Background Image
Previous Page  93 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 93 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 6 Læring og læringsvinduer

89

6.4.3 Opplæring i orientering og fysisk tilrettelegging

Mye av læringen i gjørefagene handler om å lære orientering, det vil si i det å

rette oppmerksomheten mot viktige detaljer i omgivelsene. Lærerens arbeid

er med andre ord å styre elevens oppmerksomhet mot de viktige tingene. I en

orienteringssituasjon skal eleven lære å være oppmerksom mot «kjennemer-

ker» og «ledelinjer». Eksempler på kjennemerker er stolper, postkasser, dører

og slutten på et rekkverk. Eksempler på ledelinjer er vegg, fortauskant eller et

rekkverk. Man kan si at kjennemerkene skal fungere som orienteringsposter

og delmål på veien frem til målet, mens ledelinjer utgjør et geografisk mønster

som leder eleven frem mot neste kjennemerke. Man bør for eksempel passe

på at kjennemerkene og ledelinjene ikke forsvinner vinterstid. Viser det seg

at valgte kjennemerker og ledelinjer er for vanskelige for eleven, bør man vur-

dere fysisk tilrettelegging, for eksempel å erstatte en vanskelig gresskant med

et rekkverk.

Et eksempel på fysisk tilrettelegging: Thomas hadde på grunn av synstapet fått van-

skeligheter med å finne frem til lekeplassen som ligger midt ute på skolens gress-

plen. Skolen løste problemet ved å lage en sti av grus, og henge opp et tau mel-

lom skolebygget og lekeplassen. I tillegg satte man opp et «lydfyr» ved lekestativet.

Resultatet ble at Thomas kunne fortsette med å være sin egen sjåfør i friminuttene.

Det kan være hensiktsmessig å lage en analyse over en løype eller rute der

en elev skal lære selvstendig forflytning. En analyse over en mobilitetsrute er

fremstilt i tabell 5.

Tabell 5:

Analyse av mobilitetsrute

Rute 1: fra klasserommet til garderoben

Nr. Kjennemerke

Ledelinje, posisjon og

neste kjennemerke

Fysisk tilrettelegging

1

Dør til A-korridoren

Følg vegg venstre side til

dobbeltdør

Fjerning av dørstokk

2

Dobbeltdør til gang

Følg veggen høyre side til

døråpningen

Gelendre på høyre vegg

3

Døråpning til korridor

Følg veggen venstre side til

døren til Hans

Symbol på døren

4

Døren til Hans

Kryss rommet til gardero-

bedøren motsatt side

Symbol på døren

5

Osv.

Osv.

Osv.