Modul 5 – IncluSMe
Modul 5: Ulike perspektiver på aktuelle økologiske problemer
Her har vi lagt ut en fil beskrivelse av modulen (for lærere), med oversikt over relevante tema, læringsutbytte, flytskjema for aktiviteter tilknyttet modulen. Her ligger også arbeidsark til bruk med studenter, og PP-presentasjoner til bruk for læreren når tematikken skal presenteres for studenter. Alle filene kan endres og tilpasses av den enkelte så fremt det henvises til prosjektet og til Creative Common (CC) rettigheter slik det er gjort i alle filene fra før, enten i starten eller til slutt.
I denne modulen får lærerstudentene presentert forskjellige perspektiver på aktuelle økologiske problemer, sett i sammenheng med interkulturell læring. Intensjonen er å gjøre studentene kjent med emnet for modulen gjennom å undersøke ett konkret eksempel på interkulturelle aspekter ved økologiske problemer – vannet. De vil utvikle lærerkompetanse ved å se på utvalgte økologiske problemer fra forskjellige territorielle og kulturelle perspektiver og å oppfatte og anvende forskjellige kulturelle kontekstbaserte roller i sin undervisning.
Modulen er basert på konkrete situasjoner for å knytte studentene til emnet for modulen gjennom deres egen erfaring med designede læringsaktiviteter. Det legges vekt på balanseteori og den praksis studentene realiserer ved aktiv læring.
Denne modulen er en del av:
- fagdimensjon, matematikk og naturfag: (inter)kulturelle perspektiver på fagene i seg selv
I denne modulen blir det lagt vekt på å presentere forskjellige tilnærminger for å forstå større perspektiver på et globalt økologisk problem i mange interkulturelle sammenhenger. Studentene vil lære om fenomenet vann slik det kan gjøres i matematikk- og naturfagtimer, og de vil få en forståelse av viktigheten av vann og vannforvaltning fra et globalt/lokalt/personlig synspunkt. Modulen vil bli innrettet etter disse eksemplene på utfordringer i forbindelse med naturfag- og matematikkundervisning:
- arbeide med informasjonskilder
- brainstorming og brainwriting
- historiefortelling som støtte for interkulturell kommunikasjon
- eksperimentelle aktiviteter som evidensbasert (vitenskapelig) kommunikasjon
Denne modulen vil lære studentene å:
- Mestre strategier for å skape en trygg klasseromsatmosfære som støtter kommunikasjon og argumentasjon.
- Gjenkjenne et aktuelt økologisk tema i forskjellige naturlige, sosiale og kulturelle sammenhenger.
- Bli kjent med undervisningsmetoder som har potensiale til å knytte økologiske emner til interkulturell læring.
- Lære å velge ut og utdype økologiske emner for å forbedre læring i flerkulturelle klasserom.
- Tilegne seg ferdigheter for å bygge en klasseromsatmosfære av kommunikasjon og respekt.
- Støtte kreativ tenkning uten fordommer overfor forskjellige kulturer. Koble sammen naturfag og kunst for å lære om globale økologiske problemer.
- Formulere en kritiske tilnærming til dataanalyse og tolkning av data.
- Skape mulighet for å søke i relevante data fra medier med åpen tilgang.
- Bevege seg fra komplekst synspunkt til problemløsning.
- Bruke naurfagkunnskap for forståelse av mangfold.
Prosjektet er delfinansiert av Erasmus+-programmet til EU.