Modul 13 – IncluSMe
Modul 13: Ledsage lærerstudenter til å skape interkulturelle opplevelser.
Her har vi lagt ut en fil beskrivelse av modulen (for lærere), med oversikt over relevante tema, læringsutbytte, flytskjema for aktiviteter tilknyttet modulen. Her ligger også arbeidsark til bruk med studenter, og PP-presentasjoner til bruk for læreren når tematikken skal presenteres for studenter. Alle filene kan endres og tilpasses av den enkelte så fremt det henvises til prosjektet og til Creative Common (CC) rettigheter slik det er gjort i alle filene fra før, enten i starten eller til slutt.
Modul 13 vil bli tilbudt lærerstudenter i matematikk og naturfag før feltutveksling eller opphold i utlandet. Modulen tar sikte på å forberede lærerstudentene på interkulturelle undervisningssituasjoner ved å utstyre dem med nødvendig kunnskap, ferdigheter og verdier. Spesielt vil denne modulen:
- Gi støtte til potensielle lærere under forberedelse til utplassering i praktisk arbeid
- Hjelpe dem med å reflektere over egne erfaringer og lære av feltutvekslingen, inkludert å reflektere over egne holdninger, verdier og utvikling av interkulturelle kompetanser
- Ledsage elevenes feltarbeid når de analyserer og implementerer innlært praksis og reflektere over den
- Utstyre studentene med metoder for å reflektere over egne opplevelser under utenlandsopphold eller feltarbeid, inkludert etnografiske feltnotater som et verktøy for å analysere praksis i klasserommet.
Denne modulen er en del av:
- Personlig dimensjon: verdier, holdninger og interkulturell kompetanse hos lærerstudenter
I denne modulen vil teoretisk kunnskap om holdninger, verdier og livssyn bli relatert til studentenes personlige erfaringer og deres behov for faglig utvikling. Temaer som er relevante for denne modulen er:
- eksplisitte og implisitte holdninger, livssyn og verdier
- kulturelle forskjeller og universaliteter, interkulturell kommunikasjon
- mangfold i klasserom
- interkulturell opplæring
- aktiv lytting og intervjuing
- analyse av klasseromspraksis med bruk av etnografiske feltnotater og observasjonsprotokoller i klasserommet
Gjennom denne modulen vil lærerstudentene oppnå:
- kunnskap om kultur og kulturelt mangfold
- kunnskap om psykologi rundt holdninger, livssyn og verdier
- å bli kjent med kulturelle forskjeller i kommunikasjon og kulturelle verdier
- evne til å reflektere over egne holdninger og forutinntatthet som kan påvirke deres interaksjon med forskjellige kulturer
- bedre interkulturelle kommunikasjonsevner
- å tilegne seg ferdigheter og verktøy for å bli kjent med elever fra forskjellige kulturer og få innblikk i læringsprosessene deres
- å bli kjent med metoden for etnografiske feltnotater som de kan bruke under klasseromsobservasjon
- evne til å reflektere over hva som påvirker deres egne perspektiver på klasseromspraksis
- evne til å reflektere over egen personlig vekst og profesjonell utvikling innen interkulturell opplæring.
Prosjektet er delfinansiert av Erasmus+-programmet til EU.