i praksisstudier for intensivsykepleiestudenter. Modellen er lite utprøvd i tilsvarende spesialavdelinger. Det nyskapende i vårt prosjekt er ønsket om å kunne ruste praksisveilederne slik at de også gjennomfører vurderingssamtaler, fortrinnsvis uten NTNUs representant tilstede.
SVIP (Styrket veiledning i praksis) (pdf)
Onsdag 29. november 2023
7 Universell utforming av undervisning og vurdering – hva skal til for å få det realisert?
09.00–09.20
Melanie Magin og Katja Hakel
Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Universell utforming er ifølge Smucker (2022) en tilnærming til undervisning som ivaretar studenters ulike bakgrunn og behov, ved å
- fjerne barrierer og muliggjøre tilgang til læringsmuligheter for alle
- sikre studentenes likeverd og likeverdige muligheter og
- sikre likeverdige læringserfaringer gjennom tilgang til innhold, pedagogikk og vurderingsmetoder.
Rettigheten til universell utforming er nedfelt både i internasjonale, nasjonale og institusjonelle retningslinjer og lovverk. Ved NTNU har Uniped tilbudt ulike opplæringer gjennom de siste årene – i form av workshops, seminarer, moduler, og rettet mot ulike målgrupper. Opplæringstilbudene har vært godt tatt i mot, og fulgte også selv prinsippene om variasjon i læremidler, i aktivisering av deltakere og i anvendelsen av den nye kunnskapen/ferdigheter. Allikevel viser spørreundersøkelser vi har gjennomført med undervisere som deltok i forskjellige opplæringstilbud i årene 2018–20 at det fortsatt er en lang vei å gå før universell utforming er en naturlig del av undervisningsplanlegging og -gjennomføring i fagmiljøene.
Selv om mange undervisere normativt anser universell utforming som et verdifullt mål, viser undersøkelsene våre at implementering av universell utforming oppleves som krevende og ofte ikke vellykket. Dataene viser imidlertid også at det blir mer sannsynlig at undervisere implementerer universell utforming jo lengre opplæring de har fått, jo mer de opplever en støttende kultur for å bruke universell utforming aktivt ved deres institutt og jo mer tid som har gått siden opplæringen.
På dette webinaret skal vi presentere noen sentrale funn av våre spørreundersøkelser og ønsker å få innspill fra deltakerne om hva de tenker om resultatene, hvilke erfaringer de har gjort seg med universell utforming, og hva NTNU, Uniped, andre støtteenheter eller ledelsen kan gjøre for en systematisk implementering i fagmiljøene.
8 Veiledningspraksiser i akademia: virtuelle skrivestuer som veiledningsverktøy
09.30–09.50
Delia Schipor
Universitetet i Søraust-Noreg
Denne sesjonen skal gi deg mulighet til å dele dine erfaringer om vellykkede veiledningspraksiser som bidrar til økt motivasjon og engasjement blant studentene som jobber med forskning og akademisk skriving. Du skal også få diskutere potensialet til å bruke Zoom-rom for å sitte og skrive sammen med studentene dine. Har du gjort dette? Hvis ja, hvilke erfaringer har du med dette? Hvis ikke, er du åpen for å prøve det? Hva syns du hadde vært muligheter og utfordringer med å bruke dette som veiledningsverktøy?
9 Meistringslæring i intro programmering: ferske erfaringar frå første gjennomføring av eit nytt emne
10.00–10.20
Guttorm Sindre
Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Presentasjonen fortel om erfaringar med eit nytt undervisningsopplegg i intro programmering som blei pilotert første gong hausten 2023, for førsteårsstudentar på lektorutdanning i realfag. Opplegget er basert på meistringslæring (mastery learning, jf. Blooms Learning for Mastery / Kellers PSI). I staden for eit opplegg med fast tidsplan veke for veke (forelesning, øving) og avsluttande skriftleg eksamen, har dette emnet i staden ein testserie som studentar kan ta i ulikt tempo, og eit prosjekt som studentane kan gjere meir eller mindre avansert, avhengig av ambisjonsnivå.
10 By the students, for the students: The collaborative creation of an AI-enhanced educational platform
10.30–10.50
Michael John Phillip og Oliver Dipple
Noroff Higher Vocational College
Explore a transformative case study where vocational students studying Front-end Development and their teacher collaborated to create an open-source educational content management system with an AI teaching assistant. Discover how pedagogical strategies and agile methodologies ignited intrinsic motivation, resulting in authentic learning experiences and tangible impacts beyond traditional assessments.
(Click to enlarge.)
11 Hvordan Chat GPT hjalp med når jeg skulle undervise i noe helt nytt
11.00–11.20
Nina Tvenge
Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Så hva gjør man når man står overfor et litt stort, ukjent tema og skal undervise på en forhåpentligvis god, strukturert og engasjerende måte? Jég spurte chat.open.ai. Kunne denne type kunstig intelligens hjelpe meg inn i det ukjente ... ? Det ante jeg ikke, for dét var også nytt for meg. Dette er altså ikke en forskningsbasert fortelling, men med min fagbakgrunn i teknologi og læring tror jeg at jeg kan gjøre meg noen erfaringer og refleksjoner som kan være nyttig for å andre å høre om.
12 Hvordan benytte Chat GPT til å oppnå læring blant studenter?
11.30–12.00
Grethe Moen Johansen
Oslomet, Studieverksted med undervisning og veiledning i akademisk skriving og studieteknikk
Sesjonen vil være en rundebordssamtale med deling av hvordan vi har jobbet med studenter for at Chat GPT skal bli et godt læringsverktøy. Selv har jeg begynt med lynkurs i hvordan benytte Chat GPT til språkkorrektur. I tillegg har jeg lagt inn litt om Chat GPT i OsloMets digitale Startpakke i oppgaveskriving: