Background Image
Previous Page  89 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 89 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 6 Læring og læringsvinduer

85

at eleven vet hvordan. Eleven vil for eksempel vite at «jeg nærmer meg veggen

eller stolpen». Men eleven vil ikke kunne si at «jeg hører stolpen». Eleven vil

oppfatte dette som en følelse som er vanskelig å forklare. Det man som lærer

bør notere seg, er at stor lydproduksjon fra en elev med JNCL kan bety at elev-

en ekkolokaliserer. Man bør med andre ord tenke seg om før man irettesetter

en elev som produserer mye lyd.

En stor forskjell mellom auditiv persepsjon og visuell og taktil persepsjon

er at hørselsinntrykket er flyktig. Eleven vil ikke kunne bruke tid på å studere

stimuleringen, og den gamle stimulus blir fort erstattet med en ny. Dette kan

være en av årsakene til at auditiv læring er konsentrasjonskrevende, noe som

kan medføre at eleven blir sliten.

6.3.4 Å lære gjennom ordet

I undervisningssammenheng er ordet viktig. Eleven med JNCL oppfatter or-

dene på lik linje med seende - ja, kanskje enda bedre. De fokuserer på det som

blir sagt og blir ikke forstyrret av synsinntrykk. Bevisst bruk av ord, det vil si å

forklare eller å gi verbal informasjon, er derfor viktig. Hendelser og fenomener

kan gjerne forklares på flere måter, slik at man som lærer sikrer at eleven har

fått med seg budskapet. Det kan være hensiktsmessig å stille kontrollspørsmål

slik at man vet at eleven har mottatt budskapet. Forklaringen bør ta hensyn til

elevens ståsted, bakgrunnskunnskap (assosiasjoner), dagsform og interesser.

Det kreves ofte gjentagelser og god tid når ny kunnskap skal presenteres. Dette

behovet er ulikt fra dag til dag. Dagsformen kan noen ganger gjøre det vanske-

lig for eleven å delta i full klasse.

Samtale i klassen eller med en medelev er en god undervisningsmetode.

Samtale mellom elever er i tillegg en svært inkluderende undervisningsform.

Lydbøker er et godt alternativ i opplæringen og kan øke elevens muligheter

til å få tak på lærestoffet. Lydbøker kan brukes i gruppearbeid der flere hører

samme tekst og arbeider videre sammen etterpå. Lydbøker av skolebøker be-

stilles på nettstedet

skolelydbok.no.

I klasserommet bør pedagogen prøve å oversette visuelt materiale og visu-

elle hendelser til auditiv og/eller taktil informasjon. Dette handler i stor grad

om å etablere en ny kultur i klasserommet.

Å bruke sosiale historier eller drama kan være gode metoder for sosial læ-

ring. Det kan handle om sosiale episoder i skolegården som eleven ikke opp-

fatter, hvorfor man bør være stille i biblioteket, eller hvorfor butikkpersonalet

oppførte seg slik de gjorde. Gjennom å bruke drama eller sosiale historier som