179
Poengtering av å ha oppmerksomhet mot håndregionen er relevant, da
synsnedsettelsen medfører et behov for å føre hendene lett, dvs. med lite kraft ved
taktil aktivitet. Dette har sammenheng med å finne et nivå for maksimal perseptuell
aktivitet, dvs. oppfatning og fortolkning av det hendene er i berøring med. Både
styrketrening og vektlegging av god fleksibilitet i grepet er begge viktige faktorer,
både med hensyn til fingerkoordinering og perseptuelle ferdigheter.
I tillegg til den funksjonstreningen armene og hendene får ved vektbærende,
grovmotoriske øvelser, er det minst like viktig å gjøre brukeren med JNCL
delaktig i så mange som mulig av dagliglivets aktiviteter med hendene, det være
seg håndarbeid, formingsaktiviteter med henblikk på detaljer, arbeid med store
og små verktøy, kort sagt alt man utfører i hverdagen. Det er ingen grunn til å se
bort fra arbeid med små detaljer, men være oppmerksom på når det butter imot og
tilrettelegge rammene i en grad slik at hovedtrekkene i en aktivitet kan bestå lengst
mulig.
Eksempel på aktivitet med ulik form for hjelpebehov.
Ill:ALE Se ellers under kap. 10, «De ulike livsfasene».
7.7 Ansiktsøvelser/ Tunge-kjeveøvelser
Å bevege ansiktet og tunge/kjeveområdet kan etter hvert bli vanskeligere. Dette dreier
seg om finmotorisk muskulatur som er kort og vanskelig å «få tak» på. Den rammes
også av den nevromotoriske tilbakegangen og blir vanskelig å koordinere. Ikke minst
har også synstapet stor innvirkning på mimikken og evne til å etterligne grimasering.
Språket har tilknytning til muskulaturen i både munn, svelg, hals og brystregionen.
Disse områdene vil også rammes og resulterer etter hvert i talevansker og redusert
klangfarge på talen. I tillegg har det opplagte negative konsekvenser når det kommer
til næringsinntak.
Helt fra begynnelsen etter diagnostiseringen anbefales å rette fokus mot disse
områdene. Det er ingen tvil om at en logoped er den optimale løsningen mht.
veiledning. Dette må poengteres, men for de som er i mangel av logopedhjelp kan