Modul 4: Sosiovitenskapelige spørsmål (SSI=Socio-scientific issues)

IncluSMe

Modul 4: Sosiovitenskapelige spørsmål (SSI=Socio-scientific issues)

Her har vi lagt ut en fil beskrivelse av modulen (for lærere), med oversikt over relevante tema, læringsutbytte, flytskjema for aktiviteter tilknyttet modulen. Her ligger også arbeidsark til bruk med studenter, og PP-presentasjoner til bruk for læreren når tematikken skal presenteres for studenter. Alle filene kan endres og tilpasses av den enkelte så fremt det henvises til prosjektet og til Creative Common (CC) rettigheter slik det er gjort i alle filene fra før, enten i starten eller til slutt.  


Modul 4

Lyspære med piler rundt i sirkel. PNGSosiovitenskapelige spørsmål (engelsk: SSI) innebærer kraftfulle kontroversielle scenarier for å utløse studentenes interesse og engasjement, behovet for kommunikasjon og argumentasjon, avveiing av ulike perspektiver for informert og demokratisk beslutningstaking samt forståelsen av naturfag og de implikasjoner det har i dagens samfunn. 

Denne modulen omfatter en serie aktiviteter for lærerutdanning som er ment å gi lærere muligheter til å oppleve og reflektere over potensialet til For å øke den effekten modulen vil ha på lærernes kunnskap, verdier og ferdigheter, vil aktiviteter sette lærerstudentene inn i en aktiv rolle som elever, designere og reflekterende utøvere (Camburn & Han, 2015; Davis & Krajcik, 2005; Girvan, Conneely & Tangney, 2016).  

sosiovitenskapelige spørsmål for å styrke naturfagundervisningen i kulturelt mangfoldige klasserom, samtidig som de fremmer fundamentale verdier. 

Modulen omfatter et sett av studentaktiviteter gruppert i tre forskjellige oppgaver som hver har fokus på en bestemt rolle (studenter som elever, studenter som designere og studenter som reflekterende utøvere). I tillegg foreslås det noen aktiviteter for å lære mer om spesifikke pedagogiske strategier. 

Modulen tar hensyn til problemstillinger ved detaljeringsgrad, slik at det er mulig å velge bestemte aktiviteter og kombinere dem i lengre eller kortere sekvenser. Studentaktivitetene er basert på dokumentert forskning om effektiv faglig utvikling av lærere (Avalos, 2011; Desimone, 2011; Loucks-Horsley, et al., 2003; Simon & Campbell, 2012) og en litteraturgjennomgang om bruken på sosiovitenskapelige og kulturelle problemstillinger i naturfagundervisning (f.eks. Balgopal, Wallace & Dahlberg, 2017; Dinsmore, Zoellner, Parkinson, Rossi, Monk & Vinnachi, 2017; Dittmer & Gebhard, 2015; France, Mora & Bay, 2012; Lederman et al., 2014; Levinson, 2006; Ratcliffe & Grace, 2003; Sadler & Dawson, 2012; Vázquez et al., 2016; Venville & Dawson, 2010). 

Modulen kan brukes med lærerstudenter både for barne- ungdoms- og videregående skole. Lærerutdanneren kan bestemme hvilke sosiovitenskapelige spørsmål som egner seg best for arbeidet, avhengig av målgruppe. 

Noen av aktivitetene som er beskrevet i denne modulen, er implementert med godt resultat i lærerutdanning (Romero-Ariza, Abril & Quesada, 2017).  

Denne modulen er en del av:

  • fagdimensjon, matematikk og naturfag: (inter)kulturelle perspektiver på fagene i seg selv
  • undervisningsdimensjon, matematikk og naturfag: pedagogiske problemstillinger, særlig med hensyn til å håndtere mangfold i klasserom

Finger som peker på en av tre rundinger. PNGNå for tiden øker antall migranter og flyktninger betydelig mange steder i verden, noe som gjør at naturfaglærere møter svært forskjellige elever når det gjelder språkferdigheter, kulturell bakgrunn, verdier, kunnskap og kapasiteter. I dette scenariet spiller lærerne en avgjørende rolle siden naturfagutdanning absolutt vil påvirke både innfødte og migranters kapasitet til å få passende arbeid, utvikle sitt fulle potensial og bidra aktivt til sosial velstand (Ariza et al., 2017) .

I dette perspektivet må lærerne bli oppmerksom på potensielle barrierer, tilegne seg interkulturell kompetanse og utvikle kulturelt passende strategier og ressurser for å legge til rette for naturfaglæring for elever med forskjellig bakgrunn. I denne modulen fokuserer vi på SSI som en egnet pedagogisk tilnærming.

Sosiovitenskapelige spørsmål (SSI) er et begrep som refererer til temaer relatert til vitenskap og teknologi som vanligvis medfører kontrovers på grunn av de sosiale, etiske og miljømessige implikasjoner de innebærer. Forskningsresultater viser at SSI øker elevenes motivasjon og engasjement i naturfaglæring og fremmer kritisk tenkning og forståelse av naturfaget og dets implikasjoner (Lederman et al., 2014; Sadler & Dawson, 2012; Vázquez et al., 2016; Venville & Dawson, 2010).

Gitt de ovennevnte argumenter kan SSI betraktes som et relevant tema for utdanning av lærerstudenter, ettersom det gir interessante muligheter for å styrke naturfagundervisningen i kulturelt mangfoldige klasserom. Sosiovitenskapelige spørsmål og deres kontroversielle karakter utløser studenters engasjement og behov for kommunikasjon. I tillegg utgjør SSI en pedagogisk tilnærming basert på argumentasjon og overveielse av forskjellige perspektiver (vitenskapelige, sosiale, etiske, moralske, kulturelle, økonomiske, miljømessige) og forutsetter at stemningen i klasserommet er preget av demokratisk tankesett og respekt (Levinson, 2006; Ratcliffe & Grace, 2003). Dette har en særlig verdi i kulturelt mangfoldige klasserom.

Hatt med piler ut av toppen. PNGDenne modulen vil sette kommende naturfaglærere i stand til å:

  • Fremme empati, respekt og gjensidig forståelse gjennom bruk av spesifikke teknikker.
  • Gjenkjenne det potensialet SSI har for å styrke naturfagundervisning i kulturelt mangfoldige klasserom.
  • Utløse elevenes aktive engasjement i et kulturelt mangfoldig klasserom ved å bruke medier, nyheter og hendelser fra elevenes nærmiljø.
  • Bruke sosiovitenskapelige spørsmål for å styrke forståelsen av naturfaget og dets implikasjoner i de livene vi lever, med hensyn til kulturelle, etiske, økonomiske og miljømessige spørsmål.
  • Støtte utviklingen av ferdighetene til kommunikasjon og argumentasjon hos elever med ulik kulturell bakgrunn.
  • Legge til rette for å skille mellom emosjonelle og rasjonelle argumenter og støtte elevene i å ta informerte beslutninger.
  • Fremme respekt for andres meninger og aktiv lytting i kulturelt mangfoldige klasserom.
  • Bygge en atmosfære av eierskap i en kulturelt sammensatt gruppe og knytte det til grunnleggende verdier og oppnåelse av felles mål.
  • Oppmuntre studentenes meningsfulle anvendelse av kunnskap, verdier og ferdigheter til å gjøre tiltak som vil forbedre deres nærmiljø.
  • Bruke vurderingskriterier og prosesser i samsvar med læringsutbyttet de får ved å bruke SSI i kulturelt mangfoldige naturfagklasser.
  • Diskuter hvordan klasseromsaktiviteter basert på bruk av SSI bør utformes for å styrke naturfaglæring.
  • Reflektere kritisk over kvalitetskriterier for utforming av gode SSI-baserte klasseromsaktiviteter og hvordan man kan forbedre naturfagundervisningen i kulturelt mangfoldige klasser. 

Prosjektstøtte inclusme

Logo Erasmus +. png

Prosjektet er delfinansiert av Erasmus+-programmet til EU.


Modul 4 Moduler

Illustrasjon. png

Moduloversikt (lærer)

Modul 4 (docx)


Modul 4 arbeidsark

Illustrasjon. png

Arbeidsark (student)

Arbeidsark modul 4 (docx)


Modul 4 presentasjoner

Illustrasjon. PNG

Forelesningspresentasjon

PowerPoint modul 4 (pptx)


Flere læringsressurser fra Institutt for lærerutdanning