Previous Page  180 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 180 / 222 Next Page
Page Background

180

bruk av noen av de følgende rådene være nyttige:

Når brukeren med JNCL er liten og enda har synsfunksjon kan flere aktiviteter med

hele klassen/gruppen være nyttige for alle:

• Blåse såpebobler, gjerne med vann tilsatt farge.

• Lage papirfly med vinger som tar opp luftstrøm og blåse dem langs gulvet.

• Parvis ta enden av en blyant og holde den fast mellom leppene (ikke tennene) mens

andre trekker.

• Si frem vokalene, gjerne flere samlet, med overdrevne leppebevegelser.

• Si frem vokalene, gjerne flere, med mye trykk på lyden.

• Si frem vokalene og gå opp og ned i tonehøyde.

• Beveg kjeven sidelengs begge veier

• Beveg kjeven opp og ned (åpne og lukke munnen).

• Rynk på øyebrynene.

• Hev øyebrynene.

• Lag «blid»-ansikt.

• Lag «sint»-ansikt.

• Lag «forbauset»-ansikt

• Lag «våken»-ansikt.

• Lag «sove»-ansikt.

• Lag «jeg tar hardt i»-ansikt.

• Blås opp kinnene og slipp lufta ut i en tydelig smell (p-lyd).

• Trekk den ene munnviken sidelengs, deretter den andre.

• Knip øynene sammen.

• Stikk tunga frem og prøv å nå nesetippen.

• Gjør det samme, men forsøk å nå haka.

• Stikk tunga frem og forsøk å nå det ene kinnet, deretter det andre.

• Stikk tunga langt frem og beveg den ytterste tungespissen opp/ned så hurtig som mulig.

• Stikk tunga langt frem og forsøk å bevege den ytterste tungespissen sideveis i

begge retninger så hurtig som mulig.

• Ta en munnfull med vann og la det sirkulere i munnen, begge veier.

• Ta en munnfull med vann og prøv å spytte det ut med så god kraft som mulig.

All form for drama, sang o.l. vil være positivt med tanke på oppøving og vedlikehold

av organene som styrer tale, spisefunksjon og åndedrett.

Som antydet ovenfor, er det viktig å starte med aktiviteter av denne typen tidlig. I

tillegg til å øve opp muskulaturen, vil barnet på tidlige stadier i sykdomsutviklingen

ha hjelp av synet ved instruksjon og dessuten kunne lagre innholdet bedre i

langtidshukommelsen. Når synet svikter kan en medhjelper vanskelig instruere

manuelt når det gjelder ansiktets små bevegelser, og særlig dersom mimikken ikke er

vektlagt tidligere.