Background Image
Previous Page  113 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 113 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 7 Sentrale pedagogiske områder

109

7.6 Praktisk-estetiske fag

Praktisk-estetiske fag bør prioriteres for de fleste elevene med JNCL. Fagene har

tydelige og konkrete kompetansemål. Disse kompetansemålene er relativt lette

å tilpasse til den enkeltes behov og muligheter, slik at læringen faktisk kommer

til nytte for eleven. Praktisk-estetiske fag som mat og helse, musikk, kunst og

håndverk gir opplevelser av mestring på en helt spesiell måte. Samtidig er disse

fagene gode for å få til samarbeid og sosiale opplevelser.

Ingen av elevene med JNCL skal fortsette på høgskolestudier. Målet er ofte

at de skal ha en jobb å gå til etter avsluttet videregående. Å bygge opp kunnska-

per og ferdigheter innenfor praktiske fag vil være en forberedelse til voksenli-

vet og vil kunne være et bidrag til et skapende arbeid og en rik fritid.

7.6.1 Musikk

I formålet med faget står det at det skal være et allmenndannende kunstfag og

et skapende fag. Elevene skal musisere, komponere og lytte. Dette er områder

som er godt mulige og tilgjengelige for elever med JNCL. Synshemningen gjør

at lyd blir ekstremt viktig, og musikkfaget kan bidra til en livslang interesse.

Musikkundervisningen

bidro til at Yngve kunne

delta i lokallagets

ungdomsband.