GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
iii
FORORD
Det har vært berikende og lærerikt å få lov til å komme tett på livet i en barneverninsti-
tusjon. Feltarbeidet muliggjorde dypere innsikt i
–
og en mer helhetlig forståelse av
–
barneverninstitusjonen og av hverdagen ved en barneverninstitusjon
–
av de handling-
er, handlingsmønster og samhandlinger som utspiller seg mellom ungdommene og de
voksne. Som deltids og delvis deltagende observatør over en periode på seks måneder
opplevde jeg å få et unikt innblikk i det sosiale liv, som favnet både om det som ble
gjort, og det som ble sagt.
Jeg vil gjerne takke alle som på en eller annen måte har vært involvert og bidratt til at
denne studien kom i stand og i havn. Den aller største takk rettes til de jeg ble kjent
med som deltok som informanter: ungdommene og de voksne ved den institusjonsen-
het hvor jeg gjorde feltarbeid. Deres deltagelse og imøtekommenhet har gjort det mu-
lig å skrive denne rapporten. Jeg vil også takke institusjonslederen, som stilte seg posi-
tiv til studien, og som tilrettela for at jeg kunne ta videre kontakt og søke å rekruttere
informanter i ungdomsgruppen og miljøpersonalgruppen. Under feltarbeidsprosessen
var avdelingslederen et viktig bindeledd i forbindelse med planleggingen og videre-
formidling av beskjeder. Dette var også til stor hjelp.
En stor takk rettes til vitenskapelig assistent Aina Storvold for uvurderlige bidrag i
forbindelse med transkribering og sortering av intervjumaterialet og for fruktbare inn-
spill og drøftinger av dataene. Hennes arbeid ble utført på en forbilledlig måte.
I planleggingsfasen i forkant av feltstudien tok jeg kontakt med seniorrådgiver Marit
Sandvik i Barne-, ungdoms
–
og familieetaten (Bufetat
–
region Midt-Norge). Jeg had-
de også noe kontakt med avdelingsdirektør Bård Henriksen ved samme etat. De viste
interesse for idé og prosjektbeskrivelse og opprettet førstegangskontakt med den aktu-
elle barneverninstitusjonen. Jeg vil benytte anledningen til å takke dem.
Helt til slutt vil jeg takke NTNU Samfunnsforskning AS og det tidligere Barnevernets
utviklingssenter (BUS Midt-Norge), som jeg arbeidet ved da planleggingen av denne
studien tok til. Nødvendig finansiell prosjektstøtte kom derfra i forbindelse med over-
gangen hvor BUS Midt-Norge ble separert fra NTNU Samfunnsforskning AS og fu-
sjonert med det tidligere Regionssenteret for barn og unges psykiske helse (RBUP
Midt-Norge). Disse to sentrene dannet 1. januar 2013 Regionalt kunnskapssenter for
barn og unge
–
psykiske helse og barnevern (RKBU Midt-Norge). Feltarbeidsstudien