Background Image
Previous Page  88 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 88 / 180 Next Page
Page Background

84

Lære for livet

tilbakemeldinger som «ja, du holder i saltkaret». Auditiv læring omfatter også

at læreren forklarer og tolker hendelser i omgivelsene som eleven ikke kan opp-

fatte visuelt eller taktilt. Stimulering av auditiv læring gjøres blant annet gjen-

nom å gjøre lydbøker tilgjengelig for eleven så tidlig som mulig. Hjelpemidler

som PC bør tidlig ha funksjoner som talesyntese (digital tale).

Det finnes også en annen form for auditiv læring som bør nevnes i denne sam-

menhengen, nemlig ekkolokalisering. Dette er et relativt ukjent fenomen for

de fleste av oss. Ekkolokalisering betyr at en blind person sender ut lydsignaler,

gjerne høyfrekvente, og oppfatter ekkoet fra objekter i omgivelsen. Eksempler

på at en elev ekkolokaliserer, er at eleven smatter med munnen, skraper med

føttene eller har uvanlige former for prating og hoiing. Ferdigheten kan bli så

god at noen lærer å høre forskjellen på en trevegg eller murvegg. De dyktigste

kan oppfatte et objekt på 50 x 20 cm på ti meters avstand. Fenomenet er mest

kjent i dyreverdenen, for eksempel hos delfiner og flaggermus. Noen elever

med JNCL utvikler denne ferdigheten, som læres gjennom en kombinasjon

av at eleven er aktiv og selvstendig. Den aktive og selvstendige eleven vil søke

etter informasjon fra omgivelsene, og eleven vil etter hvert lære å oppfatte mer

lydinformasjon fra en og samme situasjon. Eleven blir altså en ekspert på å lytte

(Elmerskog, 2008).

Man underviser ikke barn med JNCL i ekkolokalisering. Man tilrettelegger

derimot for ekkolokalisering gjennom å lære barnet selvstendighet, spesielt i

forbindelse med forflytning og motoriske handlinger. Noen ganger bør man

unngå å drøfte ferdigheten med eleven, ettersom ferdigheten vil fungere uten

Figur 6: Ekkolokalisering

Bildet viser en mann som

skaper lyder ved hjelp av

føttene. Lydbølgene, som

treffer et hus og et tre, ska­

per ekkoer som mannen

har lært å oppfatte.