Modul 10 – IncluSMe
Modul 10: Interkulturell matematikklæring utenfor skolen.
Her har vi lagt ut en fil beskrivelse av modulen (for lærere), med oversikt over relevante tema, læringsutbytte, flytskjema for aktiviteter tilknyttet modulen. Her ligger også arbeidsark til bruk med studenter, og PP-presentasjoner til bruk for læreren når tematikken skal presenteres for studenter. Alle filene kan endres og tilpasses av den enkelte så fremt det henvises til prosjektet og til Creative Common (CC) rettigheter slik det er gjort i alle filene fra før, enten i starten eller til slutt.
“La oss skape vårt felles rom, et liten bit av vår felles verden, full av lek og glede.“
Dette er budskapet om et utdanningsprogram utviklet basert på ideen om interkulturell matematikkundervisning utenfor skolen. Det er kalt: Arkitekter. Den opprinnelige målgruppen for programmet er elever i 3.–9. klasse i grunnskolen. De går inn i en rolle som arkitekter og foreslår en ny funksjonell bruk av et spesifikt utendørsområde. De er fokusert på dette området, det er kjent for dem og de har mer erfaring derfra enn voksne. Dermed har de oppmerksomheten rettet mot spillet og forslaget til en ny lekeplass.
Programmet Arkitekter innebærer tverrfaglig læring som kobler pedagogisk innhold i flere undervisningsfag, spesielt matematikk, geografi og informatikk. Programmet varer minst fire standard undervisningstimer (4 ganger 45 minutter tilsvarer 180 minutter), men det er mulig å gjennomføre det som et langsiktig elevprosjekt. Markedsføring og implementering av programmet gjør det mulig å koble sammen flere pedagogiske tilnærminger, f.eks. utendørsundervisning, utforskningsbasert læring, prosjektbasert læring, rollespill, bruk av IKT i utdanning, opplevelsespedagogiske prinsipper og inkluderende pedagogiske prinsipper.
Formålet med modul 10: Interkulturell matematikklæring utenfor skolen, er å introdusere læreprogrammet Arkitekter for studentene på lærerutdanningsstudier (studenter i grunnleggende lærerutdanning (ITE)) som et alternativt program for moderne, aktiv, flerfaglig opplæring. Gjennom de enkelte aktivitetene blir studentene gradvis kjent med innholdet i utdanningsprogrammet, metoder og læringsformer som brukes i programmet så vel som med prinsippene for den interkulturelle opplæringen og annen pedagogikk som nevnt over.
Denne modulen er en del av
- matematikk og naturfag. Fagdimensjon: interkulturelle perspektiver på skolefagene i seg selv
- undervisningsdimensjon, matematikk og naturfag: pedagogiske problemstillinger, særlig med hensyn til å håndtere mangfold i klasserom.
Interkulturelle perspektiver i matematikk- og naturfagundervisning. Samarbeid mellom elever og lærere i tverrfaglig opplæring. Effektivitet av IKT-bruk i forbindelse med frilufts- og opplevelsesopplæring, IBL-pedagogikk og anvendelse av inkluderende pedagogikkprinsipper.
Gjennom denne modulen vil de blivende lærere:
- få detaljert kjennskap til opplæringsprogrammet Arkitekter og finne ut hvilke fordeler og farer det har
- koble interkulturell læring til naturfag og matematikk basert på praktisk løsning av problemet
- bli kjent med prinsippene for tverrfaglig opplæring
- koble ideen om utforskningsbasert læring med realisering av opplæring både innendørs og utendørs
- bruke IKT og nettbaserte verktøy som er egnet for modernisering og effektivisering av undervisning i matematikk og naturfag
- tilegne seg ferdigheter for å etablere en klasseromstemning for teamsamarbeid, kommunikasjon og gjensidig respekt mellom teammedlemmer med røtter i ulik kulturell bakgrunn
Prosjektet er delfinansiert av Erasmus+-programmet til EU.