Modul 1 – IncluSMe
Modul 1: Introduksjon til kultur og mangfold for kommende matematikk- og naturfaglærere
Her har vi lagt ut en fil beskrivelse av modulen (for lærere), med oversikt over relevante tema, læringsutbytte, flytskjema for aktiviteter tilknyttet modulen. Her ligger også arbeidsark til bruk med studenter, og PP-presentasjoner til bruk for læreren når tematikken skal presenteres for studenter. Alle filene kan endres og tilpasses av den enkelte så fremt det henvises til prosjektet og til Creative Common (CC) rettigheter slik det er gjort i alle filene fra før, enten i starten eller til slutt.
I denne modulen blir studenter i lærerutdanning introdusert for interkulturell læring i naturfag og matematikk. Intensjonen er å gjøre studentene kjent med emnet ved å gi dem konkrete eksempler og koble disse eksemplene til en bredere teoretisk bakgrunn. De vil lære viktige definisjoner relatert til interkulturell læring generelt og deretter koble interkulturell læring til undervisning i naturfag og matematikk. Ved slutten av denne introduksjonsmodulen får studentene oversikt over modulene som skal følges.
Modulen er utformet slik at den på den ene siden skal relevant for den daglige undervisningen. Derfor er det valgt konkrete situasjoner, slik at studentene vil oppleve utfordringer i tilknytning til kulturelt mangfold. På den annen side gir vi også den teoretiske bakgrunnen for å balanse teori og praksis og koble sammen begge aspekter. Metodene som er valgt prioriterer studentenes aktive læring.
Denne modulen er en del av:
- personlig dimensjon: verdier, holdninger og interkulturell kompetanse hos blivende lærere
- fagdimensjon, matematikk og naturfag: (inter)kulturelle perspektiver på fagene i seg selv
- undervisningsdimensjon, matematikk og naturfag: pedagogiske problemstillinger, særlig med hensyn til å håndtere mangfold i klasserom
IO 1 er en introduksjonsmodul og har derfor tverrbindinger til andre moduler. Disse tverrbindingene er bevisst lagt inn De styrker arbeidsmetoden ved at de bidrar til å utdype kunnskapen om et bestemt aspekt og til å belyse det fra forskjellige perspektiver. De gjør også at de enkelte modulene kan brukes som frittstående moduler. Dersom det brukes flere moduler, er det selvfølgelig brukeren som avgjør om de skal brukes eller ikke.
Dette refererer spesielt til oppgaver der elevene blir bedt om å håndtere en oppgave på et annet språk for å få dem til å oppleve hvordan elever med migrantbakgrunn føler seg. Du vil finne en slik oppgave i IO1, der studentene blir bedt om å takle en matematikkoppgave på fransk. I IO9 bruker vi en video på finsk for å spore 'språkvansker' i forståelse av vitenskapelige konsepter og for å identifisere hva som kan forstås (universell forståelse i vitenskap) og hva som ikke kan forstås (på grunn av et annet språk).
I denne introduksjonen legges det stor vekt på å introdusere det teoretiske grunnlaget og knytte det til undervisning i naturfag og matematikk. Studentene skal lære om relevante definisjoner, men også oppleve den kulturelle posisjoneringen av naturfag og matematikk. Vi vil også peke på følgende eksempler på utfordringer i forbindelse med naturfag- og matematikkundervisning:
- ulike algoritmer
- sammenhenger som er vanskelige å forstå
- forskjellige løsningsmåter
- ulikt pensum
- språkvansker
Studentene vil oppnå
- en bevissthet om nødvendigheten av interkulturelle kompetanser (aktivitet 1.1 og alle andre aktiviteter)
- kunnskap om definisjoner vedrørende interkulturell læring (interkulturell kompetanse, interkulturell kommunikasjon, kultur og kulturell identitet, mangfold) (aktiviteter 2.1–2.3)
- kunnskap om den kulturelle posisjoneringen av naturfag og matematikk (aktivitet 3.1 og 3.2)
- en bevissthet om hvordan denne kulturelle posisjoneringen påvirker undervisning i matematikk og naturfag (aktivitet 3.1 og 3.2)
- oppleve slike utfordringer som studenter med ulik kulturell bakgrunn kan oppleve i naturfag- og matematikkundervisning og reflektere over måter å overvinne dem på (aktivitet 3.3)
- kunnskap om ulike pensum i forskjellige land og tenke gjennom over måter å håndtere det på (aktivitet 3.4)
Prosjektet er delfinansiert av Erasmus+-programmet til EU.