12
Kapittel 4 omfatter kartleggingsverktøy. Dette retter seg mest mot barn og unge med
JNCL. Det forutsettes at alle har kontakt med lokal fysioterapeut, som anvender
egne undersøkelsesprosedyrer. Testene som er beskrevet i kapittel 4 kan være både
til bruk for fysioterapeuter, fysioterapeuter i samarbeid med andre instanser og for
andre faggrupper isolert, men er ikke ment å representere fullverdige testprosedyrerer.
Dette gjelder særlig innenfor områder som sensibilitet, stereognostisk sans og spatial
orientering. De anvendte eksemplene i hele del 4 er ment som et oversiktlig utvalg av
dette egnet til bruk for alle involverte.
Andre former for NCL som forekommer i Norge, har en langt mer aggressiv
utvikling. Dette betinger andre former for utredning.
Kapittel 5 omfatter rammestruktur og idrett og organiseringsformer ved tilrettelegging
av aktiviteter for syns- og bevegelseshemmede, mens kapittel 6 er en fordypning i
temaet avspenning og leddmobilisering.
Deretter følger en del treningseksempler med ulike hjelpemidler og apparater til bruk
innendørs og i strukturerte aktiviteter i kapittel 7. Friluftsliv er alltid en vesentlig
faktor mht. forbedring og vedlikehold av fysisk kapasitet. Da dette er av mer
generell karakter, er temaet bare kort omtalt og poengtert i kapittel 8, uten konkrete
henvisninger til spesifikke aktiviteter. Gode opplevelser er et vesentlig tema, og blir
viktigere etter hvert som funksjonsvanskene øker i omfang. Dette berøres i kapittel 9.
Det 10. kapitlet omfatter beskrivelse av ulike livsfaser ved JNCL, hva som sterkest
preger dem og hvilke tiltak mht. fysisk aktivitet som naturlig hører hjemme innenfor
de ulike fasene.
Mange vil oppleve at enkelte temaer og uttrykk gjentar seg. Årsaken til dette er at
mange kapitler kan leses enkeltvis, særlig de som er praktisk rettet. Derfor er punkter
og uttrykk som er vesentlige for forståelsen av sykdommens utvikling beskrevet i
forhold til disse avsnittene.