GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
109
8. MAT OG MÅLTIDER
«
Jona lager løvbiff med poteter, salat, hjemmelaget hvitløksmør og bearnaise.
(…).
Eli, den andre voksne, tenner levende lys. Det er to ungdommer og tre
voksne til stede, som spiser sammen i dag. Andrea og Robin sier det er godt.
(…). Robin gir uttrykk for å ha forsynt seg med for mye mat og er redd det
kan
bli vanskelig å spise alt, men det går fint. Det er god stemning ved middagsbor-
det.»
Notatene fra feltarbeidet rommer mange observasjoner, tanker og mulige tolkninger
knyttet til mat, matlaging og måltider. Temaet ble også bragt på bane i de individuelle
samtaleintervjuene med ungdommene og de voksne. Måltidet kan ses på som en fast
rutine og et ritual; en del av hverdagslivet. Matinntak er en fysiologisk nødvendighet,
men det er også mange sosiale dimensjoner og interaksjonsmønster knyttet til mat og
måltider. Gjennomføring av felles måltider er praktisk. Samtidig kan det oppleves som
hyggelig og tolkes som uttrykk for fellesskap mellom de som lever og bor sammen
–
det være seg i et vanlig hjem eller i et slikt midlertidig hjem som en barneverninstitu-
sjon er.
Observasjoner gjort tidlig i feltarbeidsperioden viste at noen av ungdommene av og til
valgte å være til stede ved måltidene, og av og til ikke. Var dette en viktig observasjon
som kunne fortelle noe om institusjonsenhetens mat- og måltidspraksiser? Hvilke
handlinger og samhandlinger foregikk i tilknytning til matlaging og felles bespisning?
Feltarbeidet gjorde det mulig å observere ulike handlingsfrekvenser og mønstre og å
undersøke mulige sammenhenger, slik at en dypere innsikt kunne oppnås.
8.1 Sier noe om – og gjør noe med
Gjennomgang og analyse av feltnotater og intervjumateriale viste at handlinger knyttet
til mat og måltider både kunne si noe om
–
og gjøre noe med
–
situasjonen i huset og
samspillet ungdommene og miljøpersonalet imellom. Den innledende tekstbiten er en
kort beskrivelse av
–
og et eksempel på, et måltid som tilsynelatende fremstår både
velsmakende og hyggelig. Noen ganger syntes maten og måltidet å skape et godt sam-
spill rundt spisebordet og en god stemning som også kunne prege samspillet i etterkant
av seansen. Andre ganger syntes maten og måltidet å skape mer spenning og misnøye