Background Image
Previous Page  91 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 91 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 6 Læring og læringsvinduer

87

stimulerende. Å fungere som sjåfør krever innhenting av informasjonen fra

omgivelsene slik at man kan handle adekvat. Når man er i stand til å operere på

egen hånd, blir læringseffekten stor.

En sjåfør venter ikke passivt på at stimuleringen tvinger seg på han/henne,

sjåføren har en søkeadferd som medfører at han/hun finner informasjon og

stimulering. Overgangen fra å være sjåfør til å bli passasjerer er ofte svært liten

og udramatisk for omgivelsene, men kan være svært dramatisk fra et lærings-

og stimuleringsperspektiv.

En sjåfør er nødt til å rette oppmerksomheten mot viktige detaljer i omgivelse-

ne på en systematisk måte. Å fungere som en sjåfør er kognitiv stimulering og

betyr at man søker og strukturerer informasjon. Å bli satt til å være passasjerer

Siv finner veien til skolen

bl.a. gjennom å benytte

seg av fortauskanter som

ledelinjer.

Eva tar opp bøkene fra

vesken sin. Den bevisste

læreren lar Eva være sin

egen sjåfør i hverdagens

«småsituasjoner».