8
fotografering og kan bidra til stor trettbarhet hos den enkelte bruker med JNCL.
Jeg har også møtt stor imøtekommenhet hos konsulentene ved senteret, både som
samtalepartnere og med hjelp til løsning på praktiske problemer og gjøremål. En
særlig takk rettes til pedagogene Torill Skjærseth, Jan Erik Enge, Bente Corneliussen
og Eli Krokstad for stor imøtekommenhet ved fotografering under kurs i Statped
midt, fagavdeling syn (tidligere Tambartun kompetansesenter). En varm takk rettes
også til seniorrådgiver Mohammed Beghdadi for faglig støtte og rådgiving underveis.
Likeså vil jeg takke ledelsen i Statped for et godt samarbeid, spesielt med tanke på
tilretteleggelse for skrivearbeidet. Det har også vært betryggende og positivt for meg
å ha hjelp til kvalitetssikring på det medisinske stoffet ved dr. med. Ingrid B. Helland
ved barneavdeling for nevrofag, Rikshospitalet og det pedagogiske ved seniorrådgiver
Anne Grethe Tøssebro, fagavdeling syn, Statped.
Jeg må også rette en takk til skoler, boliger og fysikalske institutter, hvor man har
stilt personale og lokaliteter til disposisjon og endret rutiner for å imøtekomme våre
behov. Likeså vil jeg takke alt personale og de fysioterapeutene som har bidratt med å
etterkomme mange spesielle ønsker, pluss samtykket i å være fotoobjekter.
For å illustrere aktiviteter og forhold i teksten har det vært klargjørende med et
rikholdig billedmateriell. Derfor må jeg sist, men ikke minst, takke til de to som
har bistått med fotografering:
Anne Louise Engh (ALE) og Ole Bjørn Lier (OBL)
fra henholdsvis Statped midt og Statped sørøst. Begge har strukket seg langt for å
imøtekomme behovet for detaljerte illustrasjoner.
Innsatsen til alle de som er nevnt ovenfor har bunnet i et oppriktig ønske om å få
i stand noe som kan være nyttig og konkret for alle som har berøring med denne
gruppen. Det er mitt håp at de som leser denne boka vil kunne finne noe som er
relevant for dem og deres barn/elev/bruker på det nivået han eller hun befinner seg og
kunne utnytte det til fremgang i funksjon, vedlikehold av ferdigheter eller til å legge
inn i en ramme for gode opplevelser.
I tillegg vil jeg til forslagene i denne boka anbefale «Bevegelsesglede for
synshemmede», utgitt ved
Tambartun i 2012. Her finner man informasjon om
motorisk aktivitet og praktisk-pedagogisk
tilrettelegging for grunnleggende aktiviteter
som f.eks. gange, løp, hopp osv. og mange gode ideer til aktiviteter og øvelser, som
egner seg godt til JNCL-elever i tidlige faser av sykdommen.
Melhus, april 2016
Rita Hinsverk Jeremiassen