Background Image
Previous Page  112 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 112 / 180 Next Page
Page Background

108

Lære for livet

JNCL-elevene begrensninger i lærestoffet. Lydbøker har imidlertid samme

stoffmengde som den ordinære læreboken. Eleven vil derfor ha behov for at

læreren velger bort mindre viktige eller for kompliserte deler av lydboken, og

læreren bør være disponibel til å forklare sentrale budskap.

Disse fagene innbyr til ekskursjoner og undersøkelser som gir både praktisk

læring og sosialt samhold. Slike aktiviteter bør elever med JNCL delta i. Læring

gjennom opplevelse og deltagelse huskes gjerne bedre enn lesing og fortelling.

Sang ogmusikk kan være til hjelp for å gi kunnskap ogmening omaktuelle temaer.

I muntlige fag brukes tidslinjer og tankekart for å systematisere stoff og

finne sammenhenger. Når synet svikter, kan eleven følge taktile linjestrukturer

for å systematisere stikkordslister og tankelister. Bruk av taktile symboler og

konkreter kan gi eleven hjelp til å få assosiasjoner, skape forventninger, forstå

sammenhenger og være konsentrert lenger.

De muntlige fagene inneholder mange emner som gir rom for samtaler og de-

batter. Disse stundene er med på å gi faglig kunnskap og sosial tilhørighet sam-

tidig som de gir mulighet til å lære elevene resonnering og evne til drøfting.

En taktil blomst kan for eksempel være symbol for at timen omhandler naturfag.

Bruk av telefon kan være

et viktig opplæringstema

innenfor samfunnsfag.