Background Image
Previous Page  107 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 107 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 7 Sentrale pedagogiske områder

103

Å lage sin egen julekalender med punktskrift kan stimulere interessen for punktskriften.

Mange i elevgruppen JNCL har knekt lesekoden før de mister synet, og det er

et godt utgangspunkt for å lære å lese punktskrift. De kan dra sammen boksta-

vene, flere bokstaver sammen gir meningsfulle ord. Å lese punktskrift oppleves

på en annen måte enn visuell lesing. Leseren må kjenne på hvert enkelt tegn og

trekke tegnene sammen til et ord. Det er viktig at man som lærer kjenner til at

taktil lesing stiller større krav til kognitiv aktivitet sammenlignet med visuell

lesing. Taktil lesing stiller større krav til hukommelse, taktil lesing krever lenger

tid, og eleven får ikke samme oversikt over ordene og meningene som synet gir.

Figur 7 viser en oversikt over punktskriftalfabetet.

Figur 7: Punktskriftalfabetet.

De fleste elevene med JNCL vil bruke synsresten så lenge sommulig i forbindel-

se med lesing. Det kan oppleves som unødvendig å lære seg et nytt skriftsystem

når synet oppleves som funksjonelt. Men sykdommen svekker hukommelsen og

korttidsminnet. Derfor blir det viktig å lære punktskrift så tidlig sommulig etter