Background Image
Previous Page  103 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 103 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 7 Sentrale pedagogiske områder

99

Å legge en kompetanseplan som tar høyde for stagnasjon eller nedgang i

kognitiv aktivitet, uten at det oppleves som nederlag, er en stor utfordring for

skolen. Eleven skal få yte sitt beste, og de voksne skal ha realistiske forventnin-

ger til eleven. Det ligger en spenning i dette som enhver lærer kjenner på, men

den hører til i arbeidet med elevgruppen JNCL.

Det er stor forskjell på elevene i denne diagnosegruppen, og derfor kan man

ikke fremheve noen fag som vanskeligere enn andre fag. Erfaringer viser dog

at muligheten til å lære teoretiske/muntlige fag blir begrenset på grunn av hu-

kommelsessvikt når elevene blir eldre.

Mange elever med JNCL får for store utfordringer i å skulle følge klassens

tempo, innhold og mengde i flere fag. I slike situasjoner bør man vurdere tema-

og prosjektbasert undervisning som alternativ. Men dette kan også bety at man

som lærer er nødt til å prioritere noen fag foran andre fag.

7.2 Norsk

Kompetansemålene for norskfaget omhandler områdene muntlige tekster,

skriftlige tekster, sammensatte tekster, språk og kultur.

Man ønsker at alle barn skal lære å lese og skrive i skolen. Lesing og skriving

ligger som et fundament i de grunnleggende ferdighetene som gjennomsyrer

alle fag i læreplanen. Lesing og skriving er redskaper for å ta del i samfunnet.

Samtidig gir lesing og skriving oss anledning til å bearbeide opplevelser, inn-

trykk, kunnskap og følelser og har også en tydelig sosial komponent ved å være

en viktig del av det å kommunisere med andre mennesker.

Muntlige fremføringer av ulike slag og innhold gir eleven erfaringer med

å formidle til andre. Disse oppgavene kan også gi gode erfaringer i samarbeid

med andre elever. Under en fremføring finnes det oppgaver som alle elever kan

delta i, for eksempel vise frem noe, si frem noen setninger, fortelle noe selvopp-

levd eller om egen interesse. Å gjøre en aktivitet (sang, dans o.l.) sammen med

noen gir god fellesskapsfølelse.

For mange i elevgruppen JNCL vil språket bli enklere med økende alder, og

språket kan miste noe av sin struktur. Noen får talevansker og mister helt eller

delvis evnen til å ytre sine meninger og spørsmål. I slike situasjoner kan det

være hensiktsmessig å benytte seg av læringen, hjelpemidlene og teknikkene

innenfor IKT og alternativ og supplerende kommunikasjon.