![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0091.jpg)
Kapittel 6 Læring og læringsvinduer
87
stimulerende. Å fungere som sjåfør krever innhenting av informasjonen fra
omgivelsene slik at man kan handle adekvat. Når man er i stand til å operere på
egen hånd, blir læringseffekten stor.
En sjåfør venter ikke passivt på at stimuleringen tvinger seg på han/henne,
sjåføren har en søkeadferd som medfører at han/hun finner informasjon og
stimulering. Overgangen fra å være sjåfør til å bli passasjerer er ofte svært liten
og udramatisk for omgivelsene, men kan være svært dramatisk fra et lærings-
og stimuleringsperspektiv.
En sjåfør er nødt til å rette oppmerksomheten mot viktige detaljer i omgivelse-
ne på en systematisk måte. Å fungere som en sjåfør er kognitiv stimulering og
betyr at man søker og strukturerer informasjon. Å bli satt til å være passasjerer
Siv finner veien til skolen
bl.a. gjennom å benytte
seg av fortauskanter som
ledelinjer.
Eva tar opp bøkene fra
vesken sin. Den bevisste
læreren lar Eva være sin
egen sjåfør i hverdagens
«småsituasjoner».