Background Image
Previous Page  95 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 95 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 6 Læring og læringsvinduer

91

Utviklingen og bruk av IKT for elever med JNCL avhenger av et godt sam-

arbeid mellom personer med IKT-faglig kompetanse, pedagoger og andre fag-

grupper i skolen, hjemmet og eventuelt bolig eller avlastning. Det er viktig å

huske at læring krever en stor innsats fra eleven også. IKT-hjelpemidler kan

være til inspirasjon og støtte for eleven i klassen, og kan også bli nyttige redska-

per for hele klassen om det fungerer etter intensjonene.

Som et hjelpemiddel kan IKT bidra til følgende:

• Fremme læreplanens intensjoner med hensyn til fag og mål

• Bedre elevenes læringssituasjon

• Utvikle undervisningsmåter i et teknologi- og læringsmiljø

• Finne ut hva elevene faktisk lærer

• Økte muligheter for samspill, aktivitet og deltagelse

• Gi elevene kompetanse til å berike fritiden og etablere ferdigheter som be-

nyttes i arbeidslivet osv.

• Være med på å skape bedre oversikt og forutsigbarhet i hverdagen

• Kvalitetssikring i daglig arbeid

• Være et multimedialt verktøy som sikrer kontinuitet

• Eleven kan lære om alternative muligheter for kommunikasjon basert på

IKT-hjelpemidler

Det er seks sentrale krav man må ta hensyn til omman ønsker at IKT skal bli et

effektivt og nyttig hjelpemiddel for barn, ungdom og unge voksne med JNCL:

1. Et absolutt krav er at læreren, foresatte og eventuelt boligpersonalet har

grunnleggende datakompetanse og er fortrolige med de vanligste digitale

hjelpemidlene og arbeidsmåtene.

2. Det er viktig at pedagogene får god opplæring og setter seg inn i bruken av

hjelpemidlet, slik at man kan få best mulig utbytte av verktøyet. Ressurser

må avsettes til opplæring og veiledning av personalet.

3. Det er meget viktig at pedagogene viser engasjement for hjelpemidlet.

4. Ved lærerbytte og bytte av annet personale er det svært viktig med kompe-

tanseoverføring slik at man sikrer kontinuitet.

5. IKT-ansvarlig ved skolen og/eller boligen må involveres i arbeidet og ha

ansvar for datateknisk support.

6. Skole og avlastningsbolig må etablere gode samarbeidsrutiner for bruk av

IKT og dele informasjon med hverandre (eksempelvis timeplan, aktivitets-

kalender osv).