Background Image
Previous Page  83 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 83 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 6 Læring og læringsvinduer

79

lydkilden, for eksempel gjennom å rette opp kroppen i kombinasjon med små

hodebevegelser. Oppmerksomhetsrettingen kan i tillegg registreres av elevens

mimikk. Lytteren får så å si en egen karakter. Den «

berørende

» eleven er lettere

å identifisere. Her legger ikke bare eleven hånden på objektet, han/hun under-

søker objektet med fingrene, bruker bevegelse, kanskje til og med munnen som

redskap. I en tredje modus, bruk av synet, vil barnet visuelt fokusere på objektet

og kanskje bøye seg frem mot det. Ofte vil en se et skifte i modi, der en elev går

fra å være lyttende, til berørende eller seende. I noen tilfeller er det ikke samsvar

mellom arbeidsoppgave og elevens modus. Dette ser en når en elev burde være

lyttende, men i stedet har oppmerksomheten rettet mot medelever eller andre

stimuli i omgivelsene. Et tydelig tegn på feil oppmerksomhetsretting er således

at eleven snakker om noe som ikke er relevant for den aktuelle oppgaven.

Kari er sterkt synshemmet, men kan fortsatt bruke sitt syn i mange sammenhenger.

Bildet er et godt eksempel på læringsmoduset «aktiv oppmerksomhetsretting».