Background Image
Previous Page  94 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 94 / 180 Next Page
Page Background

90

Lære for livet

6.4.4 Opplæring i teknikker og bruken av hjelpemidler

Fagene mobilitet og ADL inkluderer også bruken av forskjellige hjelpemidler

og teknikker. Eksempler på hjelpemidler innenfor mobilitet er den hvite stok-

ken, mobiltelefon og taktile kart. Innenfor mobilitet finnes en rekke teknikker

som kan gjøre det lettere å fungere som sjåfør. Mobilitetsteknikkene kan deles

inn i kategoriene stokkteknikker, ledsagingsteknikker, orienteringsteknikker

og beskyttelsesteknikker. Innenfor ADL-feltet finnes en rekke hjelpemidler

som kan gjøre det lettere og sikrere å lage mat, ta hånd om egen hygiene og

legge til rette for spising. ADL-feltet inneholder også en mengde utførelses-

teknikker som kan gjøre livet lettere å mestre for en elev med JNCL-diagnose.

Gjørefagene ADL og mobilitet er store fagfelt. Det er helt nødvendig at læ-

rere med ansvar for gjørefagene benytter seg av kompetansesentrenes kurs- og

veiledningstilbud. Det finnes også en hel del litteratur som kan være til støtte i

den daglige undervisningen.

6.5 Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) og Sarepta

6.5.1 IKT

I de senere årene er informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) blitt

tatt i bruk av funksjonshemmede på en rekke områder. Mange ganger har det-

te resultert i økt livskvalitet og redusert avhengighet av andre. Barn og unge

med JNCL har generelt sett hatt svært liten tilgang til IKT og digitale hjelpe-

midler som er tilpasset deres spesielle behov. Kombinasjonen av synstap, mo-

toriske vansker, tap av kognitive ferdigheter, sviktende korttidshukommelse,

språkvansker og utfordringer i sosiale samspill har gjort det vanskelig å finne

en hensiktsmessig måte å ivareta deres behov på.

For mange elever med særlige opplæringsbehov har bruken av IKT gitt økte

muligheter for deltagelse i den ordinære skolehverdagen. Dersom datamaskin,

programvare og eventuelt annet utstyr er tilpasset elevene, vil dette i mange til-

feller delvis kunne kompensere for ulike former for funksjonssvikt eller funk-

sjonsvansker. Bruk av IKT kan også være et egnet virkemiddel til økt motiva-

sjon, stimulering og øving på områder der elevene trenger støtte og opplæring.

Gjennomarbeidetmed utvikling av særskilte digitale undervisningshjelpemid-

ler har man sett at bruk av IKT og teknologi gir elevene med JNCL stadig forbe-

drede muligheter. Dette har medført videre pedagogisk innovasjonsarbeid samti-

dig somdet indirekte har medvirket til en positivt endret skolehverdag for elevene.

Prosessen har også gitt omgivelsene nytt perspektiv på elevenes muligheter.