![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0094.png)
90
Lære for livet
6.4.4 Opplæring i teknikker og bruken av hjelpemidler
Fagene mobilitet og ADL inkluderer også bruken av forskjellige hjelpemidler
og teknikker. Eksempler på hjelpemidler innenfor mobilitet er den hvite stok-
ken, mobiltelefon og taktile kart. Innenfor mobilitet finnes en rekke teknikker
som kan gjøre det lettere å fungere som sjåfør. Mobilitetsteknikkene kan deles
inn i kategoriene stokkteknikker, ledsagingsteknikker, orienteringsteknikker
og beskyttelsesteknikker. Innenfor ADL-feltet finnes en rekke hjelpemidler
som kan gjøre det lettere og sikrere å lage mat, ta hånd om egen hygiene og
legge til rette for spising. ADL-feltet inneholder også en mengde utførelses-
teknikker som kan gjøre livet lettere å mestre for en elev med JNCL-diagnose.
Gjørefagene ADL og mobilitet er store fagfelt. Det er helt nødvendig at læ-
rere med ansvar for gjørefagene benytter seg av kompetansesentrenes kurs- og
veiledningstilbud. Det finnes også en hel del litteratur som kan være til støtte i
den daglige undervisningen.
6.5 Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) og Sarepta
6.5.1 IKT
I de senere årene er informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) blitt
tatt i bruk av funksjonshemmede på en rekke områder. Mange ganger har det-
te resultert i økt livskvalitet og redusert avhengighet av andre. Barn og unge
med JNCL har generelt sett hatt svært liten tilgang til IKT og digitale hjelpe-
midler som er tilpasset deres spesielle behov. Kombinasjonen av synstap, mo-
toriske vansker, tap av kognitive ferdigheter, sviktende korttidshukommelse,
språkvansker og utfordringer i sosiale samspill har gjort det vanskelig å finne
en hensiktsmessig måte å ivareta deres behov på.
For mange elever med særlige opplæringsbehov har bruken av IKT gitt økte
muligheter for deltagelse i den ordinære skolehverdagen. Dersom datamaskin,
programvare og eventuelt annet utstyr er tilpasset elevene, vil dette i mange til-
feller delvis kunne kompensere for ulike former for funksjonssvikt eller funk-
sjonsvansker. Bruk av IKT kan også være et egnet virkemiddel til økt motiva-
sjon, stimulering og øving på områder der elevene trenger støtte og opplæring.
Gjennomarbeidetmed utvikling av særskilte digitale undervisningshjelpemid-
ler har man sett at bruk av IKT og teknologi gir elevene med JNCL stadig forbe-
drede muligheter. Dette har medført videre pedagogisk innovasjonsarbeid samti-
dig somdet indirekte har medvirket til en positivt endret skolehverdag for elevene.
Prosessen har også gitt omgivelsene nytt perspektiv på elevenes muligheter.