Modul 11 – IncluSMe
Modul 11: Interkulturell naturfaglæring utenfor skolen
Her har vi lagt ut en fil beskrivelse av modulen (for lærere), med oversikt over relevante tema, læringsutbytte, flytskjema for aktiviteter tilknyttet modulen. Her ligger også arbeidsark til bruk med studenter, og PP-presentasjoner til bruk for læreren når tematikken skal presenteres for studenter. Alle filene kan endres og tilpasses av den enkelte så fremt det henvises til prosjektet og til Creative Common (CC) rettigheter slik det er gjort i alle filene fra før, enten i starten eller til slutt.
I denne modulen blir lærere ved utdanning av lærerstudenter introdusert for interkulturell naturfaglæring utenfor skolen.
De miljømessige utfordringene samfunnet stilles overfor vokser samtidig som det nåværende skolesystemet møter økende utfordringer på grunn av stadig større kulturelt mangfold. Denne modulen er plassert i skjæringspunktet mellom pedagogikk utenfor skolen, interkulturell pedagogikk og naturfagsopplæring. Modulen tar sikte på å utruste fremtidige naturfaglærere med kunnskaper og ferdigheter til å undervise i emner som setter opplæring for bærekraftig utvikling inn i en interkulturell kontekst utenom skolen.
I en interkulturell pedagogisk praksis er det viktig å fokusere på dynamikken og samhandlingene som oppstår mellom elever som har forskjellig kulturell bakgrunn. Fokuset for slik praksis ligger på relasjoner og samhandling der bakgrunner eller kontraster underbygges og synliggjøres, og gjensidig forståelse utvikles gjennom samhandling og dialog (Lahdenperä, 2004; Lorentz & Bergstedt, 2006; Østberg, 2013). Det legges vekt på at barna ikke bare skal se forskjellene, men også likhetene mellom ulike kulturer, land og mangfoldighet av alle andre slag.
I denne modulen fokuserer vi på naturfag og skoleorganiserte aktiviteter utenfor klasserommet. Ulike kulturelle bakgrunner og forkunnskaper hos lærerstudenter blir sett på som ressurser. Samspill mellom blivende lærere med ulik kulturell bakgrunn står i fokus. Studenter som skal bli naturfaglærere vil tilegne seg faglig og kulturell relevant pedagogisk innholdskunnskap om utdanning for bærekraftig utvikling, med utgangspunkt i biologisk mangfold i forskjellige økosystemer, prosesser og faktorer som påvirker dem. Deretter følger feltarbeid og klassifisering av arter (f.eks planter), og så går det videre mot utvikling av handlingskompetanse. De kulturelle aspektene vil bli integrert i alle fasene i modulen.
Denne modulen er en del av:
- personlig dimensjon: verdier, holdninger og interkulturell kompetanse hos blivende lærere
- fagdimensjon, matematikk og naturfag: (inter)kulturelle perspektiver på fagene i seg selv
- undervisningsdimensjon, matematikk og naturfag: pedagogiske problemstillinger, særlig med hensyn til å håndtere mangfold i klasserom
Det globale samfunnet vil bli stilt overfor en rekke miljøutfordringer i årene som kommer. Skolen som institusjon har en viktig rolle å spille for å forberede barn og ungdom på morgendagens samfunn. I 1992 utviklet FN erklæringen «Agenda 21, tenk globalt – handle lokalt» som et resultat av FN-konferansen "Konferanse for miljø og utvikling" i Rio de Janeiro, Brasil (PDF).
Erklæringen er fortsatt relevant i dag og kan betraktes som en bakgrunn for refleksjoner knyttet til utdanning for bærekraftig utvikling. Dessuten gir en pedagogisk modell som "The Environmental Staircase" (Halvorsen 1993; Jelavic 2014; Jordet 2000; Lysklett 2013) en realistisk tilnærming for dette utdanningsfeltet. Hovedideen med denne tilnærmingen er å gå gradvis frem, fra å engasjere barn og ungdom til å beundre naturen og gi dem kunnskap om naturen, til å anvende denne kunnskapen i en modell- og systemtankegang. Øverst på toppen av trappen står evaluering og ledelseskompetanse, som betyr kunnskapen og ferdighetene som gjør at elevene kan bruke og utnytte kunnskapen sin i samfunnsmessig sammenheng (figur 1 og presentasjon [1]).
Fokuset for modulen som er beskrevet nedenfor er å gi lærere spesialkompetanse innenfor noen av "kunnskapsbyggeklossene" som er nødvendig for å klatre oppover trappen – fra å beundre naturen til å bli en bevisst og ansvarlig borger i et samfunn preget av stadig økende mangfold. For å nå dette målet, er det viktig å oppnå kunnskap om det mangfoldet av liv som finnes i forskjellige økosystemer, abiotiske faktorer som samarbeider med disse ulike organismene samt de økologiske prosessene og økosystemene. Vi håper at denne modulen kan utvikle elevenes beundring og empati for naturen, støtte opp under deres konkrete biologikunnskap om enkelte sentrale elementer i økologi og hjelpe dem til å bli oppmerksom på behovet for kompetanse innen systemtenkning. Dette vil forhåpentligvis øke deres ferdigheter til å håndtere komplekse utfordringer knyttet til natur og miljø som de vil bli stilt overfor.
Denne modulen vil sette kommende naturfaglærere i stand til å:
- bli bevisst på fordelene ved å bruke anledninger "utenfor skolen" for å lære om vitenskapelige konsepter og prosedyrer i en interkulturell sammenheng
- lære å verdsette viktigheten av konkrete opplevelser utenom skolen for å bygge bro over kommunikasjons- og språkproblemer
- anerkjenne elevenes interkulturelle bakgrunn og forkunnskaper som ressurser i stedet for begrensninger, for å lære om vitenskapelige konsepter og prosedyrer
- utvikle pedagogiske tilnærminger ved å bruke forskjellige arenaer (f.eks. urbane eller landlige områder, museer, lokale fabrikker) – for å fremme kreativitet, språklæring og begrepsforståelse
- utvikle kompetanse i å undervise emner knyttet til naturens mangfold (økologi, evolusjon, energi og næringssykluser) i en interkulturell sammenheng
Prosjektet er delfinansiert av Erasmus+-programmet til EU.