Background Image
Previous Page  84 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 84 / 180 Next Page
Page Background

80

Lære for livet

Her følger noen tips om hvordan man kan rette elevens oppmerksomhet mot

timens tema:

• Bruk navnet til eleven – ofte.

• Se om eleven tar initiativ og foregriper aktiviteten. Slik adferd er en indika-

sjon på god oppmerksomhetsretting.

• Gjentagelser gjør eleven kjent med konteksten. Dette betyr at eleven vet hva

han/hun skal rette oppmerksomheten mot.

• Gi rett hjelp. Å gi for lite hjelp betyr at eleven blir sjanseløs og vil gi opp. Å

gi for mye hjelp kan bety at man fører eleven inn i en «passasjerrolle», dvs.

at eleven ledes inn i en passiv form for oppmerksomhet.

• Når læreren underviser klassen ved hjelp av visuelle hjelpemidler, må man

gi eleven med JNCL en mulighet til å følge undervisningen, for eksempel

gjennom å tilby eleven taktile konkreter og/eller en visuell tolkning. Visuell

tolkning kan bety at læreren i ord forklarer noe som er relevant i situasjonen

og som de andre elevene registrerer ved hjelp av synet. Å unnlate synstol-

king for eleven resulterer gjerne i at eleven, før eller senere, gir opp.

• Man bør innarbeide gode rutiner for overganger til ny aktivitet, gjerne ved

hjelp av kjente taktile eller auditive signaler. På denne måten rettes elevens

oppmerksomhet mot kommende aktivitet.

• Det er videre viktig å huske på at auditiv persepsjon ofte krever mer konsen-

trasjon fra eleven sammenlignet med visuell persepsjon. Derfor kan jevnlige,

planlagte pauser ognok tid til avslapning lede til økt oppmerksomhetsretting.

Et eksempel på bruk av konkreter og synstolkning: Timens tema er «fuglens ana-

tomi». Læreren viser et fuglebilde for klassen. Linda får en utstoppet fugl som hun

kan kjenne på. Visuell tolkning betyr at Lindas hjelper forklarer/viser hva læreren

gjør, f.eks. peker slik at Linda kan følge undervisningen ved hjelp av den utstop-

pede fuglen.

6.3 Det visuelle, taktile og auditive læringsvinduet

JNCL er en progredierende sykdom sommedfører at eleven, helt eller delvis, vil

skifte mellom ulike læringsvinduer i løpet av skolegangen og livet. Med dette

menes at eleven, på ulike tidspunkter, vil bruke ulike sanser for å lære og for å

innhente informasjon om omverdenen. Naturligvis vil mye læring være basert

på at eleven bruker flere sanser samtidig, for eksempel når eleven både ser og