Background Image
Previous Page  111 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 111 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 7 Sentrale pedagogiske områder

107

Som lærer må man alltid vurdere om enkelte innslag i timen, eksempelvis opp-

startsrutiner som hilsing og sang, kan være felles.

Inger var svært opptatt av hester. Inger lærte etter hvert de fleste engelske glosene

som brukes innenfor ridning.

Noen elever som liker regler og pugging av ramser, viser stor glede ved å pugge

gloser og vil gjerne ha gloser i lekse som de andre. Her må læreren og foreldre-

ne samarbeide. Hva tjener eleven best, og hva skaper motivasjon og mestring

hos eleven?

Kort med små ord eller bilder (taktile hvis det er nødvendig) kan brukes til

repetisjoner og aktiviteter. Disse kan elevene kjenne igjen i mange år, og de kan

benyttes til samarbeid.

7.5 RLE, naturfag og samfunnsfag

Muntlige fag tar ofte utgangspunkt i at eleven leser lærestoffet. Det kan være

vanskelig for en elev med JNCL å huske det som ble lest for noen dager siden.

Lesestoff og prøver må ofte reduseres og tilpasses elevens muligheter. Oppgaver

kan gjennomføres muntlig sammen med lærer eller klassekamerat, eller det

kan gis alternative meningsfulle oppgaver.

Bruk av lydbøker kan være til god hjelp i enkelte fag. Det er et viktig hjelpe-

middel så lenge eleven klarer å følge med på det innleste stoffet. Ofte trenger

Å besøke en bondegård

kan gi nyttig kunnskap.