Background Image
Previous Page  92 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 92 / 180 Next Page
Page Background

88

Lære for livet

betyr ofte at man mister kontrollen. Hvis en lærer for eksempel henter en bok

fra kateteret til en elev med JNCL, så vil eleven ikke kunne legge tilbake boken

på rett plass. Eleven er derved blitt satt til å bli passasjerer i denne situasjonen.

I lærergjerningen må man skjønne dette fordi veien er kort til å bli den evige

og passive passasjeren.

6.4.2 Metode

Som lærer til en elev med JNCL bør man i planleggingen spesifisere hva man

ønsker at eleven skal lære, hva som skal vedlikeholdes og hvilke gjøremål eleven

skal få utført. Omman lykkes med å etablere en holdning på skolen der alle stil-

ler de samme forventningene til eleven, så har man lykkes. Det kan være klokt å

lage en liste over de situasjonene som man ønsker at eleven skal lære å mestre.

Sykdommens utvikling kan medføre at utførelsen av noen gjøremål et-

ter hvert vil ta mer tid. Faren i slike situasjoner er at voksne hjelpere ubevisst

overtar sjåførrollen. IOP bør derfor beskrive TTT-problematikken, det vil si at

noen ting faktisk tar tid.

Før opplæringen starter, bør det prioriterte opplæringsmålet analyseres. For

eksempel kan én situasjon bestå av 25 gjøremål eller aktiviteter. Hvert gjøremål

eller aktivitet kan utgjøre et eget opplæringsmål. Situasjonen kan inkludere en

rekke ADL- og mobilitetsferdigheter som er integrerte i hverandre. Noen gan-

ger kan man velge at eleven lærer noen av gjøremålene, mens hjelperen utfører

andre. Eleven kan for eksempel lære å bestille maten selv, mens hjelperen led-

sager eleven til kantinen.

En situasjon som «å spise hamburger på McDonald’s» vil inkludere mange gjø-

remål eller aktiviteter i en bestemt rekkefølge. For eksempel «hente lommeboken,

finne veien til garderoben, kle på seg uteklær, finne den hvite stokken, gå veien til

McDonald’s, bestille hamburger, betale» osv.

Et viktig aspekt i gjørefagene er fysisk tilrettelegging av omgivelsene. Fysisk

tilrettelegging vil optimere mulighetene for mestring, læring og suksess.

Eksempel på fysisk tilrettelegging er at viktige objekter har sin faste plass, at

garderoben er tilpasset elevens behov, at sentrale dører er markert med taktile

symboler, eller at pulten har god lyssetting med gode kontrastfarger. Å gjøre

slike analyser vil skape riktige forventninger til eleven, noe som er avgjørende

i et utviklingsperspektiv.