Modul 9: Språkets relevans i naturfagundervisning

IncluSMe

Modul 9: Språkets relevans i naturfagundervisning

Her har vi lagt ut en fil beskrivelse av modulen (for lærere), med oversikt over relevante tema, læringsutbytte, flytskjema for aktiviteter tilknyttet modulen. Her ligger også arbeidsark til bruk med studenter, og PP-presentasjoner til bruk for læreren når tematikken skal presenteres for studenter. Alle filene kan endres og tilpasses av den enkelte så fremt det henvises til prosjektet og til Creative Common (CC) rettigheter slik det er gjort i alle filene fra før, enten i starten eller til slutt.


Modul 9

Lyspære med piler rundt i sirkel. PNGHovedmålet med denne modulen er å takle gapet mellom elevers manglende språklige kompetanse (eventuelt i andrespråk) og deres læringskapasitet i naturfag. Modulen fokuserer på å forberede lærerstudenter på hvordan man kan støtte elever som er i forskjellige stadier av å tilegne seg et andrespråk, i å lære naturfag på dette andrespråket – og forberede lærerstudentene vedrørende dette.

Modulen vil ta for seg lærings- og undervisningsmekanismer i flerkulturelle klasserom som hindrer utvikling av konsepter i naturfag. Lærerstudentene vil lære om språkets rolle i naturfag, og bli klar over vanskeligheter med språk som elevene møter i naturfag. De vil arbeide med praktiske eksempler på klasseromsituasjoner med elever som enten ikke snakker språket eller har begrenset forståelse av det, og de vil utforme leksjonsplaner for å finne en vei rundt disse problemene.

Denne modulen er en del av:

  • undervisningsdimensjon, matematikk og naturfag: pedagogiske problemstillinger, særlig med hensyn til å håndtere mangfold i klasserom

Finger som peker på en av tre rundinger. PNGI denne modulen blir det lagt stor vekt på å introdusere språkets relevans og rolle i naturfag og hvordan språk og forskjellig kulturell bakgrunn kan hindre læring. Lærerstudentene vil lære om elevenes vansker med språk i naturfag, og også om rammeverk og aktiviteter for å støtte elever med ulik språklig og kulturell bakgrunn. Vi vil også peke på følgende eksempler på utfordringer i forbindelse med temaet:

  • ulik språkbruk i hverdagen og naturfag
  • vestlig vitenskap og kulturell kongruens
  • forskjellige rammeverk til støtte for elever fra ulik bakgrunn i naturfag
  • amerikanske programmer rettet mot å støtte elever med latinamerikansk språkbakgrunn i naturfag og hva man kan lære av disse programmene

Hatt med piler ut av toppen. PNGStudentene vil oppnå:

  • bevissthet om språkets rolle og relevans i naturfag (aktivitet 1.1 og alle andre aktiviteter)
  • forståelse av vanskene elevene møter med språk i naturfag, og måter å støtte dem på (aktivitet 2.1)
  • kunnskap om de forskjellige språktypene i naturfag og hvordan støtte elever i disse (aktivitet 3.1)
  • erfaringsbaser som brukes til å støtte elevenes vansker med språk i naturfag (aktivitet 4.1 og aktivitet 5.1.)
  • pedagogiske strategier for å hjelpe dem med å legge opp leksjonsplaner for å undervise naturfag for elever med kulturelt mangfoldig bakgrunn (aktivitet 6.1 – hjemmearbeid).

Prosjektstøtte inclusme

Logo Erasmus +. png

Prosjektet er delfinansiert av Erasmus+-programmet til EU.


Modul 9 moduler

Illustrasjon. png

Moduloversikt (lærer)

Modul 9 (docx)


Modul 9 arbeidsark

Illustrasjon. png

Arbeidsark (student)

Arbeidsark modul 9 (docx)


Modul 9 presentasjoner

Illustrasjon. PNG

Forelesningspresentasjon

PowerPoint modul 9 (pptx)


Flere læringsressurser fra Institutt for lærerutdanning