![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0092.png)
88
Lære for livet
betyr ofte at man mister kontrollen. Hvis en lærer for eksempel henter en bok
fra kateteret til en elev med JNCL, så vil eleven ikke kunne legge tilbake boken
på rett plass. Eleven er derved blitt satt til å bli passasjerer i denne situasjonen.
I lærergjerningen må man skjønne dette fordi veien er kort til å bli den evige
og passive passasjeren.
6.4.2 Metode
Som lærer til en elev med JNCL bør man i planleggingen spesifisere hva man
ønsker at eleven skal lære, hva som skal vedlikeholdes og hvilke gjøremål eleven
skal få utført. Omman lykkes med å etablere en holdning på skolen der alle stil-
ler de samme forventningene til eleven, så har man lykkes. Det kan være klokt å
lage en liste over de situasjonene som man ønsker at eleven skal lære å mestre.
Sykdommens utvikling kan medføre at utførelsen av noen gjøremål et-
ter hvert vil ta mer tid. Faren i slike situasjoner er at voksne hjelpere ubevisst
overtar sjåførrollen. IOP bør derfor beskrive TTT-problematikken, det vil si at
noen ting faktisk tar tid.
Før opplæringen starter, bør det prioriterte opplæringsmålet analyseres. For
eksempel kan én situasjon bestå av 25 gjøremål eller aktiviteter. Hvert gjøremål
eller aktivitet kan utgjøre et eget opplæringsmål. Situasjonen kan inkludere en
rekke ADL- og mobilitetsferdigheter som er integrerte i hverandre. Noen gan-
ger kan man velge at eleven lærer noen av gjøremålene, mens hjelperen utfører
andre. Eleven kan for eksempel lære å bestille maten selv, mens hjelperen led-
sager eleven til kantinen.
En situasjon som «å spise hamburger på McDonald’s» vil inkludere mange gjø-
remål eller aktiviteter i en bestemt rekkefølge. For eksempel «hente lommeboken,
finne veien til garderoben, kle på seg uteklær, finne den hvite stokken, gå veien til
McDonald’s, bestille hamburger, betale» osv.
Et viktig aspekt i gjørefagene er fysisk tilrettelegging av omgivelsene. Fysisk
tilrettelegging vil optimere mulighetene for mestring, læring og suksess.
Eksempel på fysisk tilrettelegging er at viktige objekter har sin faste plass, at
garderoben er tilpasset elevens behov, at sentrale dører er markert med taktile
symboler, eller at pulten har god lyssetting med gode kontrastfarger. Å gjøre
slike analyser vil skape riktige forventninger til eleven, noe som er avgjørende
i et utviklingsperspektiv.