Previous Page  119 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 119 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

109

8. MAT OG MÅLTIDER

«

Jona lager løvbiff med poteter, salat, hjemmelaget hvitløksmør og bearnaise.

(…).

Eli, den andre voksne, tenner levende lys. Det er to ungdommer og tre

voksne til stede, som spiser sammen i dag. Andrea og Robin sier det er godt.

(…). Robin gir uttrykk for å ha forsynt seg med for mye mat og er redd det

kan

bli vanskelig å spise alt, men det går fint. Det er god stemning ved middagsbor-

det.»

Notatene fra feltarbeidet rommer mange observasjoner, tanker og mulige tolkninger

knyttet til mat, matlaging og måltider. Temaet ble også bragt på bane i de individuelle

samtaleintervjuene med ungdommene og de voksne. Måltidet kan ses på som en fast

rutine og et ritual; en del av hverdagslivet. Matinntak er en fysiologisk nødvendighet,

men det er også mange sosiale dimensjoner og interaksjonsmønster knyttet til mat og

måltider. Gjennomføring av felles måltider er praktisk. Samtidig kan det oppleves som

hyggelig og tolkes som uttrykk for fellesskap mellom de som lever og bor sammen

det være seg i et vanlig hjem eller i et slikt midlertidig hjem som en barneverninstitu-

sjon er.

Observasjoner gjort tidlig i feltarbeidsperioden viste at noen av ungdommene av og til

valgte å være til stede ved måltidene, og av og til ikke. Var dette en viktig observasjon

som kunne fortelle noe om institusjonsenhetens mat- og måltidspraksiser? Hvilke

handlinger og samhandlinger foregikk i tilknytning til matlaging og felles bespisning?

Feltarbeidet gjorde det mulig å observere ulike handlingsfrekvenser og mønstre og å

undersøke mulige sammenhenger, slik at en dypere innsikt kunne oppnås.

8.1 Sier noe om – og gjør noe med

Gjennomgang og analyse av feltnotater og intervjumateriale viste at handlinger knyttet

til mat og måltider både kunne si noe om

og gjøre noe med

situasjonen i huset og

samspillet ungdommene og miljøpersonalet imellom. Den innledende tekstbiten er en

kort beskrivelse av

og et eksempel på, et måltid som tilsynelatende fremstår både

velsmakende og hyggelig. Noen ganger syntes maten og måltidet å skape et godt sam-

spill rundt spisebordet og en god stemning som også kunne prege samspillet i etterkant

av seansen. Andre ganger syntes maten og måltidet å skape mer spenning og misnøye