![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0089.png)
Kapittel 6 Læring og læringsvinduer
85
at eleven vet hvordan. Eleven vil for eksempel vite at «jeg nærmer meg veggen
eller stolpen». Men eleven vil ikke kunne si at «jeg hører stolpen». Eleven vil
oppfatte dette som en følelse som er vanskelig å forklare. Det man som lærer
bør notere seg, er at stor lydproduksjon fra en elev med JNCL kan bety at elev-
en ekkolokaliserer. Man bør med andre ord tenke seg om før man irettesetter
en elev som produserer mye lyd.
En stor forskjell mellom auditiv persepsjon og visuell og taktil persepsjon
er at hørselsinntrykket er flyktig. Eleven vil ikke kunne bruke tid på å studere
stimuleringen, og den gamle stimulus blir fort erstattet med en ny. Dette kan
være en av årsakene til at auditiv læring er konsentrasjonskrevende, noe som
kan medføre at eleven blir sliten.
6.3.4 Å lære gjennom ordet
I undervisningssammenheng er ordet viktig. Eleven med JNCL oppfatter or-
dene på lik linje med seende - ja, kanskje enda bedre. De fokuserer på det som
blir sagt og blir ikke forstyrret av synsinntrykk. Bevisst bruk av ord, det vil si å
forklare eller å gi verbal informasjon, er derfor viktig. Hendelser og fenomener
kan gjerne forklares på flere måter, slik at man som lærer sikrer at eleven har
fått med seg budskapet. Det kan være hensiktsmessig å stille kontrollspørsmål
slik at man vet at eleven har mottatt budskapet. Forklaringen bør ta hensyn til
elevens ståsted, bakgrunnskunnskap (assosiasjoner), dagsform og interesser.
Det kreves ofte gjentagelser og god tid når ny kunnskap skal presenteres. Dette
behovet er ulikt fra dag til dag. Dagsformen kan noen ganger gjøre det vanske-
lig for eleven å delta i full klasse.
Samtale i klassen eller med en medelev er en god undervisningsmetode.
Samtale mellom elever er i tillegg en svært inkluderende undervisningsform.
Lydbøker er et godt alternativ i opplæringen og kan øke elevens muligheter
til å få tak på lærestoffet. Lydbøker kan brukes i gruppearbeid der flere hører
samme tekst og arbeider videre sammen etterpå. Lydbøker av skolebøker be-
stilles på nettstedet
skolelydbok.no.I klasserommet bør pedagogen prøve å oversette visuelt materiale og visu-
elle hendelser til auditiv og/eller taktil informasjon. Dette handler i stor grad
om å etablere en ny kultur i klasserommet.
Å bruke sosiale historier eller drama kan være gode metoder for sosial læ-
ring. Det kan handle om sosiale episoder i skolegården som eleven ikke opp-
fatter, hvorfor man bør være stille i biblioteket, eller hvorfor butikkpersonalet
oppførte seg slik de gjorde. Gjennom å bruke drama eller sosiale historier som