Previous Page  11 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 222 Next Page
Page Background

11

«Kartleggingsverktøy». Der kan man til enhver tid gå inn i skjemaene og se hvilke

funksjoner som er avmerket og hvilke øvelser/aktiviteter som er aktuelle på grunnlag

av dette. Det er svært viktig at fysioterapeuten lokalt bidrar i dette arbeidet. For å få i

stand et godt tilbud innenfor motorikk betinger det i tillegg et godt samarbeid mellom

familien, de ansvarlige for kroppsøving, bolig, arbeidssted og fritidsaktiviteter. Alle

må være ansvarlige for overordnede målsetninger til enhver tid, og ha klarhet i sine

individuelle ansvarsområder. Det betyr at de ulike aktørene vil ha større og mindre

direkte medvirkning i henhold til funksjonen i ulike faser av sykdommen.

Etter hvert som barna vokser til og kommer over i ungdomsfasen/voksen alder og

får egen bolig, blir det erfaringsvis en større utfordring å opprettholde et regime

rettet mot bevegelse og fysikk. I boka forsøker jeg derfor å komme med praktiske

løsninger som kan iverksettes av personalet uten for store inngrep i daglig prosedyre,

og som har muligheter for å bli forstått og håndtert likt ved ulike personer i ulike

miljøer. Siden bokas innhold for JNCL-gruppen berører et langt tidsspenn i alder, er

det naturlig å anvende ulike begreper basert på alder. Begrepene «barn» og til dels

«elev» har naturlig aktualitet ved skolealder, mens «ungdom» mest benyttes med

tanke på ungdomsskolen og voksenfasen. I enkelte sammenhenger anvendes også

begrepene «person» og «bruker» der det er naturlig. Mange ganger er det vanskelig

å være kategorisk, og begrepene vil måtte omgå hverandre innimellom for å unngå

oppstykket tekst.

1.2 Inndeling

Kapittel 1 inneholder en kort innledning og en formålsbeskrivelse med et kort

innblikk i sykdommens karakter og behov for støttetiltak.

Kapittel 2 omfatter årsaker til og beskrivelse av de vanligste formene for NCL. Det

poengteres at akkurat disse opplysningene er svært kortfattede når det gjelder flere

av disse formene. Da boka er ment å være et verktøy til praktisk bruk, må innholdet

omfatte faktiske utfordringer, og flere av NCL-formene er svært sjeldne, eller ikke-

eksisterende i Norge. Derfor beskrives de i denne sammenhengen bare i form av en

orientering og som en poengtering av at begrepet NCL kan være mangfoldig. Det er

kortfattet redegjort for årsaksforhold, diagnostisering og gjeldende behandlingsformer

for JNCL.

I kapittel 3 gjøres det rede for funksjonsområder som rammes av NCL, både

sansemotorisk, kognitivt og psyko-sosialt. Motorisk funksjon er sterkt vektlagt, likeså

orientering om sansesystemets, og spesielt synets og hørselens betydning for motorisk

atferd.